Panasonic Energy, światowy lider w technologii pojazdów akumulatorowych, jest na dobrej drodze do czterokrotnego zwiększenia obecnego poziomu produkcji swoich akumulatorów litowo-jonowych o dużej pojemności do 2031 r. w związku ze wzrostem zapotrzebowania na pojazdy elektryczne (EV) na rynkach całego świata.
Firma tworzy nowych partnerów w łańcuchu dostaw w pobliżu swoich głównych zakładów w Ameryce Północnej, aby zabezpieczyć jakość i ilość materiałów potrzebnych do zwiększenia skali produkcji w nadchodzących latach.
Dyrektor ds. technologii, dr Shoichiro Watanabe, powiedział, że kluczem do sukcesu jest utworzenie lokalnego ekosystemu dostawców i partnerów w celu wspierania globalnego wzrostu oraz ambicji środowiskowych – w tym zmniejszenia o połowę śladu węglowego do 2031 r.
„Jako światowy lider w dziedzinie akumulatorów litowo-jonowych Panasonic Energy dąży do zmniejszenia swojego śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności produktu o wysokim stopniu technicznym. Jest to delikatne, ale konieczne zachowanie równowagi, ponieważ oba cele – zwiększenie produkcji i zmniejszenie wpływu na środowisko – są niezwykle ważne” – stwierdził dr Watanabe.
„Akumulatory litowo-jonowe to jedno z rozwiązań napędzających szybki wzrost liczby pojazdów zasilanych czystą energią, a zapewnienie, że Panasonic Energy będzie w stanie zaspokoić ten popyt w zrównoważony sposób, wymaga wielu innowacji”.
Prognoza przyjęcia pojazdów elektrycznych przekracza szacunki
Na całym świecie wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w dalszym ciągu przekracza prognozy. Międzynarodowa Agencja Energetyczna podwyższyła niedawno swoje szacunki (na podstawie prognoz z ubiegłego roku) do końca dekady na drogach spodziewa się wzrostu liczby pojazdów elektrycznych o kolejne 20 procent.
Według Bloomberga przodują w tej transformacji Europa i Chiny, a pojazdy zasilane akumulatorami stanowią w sierpniu prawie jedną czwartą całkowitej sprzedaży w Europie i Chinach. Hybrydy typu plug-in, czyli samochody łączące silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym i akumulatorem, zwiększają sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie do 28 procent.
Eksperci przewidują, że inne główne rynki, w tym Stany Zjednoczone i Indie, nadrobią zaległości, ponieważ konkurencja i postęp technologiczny poprawią atrakcyjność pojazdów elektrycznych, czyniąc je ekonomicznie porównywalnymi z samochodami na paliwa kopalne na niektórych rynkach i wśród niektórych producentów.
Jednak przezwyciężenie globalnych trudności makroekonomicznych, takich jak dostęp do surowców, rosnące koszty energii, a także przejście na ekologiczną gospodarkę, pozostaje ogromnym wyzwaniem. Nieustanna koncentracja na innowacjach w projektowaniu i produkcji akumulatorów ma kluczowe znaczenie dla utrzymania prawidłowego przejścia z samochodów napędzanych paliwami kopalnymi na pojazdy elektryczne – stwierdziła firma.
Poprawa objętościowej gęstości energii
Jednym ze sposobów zwiększenia atrakcyjności pojazdów elektrycznych dla konsumentów jest praca nad gęstością energii, dzięki której akumulatory będą działać lepiej.
Inżynierowie firmy Panasonic pracują nad zwiększeniem objętościowej gęstości energii akumulatorów litowo-jonowych o pięć procent do 2025 r. i do 25 procent do 2030 r. Poprawa gęstości energii będzie oznaczać, że zestawy akumulatorów będą wymagały mniejszej liczby ogniw i materiałów, co może obniżyć ogólną cenę pojazdu elektrycznego.
