O nas
Kontakt

Kupujesz samochód elektryczny na Boże Narodzenie? Pięć rzeczy do rozważenia

Laura Kowalczyk

Image created with Canva

TylkoGliwice Business analizuje wydatki związane z pojazdami elektrycznymi, porównując te koszty w regionach UE.

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem samochodu elektrycznego (EV) w te Święta Bożego Narodzenia, wpisujesz się w rosnący trend.

Z analizy przeprowadzonej przez firmę wywiadowczą JD Power wynika, że ​​sprzedaż pojazdów elektrycznych rośnie i oczekuje się, że do końca 2024 r. będzie stanowić 13% udziału w rynku, a w ciągu trzech lat 24%.

Ich wzrost popularności jest ewidentny: sprzedaż samochodów elektrycznych stanowiła ponad 8% wszystkich zakupów nowych pojazdów do października, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 2,6% odnotowanym w 2020 r.

Badanie Deloitte podkreśla, że ​​głównym powodem, dla którego ludzie wybierają pojazdy elektryczne, są niższe koszty eksploatacji, a następnie lepsze wrażenia z jazdy, mniej problemów z konserwacją i obawy związane ze zmianą klimatu. Jednak zakup pojazdu elektrycznego może być kosztowny.

Joeri Van Mierlo, dyrektor Centrum Badań nad Elektromobilnością MOBI, powiedział TylkoGliwice, że inwestycja opłaca się w dłuższej perspektywie.

„Cena zakupu pojazdów elektrycznych jest często wyższa niż pojazdów konwencjonalnych, ale koszty utrzymania i paliwa, a także podatek drogowy od pojazdów są znacznie niższe w przypadku pojazdów elektrycznych” – stwierdził.

„Z punktu widzenia całkowitego kosztu posiadania pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej atrakcyjne”.

Mając to na uwadze, TylkoGliwice Business przedstawia pięć czynników, które należy wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o zakupie pojazdu elektrycznego na Boże Narodzenie.

Zweryfikowane zakresy zimowe opierają się na oryginalnych, powtarzanych badaniach z wykorzystaniem kombinacji urządzeń pokładowych i danych o użytkowaniu w czasie rzeczywistym, zapewniających ponad 3 500 000 punktów danych.
Zweryfikowane zakresy zimowe opierają się na oryginalnych, powtarzanych badaniach z wykorzystaniem kombinacji urządzeń pokładowych i danych o użytkowaniu w czasie rzeczywistym, zapewniających ponad 3 500 000 punktów danych.

Zmienne koszty ładowania

Ceny ropy i energii elektrycznej odnotowały w ostatnich latach duże wahania, co w dużej mierze przypisuje się inwazji Rosji na Ukrainę, która zakłóciła rynki energii.

Po gwałtownym wzroście w latach 2021 i 2022 ceny energii elektrycznej w UE spadały przez cały 2023 r. Ceny pozostają jednak zmienne i znacznie różnią się między krajami.

W tym okresie Włochy odnotowały najwyższe wartości w regionie, przekraczając 540 euro za megawatogodzinę w sierpniu 2022 r. Z kolei w Szwecji koszt wyniósł zaledwie 0,2668 euro za kilowatogodzinę.

Dlatego koszt ładowania pojazdów elektrycznych różni się znacznie w zależności od pojazdu i kraju. Przykładowo na Węgrzech koszt energii elektrycznej dla tego samego modelu samochodu może wynieść 0,0917 euro/kWh, podczas gdy w Niemczech może osiągnąć prawie sześciokrotność ceny (0,6303 euro/kWh), jak podaje Europejskie Obserwatorium Paliw Alternatywnych.

Pozytywną stroną są zachęty i ulgi podatkowe dla właścicieli pojazdów elektrycznych. W krajach takich jak Belgia pojazdy elektryczne można odliczyć w 100% od podatku dochodowego od osób prawnych w latach 2020–2026, w tym energia elektryczna wykorzystywana do ładowania pojazdów elektrycznych, która również różni się w zależności od regionu.

Żywotność baterii i koszty wymiany

Utrzymanie pojazdu elektrycznego może nie być tak opłacalne, jak korzystanie z tradycyjnego pojazdu benzynowego lub diesla. Wymiana kluczowych komponentów, zwłaszcza akumulatorów, może być szczególnie kosztowna.

Akumulatory do pojazdów elektrycznych są zwykle najdroższym elementem, którego cena waha się od 3500 do 18 000 dolarów, w zależności od marki i modelu pojazdu.

Wysoki koszt akumulatorów do pojazdów elektrycznych wynika przede wszystkim z materiałów wykorzystywanych do ich produkcji, takich jak mangan, kobalt i lit, które wiążą się ze znacznymi wydatkami. Jednak w miarę ulepszania procesów produkcyjnych koszty akumulatorów stopniowo spadają, co prowadzi do nowych inwestycji i innowacji.

