O nas
Kontakt

PETA przyznaje Apple tytuł Firmy Roku 2023 za „przywództwo zmieniające branżę” w zakresie produktów skórzanych

Laura Kowalczyk

Apple

Grupa zajmująca się prawami zwierząt PETA pochwaliła amerykańskiego giganta technologicznego za spowodowanie „zmiany sejsmicznej” w branży w związku z wycofywaniem przez Apple akcesoriów skórzanych.

Firma Apple została uznana przez PETA za Firmę Roku za wysiłki mające na celu „zmianę branży” na rzecz zaprzestania stosowania skóry w swoich akcesoriach, ogłosiła w zeszłym tygodniu organizacja zajmująca się prawami zwierząt.

„W ramach wstrząsającej zmiany w stosunku do dawnych czasów pasków do zegarków ze skóry bydlęcej i krokodylej, miliony zegarków sprzedanych w przyszłym roku będą pozbawione skóry, dzięki zobowiązaniu Apple Inc. (…) do wyrzucenia skóry i rozszerzenia jej zastosowania materiałów pochodzących z recyklingu” – napisano w oświadczeniu PETA (Ludzie na rzecz Etycznego Traktowania Zwierząt).

Apple jest największą firmą na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej, a w zeszłym roku sprzedała ponad 50 milionów smartwatchów.

Kalifornijski gigant technologiczny ogłosił we wrześniu, że nie będzie używał skóry w żadnych nowych akcesoriach – w tym paskach do zegarków Apple, portfelach i obudowach iPhone’a – zastępując materiał tkaniną FineWoven.

Dyrektor generalny Apple Tim Cook przygląda się nowym modelom zegarków Apple podczas wydarzenia odbywającego się w 2022 roku.
Dyrektor generalny Apple Tim Cook przygląda się nowym modelom zegarków Apple podczas wydarzenia odbywającego się w 2022 roku.

Według firmy nowy materiał to „trwały mikrotwill” wykonany w 68% z materiałów pochodzących z recyklingu poużytkowego, charakteryzujący się „znacznie niższą emisją w porównaniu ze skórą o większej zawartości węgla”.

„Skóra jest popularnym materiałem na akcesoria, powoduje jednak znaczny ślad węglowy, szczególnie w skali Apple” – powiedziała Lisa Jackson, wiceprezes Apple ds. środowiska, polityki i inicjatyw społecznych.

Zastąpienie skóry materiałem FineWoven przybliża Apple do osiągnięcia celu, jakim jest uczynienie wszystkich swoich produktów neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r., powiedział Jackson.

PETA, której motto brzmi po części: „Nie możemy nosić zwierząt”, wyraziła nadzieję, że działania Apple będą stanowić przykład dla innych firm.

Aktywiści PETA protestujący przeciwko branży skórzanej podczas London Fashion Week w 2019 r.
Aktywiści PETA protestujący przeciwko branży skórzanej podczas London Fashion Week w 2019 r.

Skóra jest nadal szeroko stosowana w produktach konsumenckich

Skórze oszczędzono publicznego sprzeciwu, jaki spotkała się z futrami w ostatnich latach, i nadal jest ona szeroko stosowana w branży mody i dóbr konsumpcyjnych.

Według Fortune Business Insights światowy rynek skórzany został w ubiegłym roku wyceniony na 440 miliardów dolarów (402,8 miliarda euro) i przewiduje się, że do 2032 roku wzrośnie do 740 miliardów dolarów (677,4 miliarda euro).

Raport z 2020 r. wykazał, że skóra wegańska stanowi zaledwie 2 procent damskich wyrobów skórzanych produkowanych przez luksusowe marki, na czele których stoi Stella McCartney.

Jednak opinia publiczna się zmienia – w ankiecie przeprowadzonej w 2019 r. 37 procent osób ankietowanych w Wielkiej Brytanii i 23 procent w USA stwierdziło, że uważa skórę za „w pewnym stopniu lub bardzo nieodpowiedni materiał” do stosowania w odzieży.

Produkcja skóry wiąże się z szeregiem praktyk szkodzących środowisku, w tym wylesianiem w celu uprawy roślin paszowych, zanieczyszczeniem wody substancjami garbującymi i emisją metanu.

Ostatnie badania wykazały, że skóra syntetyczna ma tylko jedną trzecią wpływu na środowisko skóry bydlęcej.

Hodowla bydła w Brazylii jest główną przyczyną niszczenia lasów deszczowych Amazonii, co zostało udokumentowane przez Bank Światowy i liczne badania akademickie.
Hodowla bydła w Brazylii jest główną przyczyną niszczenia lasów deszczowych Amazonii, co zostało udokumentowane przez Bank Światowy i liczne badania akademickie.

Dotychczasowe osiągnięcia Apple w zakresie ochrony środowiska nie są bez skazy

Chociaż Apple mógł zdobyć kilka punktów wśród ekologów i miłośników zwierząt za swoje stanowisko w sprawie skóry, nadal spotyka się z krytyką ze względu na agresywny harmonogram wypuszczania produktów, który porównuje się do szybkiej mody.

Wydając co roku aktualizacje produktów, często z niewielkimi zmianami, Apple stwarza popyt na produkty, których użytkownicy tak naprawdę nie potrzebują, i przyczynia się do wzrostu stosów elektroodpadów na całym świecie.

Według GlobalData Apple wygenerowało w 2021 roku 52 490 ton odpadów, co oznacza wzrost o 14,8 procent w porównaniu z 2020 rokiem.

Apple był również krytykowany za „ekościemę” – czyli wyolbrzymianie swoich praktyk przyjaznych dla środowiska – w krajach takich jak Brazylia i Francja.

W 2022 roku grupa francuskich działaczy na rzecz ochrony środowiska pozwała firmę za oddawanie się marnotrawnym praktykom, takim jak planowane starzenie się produktów, i umyślne uniemożliwianie naprawy jej produktów.