O nas
Kontakt

Najwyższy szczyt Hawajów toczy się duchowa wojna między astronomami a rdzennymi Hawajczykami

Laura Kowalczyk

Kealoha Pisciotta, a cultural practitioner and longtime activist, lays offerings before praying at an

Zarówno rdzenni aktywiści, jak i naukowcy uważają, że wulkan kryje w sobie odpowiedzi na tajemnice wszechświata, ale nie są zgodni co do tego, jak należy go wykorzystywać.

Położony na środkowym Pacyfiku Mauna Kea to wybitny wulkan tarczowy i najwyższy szczyt na Hawajach.

W ciągu ostatnich 50 lat Mauna Kea przyciągała astronomów ze względu na płaski kształt góry, suchą atmosferę i ograniczone zanieczyszczenie światłem, co czyni ją idealną do obserwacji gwiazd.

„To wulkan tarczowy znajdujący się na Hawajach wraz z Mauna Loa, kolejnym dużym wulkanem tarczowym. Zapewniamy bardzo stabilny i płynny przepływ powietrza nad szczytem” – powiedział John O’Meara, główny naukowiec w Obserwatorium WM Keck.

„Stany Zjednoczone nie mają lepszego miejsca w żadnym z 50 stanów niż Mauna Kea” – powiedział Doug Simons, dyrektor Instytutu Astronomii Uniwersytetu Hawajskiego.

W 1968 r. Hawajska Komisja ds. Zagospodarowania Ziemi w 1968 r. wyznaczyła szczyt Mauna Kea jako rezerwat naukowy.

„Jak na ironię, to najświętsza przestrzeń. To Kukahauula (bóg śniegu z Mauna Kea), tam mieszka Poliahu (bogini śniegu)” – powiedział Shane Palacat-Nelsen, konsultant ds. kultury na Uniwersytecie Hawajskim.

Dla rdzennych Hawajczyków na szczycie znajdują się ceremonialne platformy, miejsca pochówku przodków i alpejskie jezioro, które według nich ma uzdrawiającą moc.

Rdzenni Hawaje, praktykujący kulturę i duchowość, rzadko udają się w góry, ale jeśli robią to w celach ceremonialnych podczas przesilenia i równonocy, przygotowanie zajmuje im dwa tygodnie.

– Codziennie jeździcie tam i z powrotem. To tam pracujesz nad naszą świątynią. To nie ma dla mnie sensu” – stwierdził Palacat-Nelsen.

Zarówno aktywiści, jak i naukowcy uważają, że góra kryje w sobie odpowiedzi na tajemnice wszechświata, ale nie są zgodni co do tego, jak należy ją wykorzystać.

Przeciąganie liny między astronomami poszukującymi kosmicznych objawień a rdzennymi Hawajczykami chroniącymi święte tradycje nasiliło się w 2019 r., kiedy planowano budowę dodatkowego teleskopu, Teleskopu Trzydziestometrowego.

Tysiące rdzennych Hawajczyków zorganizowało całoroczny protest przeciwko budowie.

„Spędziliśmy lata w sądzie. Zwróciliśmy się do Sądu Najwyższego, próbując chronić tę ziemię” – powiedział Pisciotta.

Mówią, że ich celem nie było powstrzymanie astronomów, ale zatrzymanie buldożerów.

„Ponieważ Mauna Kea, niezależnie od swojego znaczenia religijnego, stanowi rezerwat przyrody” – dodał Pisciotta.

W rezultacie stan Hawaje przyjął prawo, które daje zarówno naukowcom, jak i praktykom duchowym wpływ na przyszłość góry.

W 2022 r. powołano nowy organ, w skład którego wchodzą rdzenni Hawajczycy na kluczowych stanowiskach, w celu zarządzania Mauna Kea i opieki nad nim.

Od tego czasu obie strony zaczęły małymi krokami zmierzać do nowego dialogu.

„To nie nauka jest nauką kontra kultura, ponieważ nasza kultura jest nauką” – powiedział Palacat-Nelsen.

„To nie musi być konflikt, jeśli po prostu otworzą swoje umysły i serca” – dodał.

Na szczycie zbudowano kilkanaście obserwatoriów teleskopowych, z których wszystkie, zdaniem O’Meary, obecnie działają.

Uważa on, że społeczność astronomiczna powinna współpracować z rdzennymi Hawajczykami, aby rozpocząć proces wycofywania z eksploatacji teleskopów, które są mniej produktywne z naukowego punktu widzenia.

„Musimy zaangażować się w proces, w ramach którego zaczniemy likwidować te, które z czasem okażą się mniej produktywne z naukowego punktu widzenia” – powiedział.

Umowa dzierżawy i poddzierżawy gruntów na szczytach Uniwersytetu Hawajskiego na 65 lat ma wygasnąć w 2033 r., a rozmowy na temat ich odnowienia trwają.

Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.