O nas
Kontakt

Oto dlaczego chiński gigant modowy Shein potajemnie rozważa pierwszą ofertę publiczną w USA

Laura Kowalczyk

Oto dlaczego chiński gigant modowy Shein potajemnie rozważa pierwszą ofertę publiczną w USA

Chińska firma odzieżowa Shein, popularny wśród europejskich klientów sklep internetowy, po cichu złożył wniosek o pierwszą ofertę publiczną w Stanach Zjednoczonych w ramach dużej transkontynentalnej transakcji.

Gigant modowy Shein, założony w Chinach, ale z siedzibą w Singapurze, z powodzeniem wyrobił sobie markę dzięki około 10 markom w swoim portfolio i ponad 250 milionom obserwujących w mediach społecznościowych, z których wielu kupujących odwiedza tę witrynę również w Europie – a teraz chce dać innym inwestorom kawałek tortu.

Szacuje się, że w 2021 roku firma zarobiła około 15,7 miliarda dolarów (14,3 miliarda euro). Ponieważ jednak nie podaje publicznie swoich przychodów, liczby te opierają się na szacunkach pochodzących ze źródeł.

Zgodnie ze swoim tajnym charakterem, Shein niedawno złożył wniosek o pierwszą ofertę publiczną w USA, która ma rozpocząć się na początku przyszłego roku, a jej celem jest przetestowanie gruntów na jednym z największych chińskich rynków odzieżowych na świecie. Według Statista amerykański rynek odzieżowy wygenerował w 2022 roku przychody w wysokości około 325,96 miliardów dolarów.

Pierwotnie spółka planowała wejść na giełdę w Stanach Zjednoczonych w 2020 r., jednak wstrzymała te plany.

Shein będzie prawdopodobnie jedną z najcenniejszych chińskich spółek notowanych na giełdzie w Nowym Jorku i ciekawie będzie zobaczyć, czy inwestorzy dadzą się nabrać, biorąc pod uwagę geopolitykę.

Choć faktyczna wartość IPO nie została jeszcze ustalona, ​​w maju wartość spółki szacowano na około 60 miliardów dolarów. Jednak według Bloomberga rzeczywista wartość IPO może równie dobrze sięgnąć 90 miliardów dolarów.

Firma zorganizowała już roadshow w związku z pierwszą ofertą publiczną i według doniesień wykorzystuje JPMorgan Chase, Morgan Stanley i Goldman Sachs jako głównych gwarantów emisji.

Dlaczego Shein decyduje się zachować tajemnicę IPO?

Tajne złożenie oferty publicznej jest prawdopodobnie spowodowane tym, że Shein zachowuje się niezwykle ostrożnie, ponieważ klimat w USA jest dość burzliwy i może utrudnić Sheinowi utrzymanie się na rynku. Ostatnie duże debiuty giełdowe w USA, takie jak brytyjski Arm Holdings, niemiecki Birkenstock i amerykańska firma zajmująca się dostawą artykułów spożywczych Instacart, były bardziej nudne, niż oczekiwano.

Są też inne chińskie firmy, takie jak aplikacja do transportu pasażerów Didi, która w 2021 r. była notowana na nowojorskiej giełdzie, ale szybko została wycofana po chińskiej ocenie cyberbezpieczeństwa. Przegląd ten stał się teraz obowiązkowy dla każdej chińskiej firmy zajmującej się platformami internetowymi z ponad milionem użytkowników, co uniemożliwia większej liczbie firm próbowanie szczęścia na giełdach w USA.

Spółki muszą także złożyć wniosek do Chińskiej Komisji Regulacji Papierów Wartościowych, zanim będą mogły przystąpić do pierwszej oferty publicznej w Stanach Zjednoczonych, co jeszcze bardziej utrudnia notowania.

Shein może spotkać się z większą kontrolą ze strony SEC

Wyższe stopy procentowe i gwałtownie rosnąca inflacja oznaczają również, że konsumenci mają mniej dochodów do dyspozycji, które mogą wydać na artykuły uznaniowe, nawet po cenach tak niskich jak ceny Sheina. Wywołało to większe obawy o zachowanie akcji spółki po IPO.

Ponadto Shein został również oskarżony o wykorzystywanie pracy przymusowej w swoim łańcuchu dostaw, a Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) coraz częściej wzywa do dokładnego audytu łańcucha dostaw firmy przed pierwszą ofertą publiczną. Pojawiły się także oskarżenia o uchylanie się od ceł importowych.

Jednak decyzja o pierwszej ofercie publicznej przed nadchodzącymi zmianami regulacyjnymi w USA może również potencjalnie działać na korzyść Sheina i pomóc mu odzyskać udział w rynku w stosunku do konkurentów takich jak Amazon.