Spośród 227 obiektów dodanych do Listy Dziedzictwa Anglii w 2023 r. Historyczna Anglia przygotowała wybór najbardziej niezwykłych miejsc, które możesz dziś zwiedzić.
Masz ochotę na odkrycie rzadkiej, nienaruszonej stacji radarowej z II wojny światowej w te Święta Bożego Narodzenia? A może wyprawa do nietkniętej jaskini z epoki żelaza w Kornwalii?
Well Historic England, instytucja publiczna celebrująca spektakularne historyczne otoczenie Anglii, starannie wybrała 16 „niezwykłych perełek” spośród 227 miejsc, które w ciągu ostatniego roku zostały dodane na Listę Dziedzictwa Narodowego Anglii.
Na liście znajduje się wspaniały dwór w Norfolk z wnętrzami obejmującymi 500 lat historii, imponujący kościół w kształcie łodzi i prywatna, niewielka kopalnia z początku XX wieku.
„W tym roku zbadaliśmy i zabezpieczyliśmy kilka niesamowitych miejsc, które razem dają nam wgląd w nasze bogate i różnorodne środowisko historyczne” – wyjaśnia Duncan Wilson, dyrektor naczelny Historic England.
Dodaje: „Okres świąteczny to świetny czas, aby dowiedzieć się więcej o otaczających nas historycznych miejscach. Zachęcam wszystkich do odkrywania dziedzictwa znajdującego się tuż obok nas i dodawania tego, co odkryją, do naszego projektu Missing Pieces, aby każdy mógł go zobaczyć i cieszyć się .”
Poniżej znajduje się wybór klejnotów wyróżnionych przez Historyczną Anglię.
Poznaj tajemniczą mgłę Kornwalii (Saint Just, Cornwall)
Najstarszym miejscem na liście atrakcji Historycznej Anglii jest mgła znajdująca się w Saint Just w Kornwalii.
„Fogou”, termin wywodzący się z języka kornwalijskiego i oznaczający „jaskinię”, odnosi się do podziemnych tuneli zbudowanych z kamienia, mierzących do 30 metrów długości i 2 metrów szerokości.
Te unikalne konstrukcje zazwyczaj posiadają długie przejście, któremu czasami towarzyszy komora i boczne przejścia.
Zbudowane we wczesnej epoce żelaza (500–200 p.n.e.), mgły te pozostawały w użyciu przez cały okres rzymski (43–410 r. n.e.).
Niezwykle rzadkie, wiadomo, że w Anglii istnieje tylko 15 mglistych i niezwykłe, że wszystkie występują wyłącznie w Kornwalii.
Oszałamiający kościół inspirowany łodzią (Fleetwood, Lancashire)
Ten niezwykły kościół stanowi świadectwo architektonicznych umiejętności Lawrence’a Kinga, wybitnego architekta kościelnego epoki powojennej, szczególnie w północnej Anglii.
Budynek, wzniesiony w latach 1960–1962, może pochwalić się odważnym projektem rzeźbiarskim przypominającym przewróconą łódź – charakterystyczny znak rozpoznawczy twórczości Kinga.
King wymyślił projekt odwróconej łodzi, aby podkreślić silne więzi morskie Fleetwood i zadedykował ją św. Mikołajowi, patronowi żeglarzy.
Historyczna Anglia wyjaśnia: „Lawrence King był utalentowanym projektantem i odegrał ważną rolę w dodawaniu dzieł sztuki do kościołów po drugiej wojnie światowej (Faith Craft), w wyniku czego powstały różne dzieła mające upiększyć kult”.
Stacja radarowa z II wojny światowej odkrywa tajemnice obrony wybrzeża (Craster, Northumberland)
Zbudowana w 1941 r. mała przybrzeżna stacja radarowa z czasów II wojny światowej w Craster w Northumberland miała wykrywać i monitorować ruch niemieckiej żeglugi w oczekiwaniu na potencjalną inwazję na Wielką Brytanię.
Spośród rozległej sieci ponad 200 stacji radarowych działających w czasie wojny tylko 75 zostało wyznaczonych jako stacje obrony wybrzeża lub stacje „niskie łańcuchowe”.
Co zaskakujące, tylko 8 z nich przetrwało w stanie kompletnym lub prawie kompletnym.
„Są fizycznym przypomnieniem napięć i lęków w czasie wojny oraz potrzeby stworzenia systemu obrony narodowej, co zaowocowało budową łańcucha stacji radarowych w celu ochrony wybrzeża Wielkiej Brytanii” – wyjaśnia Historyczna Anglia.
Odkryj najstarszą myjnię samochodową w Anglii, której początki sięgają XVII wieku (Barkway, Hertfordshire)
Myjnia dla powozów Barkway, znana również jako „plac powozów”, zdobi to samo miejsce od XVII wieku, zyskując miano najwcześniejszego znanego przykładu „nowoczesnej myjni samochodowej”.
Ta wyjątkowa konstrukcja, jedna z zaledwie czterech w Anglii, służyła dwóm celom: czyszczeniu kół autokarów i tabliczek znamionowych, a jednocześnie zapobieganiu kurczeniu się drewna z metalowych felg poprzez namoczenie kół.
Wyłożona cegłami myjnia wagonów zawiera łagodne nachylenie prowadzące do wody, starannie skalibrowane w celu utrzymania optymalnej głębokości zanurzenia kół bez ryzyka zalania wagonu.
„Barkway było ważnym przystankiem na trasie z Londynu do Cambridge i północnej Anglii w okresie rozkwitu ery trenerskiej” – wyjaśnia Historic England.
„Wiadomo, że był używany aż do XX wieku, aż do momentu zastąpienia wagonów samochodami silnikowymi. Według doniesień mieszkańcy pamiętają, że używano go do napełniania traktorów parowych jeszcze w XX wieku”.