Po drugie, poprawa gęstości energii może potencjalnie zwiększyć zasięg na jednym ładowaniu, ponieważ w każdym akumulatorze można zgromadzić więcej energii. Jednak duży wpływ na to mają także specyfikacje i projekty każdego producenta pojazdów elektrycznych.
„W miarę udoskonalania technologii akumulatorów i uczenia się, jak je produkować na dużą skalę i w bardziej opłacalny sposób, wierzymy, że pomoże to w zwiększeniu adopcji na rynkach na całym świecie” – stwierdził dr Watanabe.
Recykling materiałów w celu zmniejszenia zależności od metali rzadkich
Innym sposobem na poprawę atrakcyjności pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw do produkcji masowej jest włączenie, tam gdzie to możliwe, komponentów nadających się do recyklingu. Znalezienie alternatyw pozwalających zmniejszyć zależność od metali rzadkich ma oczywiście także korzyści dla środowiska.
W Stanach Zjednoczonych firma Panasonic opracowała procesy zbierania zużytych baterii od partnerów dystrybucyjnych od elektroniki użytkowej, które są następnie poddawane recyklingowi przez podmioty zajmujące się recyklingiem materiałów i ponownie wykorzystywane jako materiały do produkcji nowych baterii.
Recykling złomu w zakładach produkcyjnych pomaga również ograniczyć możliwość utylizacji materiałów i spełnić cele środowiskowe. Firma nawiązała współpracę z Redwood Materials Inc, producentem zrównoważonych materiałów do akumulatorów, który od 2019 roku zbiera i poddaje recyklingowi złom z fabryki w Nevadzie.
Począwszy od 2025 r. firma Redwood będzie dostarczać firmie Panasonic Energy materiały aktywne katod pochodzące z recyklingu, które zostaną wykorzystane do produkcji akumulatorów litowo-jonowych w zakładzie firmy w Kansas. Katoda jest kluczową częścią ogniw akumulatora i pomaga zwiększyć gęstość energii akumulatora.
„Zakład w Nevadzie jest obecnie jedną z największych na świecie fabryk akumulatorów litowo-jonowych, a od rozpoczęcia produkcji w 2017 r. sprzedano ponad osiem miliardów ogniw akumulatorów EV.
„Integracja procesów recyklingu z lokalnymi partnerami zajmującymi się zaopatrzeniem sprawi, że produkcja będzie bardziej wydajna, jednocześnie zwiększając wydajność”.
Zamówienia lokalne: Zabezpieczanie materiałów niskoemisyjnych
Aby osiągnąć cele w zakresie redukcji śladu węglowego, Panasonic Energy współpracuje z wybranymi partnerami, którzy produkują materiały do akumulatorów w bardziej zrównoważony sposób.
Jednym z tych partnerów jest kanadyjska firma grafitowa Nouveau Monde Graphite, która wykorzystuje energię odnawialną do produkcji grafitu. Współpraca ze zrównoważonymi lokalnymi dostawcami minimalizuje szkody dla środowiska poprzez zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej na potrzeby wydobycia i przetwarzania.
Budowa nowych fabryk, zwiększanie produkcji w celu zwiększenia rocznej wydajności akumulatorów pojazdów elektrycznych do 200 gigawatogodzin do 2031 r., przy jednoczesnym zmniejszeniu o połowę emisji dwutlenku węgla można osiągnąć jedynie dzięki najnowocześniejszej technologii, nowym partnerom w łańcuchu dostaw i zaangażowaniu w czystszy przemysł samochodowy, powiedział dr Watanabe.
„Wizja czystej i silnej globalnej branży mobilności jest tym, co napędza naszą etykę pracy i ambicje w Panasonic Energy.
„Mamy wiele celów i współpracując, koncentrując się na lokalnej produkcji na potrzeby lokalnej konsumpcji, możemy stworzyć świat, w którym chcemy żyć, jednocześnie rozwijając niesamowite innowacje i technologię”.