Żywotność akumulatora pojazdu elektrycznego zazwyczaj waha się od około 152 000 do 312 000 kilometrów, przy rocznej utracie pojemności wynoszącej około 2%. Odpowiada to utracie około 30 mil zasięgu w ciągu dekady.

Jednak w miarę postępu technologii akumulatorów pojazdów elektrycznych stają się one coraz tańsze, mniejsze i lżejsze.

Wyższe koszty ubezpieczenia

W ciągu ostatniego roku składki na ubezpieczenia komunikacyjne, podobnie jak w przypadku wielu innych towarów i usług, znacznie wzrosły.

W październiku Confused.com, porównywarka ubezpieczeń, odnotowała niezwykły wzrost kosztów nabycia kompleksowego ubezpieczenia samochodu o 58% w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Według danych Compare the Market średnia składka ubezpieczeniowa pojazdu elektrycznego w tym samym miesiącu wyniosła 1000 euro rocznie, nieco przekraczając 990 euro za samochód z silnikiem Diesla.

Julie Daniels, ekspertka ds. ubezpieczeń samochodowych z Compare the Market, powiedziała „The Telegraph”, że średnia składka ubezpieczeniowa samochodów benzynowych jest wyższa niż składka za ubezpieczenie pojazdu elektrycznego.

Zaznaczyła jednak, że z ich danych wynika, że ​​w ostatnich miesiącach ubezpieczenie pojazdów elektrycznych było generalnie droższe niż samochodów benzynowych czy diesla.

Ceny sprzętu do ładowania w domu

Cena domowego sprzętu do ładowania jest ważnym aspektem zakupu samochodu elektrycznego ze względu na wygodę, jaką oferuje.

W Europie instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych może kosztować od 600 do 1500 euro, a koszty instalacji od 600 do 2500 euro.

Niektóre kraje oferują zachęty, takie jak ulgi podatkowe i dotacje, na wsparcie instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych, aby ułatwić rozbudowę tej niezbędnej infrastruktury.

W Niemczech, największym w Europie rynku pojazdów elektrycznych, koszt instalacji stacji ładowania waha się od 1500 do 3000 euro. Instalacje mieszkaniowe wiążą się z niższymi kosztami, podczas gdy instalacje komercyjne mogą sięgać nawet 5000 euro.

Ludzie gromadzą się wokół elektrycznego SUV-a Jeepa Avengera podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w poniedziałek, 17 października 2022 r. w Paryżu.
Ludzie gromadzą się wokół elektrycznego SUV-a Jeepa Avengera podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w poniedziałek, 17 października 2022 r. w Paryżu.

Francja, kładąc nacisk na zrównoważony transport, dąży do osiągnięcia miliona stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2030 r. Koszt instalacji we Francji waha się od 2000 do 5000 euro.

Wielka Brytania, zaangażowana w poprawę infrastruktury pojazdów elektrycznych, ponosi koszty instalacji w wysokości od 1100 do 5000 euro. Wysiłki te wpisują się w promocję pojazdów elektrycznych w kraju i inicjatywy w zakresie transportu przyjaznego dla środowiska.

Podsumowując, nie wszystkich mieszkańców stać na ładowarkę domową, a wielu polega na ładowarkach publicznych, które nie są jeszcze powszechnie dostępne w niektórych obszarach.

Wartość odsprzedaży

Sprzedaż pojazdu elektrycznego, zwłaszcza jeśli rozważasz modernizację, może w krótkim okresie stanowić wyzwanie dla poruszania się po rynku. Jednakże wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych oczekuje się, że rynek używanych pojazdów elektrycznych będzie rósł równolegle.

Z informacji Auto Trader wynika, że ​​w niektórych przypadkach porównywalne używane samochody benzynowe i ich elektryczne odpowiedniki osiągnęły parytet cenowy. Na rynku używanych pojazdów elektrycznych mogą jednak występować ograniczenia pod względem dostępności i różnorodności.

Auto Trader podkreśla, że ​​najbardziej poszukiwany przez kupujących przedział cenowy mieści się w przedziale od 22 000 do 33 000 euro.

Roczna amortyzacja pojazdu elektrycznego może się różnić w zależności od kilku czynników, w tym konkretnej marki i modelu, zapotrzebowania rynku, postępu technologicznego, żywotności baterii i zachęt rządowych.

Samochody elektryczne tracą średnio około 15-20% rocznie. Dane z We Buy Any Car pokazują, że stawka amortyzacji wynosi od 15 do 35 procent w pierwszym roku, a po trzech latach spada do 40 do 49 procent. Mimo to ich stawki amortyzacyjne kształtują się lepiej niż w przypadku tradycyjnych samochodów benzynowych i diesla.

AA Car Insurance podaje, że wartość nowych, konwencjonalnych samochodów może spaść o 40% w pierwszym roku i 60% po trzech latach, przy średnim rocznym spadku wynoszącym około 10%.