O nas
Kontakt

Które kraje europejskie płacą najmniej, a które najwięcej podatków od samochodów?

Laura Kowalczyk

Motorists drive southbound (C) and northbound (L) on the A7 highway near Valence, southeastern France

Opodatkowanie pojazdów znacznie się różni w Europie, a w niektórych krajach względy środowiskowe odgrywają kluczową rolę. Na podstawie danych OECD TylkoGliwice Business bada ceny samochodów przed i po opodatkowaniu w czterech różnych kategoriach.

Podatki związane z zakupem, rejestracją i użytkowaniem pojazdów stanowią ważne źródło dochodów rządów. Podatki są coraz częściej wykorzystywane do wpływania na zachowania konsumentów w zakresie kwestii energetycznych i środowiskowych, w szczególności w celu przejścia w ostatnich latach na zerową emisję gazów cieplarnianych netto.

Poziom i struktura podatków, które mogą obejmować podatek od wartości dodanej (VAT), podatek od sprzedaży, akcyzę oraz inne opłaty i prowizje, pobierane przy zakupie nowego samochodu, mogą znacznie się różnić w poszczególnych krajach Europy.

Jak zatem wygląda porównanie podatku VAT na samochody osobowe w Europie? Ile podatku płacą Europejczycy kupując samochody? Jak ceny samochodów przed i po opodatkowaniu różnią się na całym kontynencie? TylkoGliwice Business przygląda się temu.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2022 r. stawki VAT na zakup samochodów wahały się wśród członków UE od 17% w Luksemburgu do 27% na Węgrzech.

W większości krajów UE przy zakupie nowych samochodów ludzie płacą 20% lub 21% podatku VAT. Tylko w sześciu krajach stawka VAT przekracza 23%.

Stawka VAT nie jest głównym powodem znacznych różnic cen samochodów przed i po opodatkowaniu w całej Europie. Za to zjawisko w dużej mierze odpowiedzialne są inne podatki, opłaty i premie. Zamiast po prostu porównywać stawki VAT, bardziej przydatne jest sprawdzenie ceny przed opodatkowaniem i ceny ostatecznej, która obejmuje wszystkie podatki i opłaty.

Na podstawie raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 2022 Tax Trends możemy przyjrzeć się cenom niektórych typowych samochodów z silnikami elektrycznymi, hybrydowymi i spalinowymi w czterech kategoriach.

Dane techniczne kategorii A to: silnik elektryczny SUV/Hatchback, moc 150 KW (204 KM), pojemność akumulatora 58 kWh, zużycie paliwa 17 kWh/100 km, masa 1730 kg, emisja CO2 0 g/km, zasięg akumulatora przekracza 400 km ( przykład Volkswagena ID3 Performance).

W 2022 r. cena samochodu kategorii A wyniosła 33 000 dolarów (31 339 euro) bez podatku w symulacji. Ceny zawierały podatki i wahały się od 26 938 euro we Francji do 59 168 euro w Turcji.

Cena ostateczna niższa od ceny bez podatku we Francji i Niemczech

Ostateczna cena była niższa od ceny bez podatków we Francji (26 938 euro), Luksemburgu (27 732 euro) i Niemczech (31 295 euro), co odzwierciedla poziom premii w tych trzech krajach. We Francji osoby fizyczne kupiły samochód kategorii A o 4400 euro mniej niż cena bez VAT, dzięki „zielonej premii”.

Na czele Turcji plasują się Węgry (39 801 euro), Polska i Dania (po 39 174 euro).

Z raportu OECD wynika, że ​​Norwegowie nie płacą żadnych podatków ani opłat. Mieszkańcy pozostałych dwóch krajów nordyckich, Szwecji i Islandii, płacili podatki poniżej 100 euro.

Przy zakupie samochodu kategorii A na Litwie, w Grecji, Słowenii i Szwajcarii podatki wyniosły niecałe 3000 euro, a cena przed opodatkowaniem wyniosła 33 339 euro.

Podatki za samochód o większej mocy i pojemności akumulatora

W symulacji moc i pojemność akumulatora są wyższe w samochodach kategorii B. Dane techniczne to: silnik elektryczny sedana, moc 370 kW (496 KM), pojemność akumulatora 82 kWh, zużycie paliwa 15 kWh/100 km, masa 1830 kg, emisja CO2 0 g/km, zasięg na akumulatorze większy niż 400 km (przykład Tesla Model 3 Podwójny silnik dalekiego zasięgu).

Chociaż cena w kategorii B wyniosła 52 232 euro (55 000 dolarów) bez podatku, ostateczna cena wahała się od 52 009 euro we Francji do 98 163 euro w Turcji. W Turcji, aby kupić ten samochód, trzeba było zapłacić 46 831 euro podatku.

We Francji i Luksemburgu ostateczna cena była niższa od ceny przed opodatkowaniem, przy czym oba rządy zachęcały do ​​stosowania pojazdów o zerowej emisji (ZEV).

Podobnie jak w przypadku kategorii A, Norwegia nie nałożyła żadnego podatku na samochody kategorii B, a Islandczycy zapłacili w symulacji mniej niż 1000 euro podatku.

Oprócz Turcji za samochód kategorii B zapłacili Węgrzy, Irlandczycy, Polacy i Duńczycy ponad 13 000 euro podatku.

Podatki od samochodów hybrydowych

Dane techniczne dla kategorii C to: hybrydowe silniki elektryczno-paliwowe do sedana, silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,8 litra, moc 121 kW (162 KM), benzyna bezołowiowa 95-98 RON, zużycie 4,5 l/100 (mieszany) oraz silnik elektryczny o mocy moc 53 kW (71 KM), pojemność akumulatora 1,3 kWh, masa 1800 kg, emisja CO2 115 g/km, zasięg na akumulatorze poniżej 10 km, emisja NOx 3 mg/km (przykład Toyota Corolla Hybrid LE).

Cena przed opodatkowaniem w symulacji wyniosła 21 842 euro (23 000 dolarów). W tym konkretnym przypadku ostateczna cena wraz z podatkami wahała się od 21 494 euro w Niemczech do 46 393 euro w Turcji.

Choć najwyższą cenę zanotowano w Turcji, nie jest to wyjątek w tym modelowaniu. Tuż za Turcją plasowały się Dania (45 633 euro) i Norwegia (45 062 euro). W tych trzech krajach kwota podatku była wyższa od ceny przed opodatkowaniem. Oznacza to, że ostateczna cena była ponad dwukrotnie wyższa od ceny przed opodatkowaniem, co wskazuje na poziom opodatkowania.

Francuzi, Islandczycy i Luksemburczycy płacą także niższe podatki niż inne kraje europejskie w tej kategorii.

Podatki znacznie wzrastają w przypadku silników spalinowych

Pojazdy kategorii D w symulacji składały się wyłącznie z pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe. Dane techniczne to: pick-up 4×4 z silnikiem benzynowym, benzyna bezołowiowa 95-98 RON, pojemność skokowa 3,5 litra V6, moc 300 kW (400 KM), zużycie 12,4 l/100, emisja CO2 296 g/km, emisja NOx. 20 mg/km, masa 2200 kg; cena 50 000 USD (przykład Ford F-150 Ecoboost V6).

Podczas gdy cena bez podatku w 2022 r. wyniosła 47 483 euro (50 000 dolarów), ostateczna cena wahała się od 53 289 euro w Szwajcarii do 179 297 euro w Turcji. Nie ma kraju, w którym ludzie płacą mniej niż cena przed opodatkowaniem za pojazd kategorii D.

Podatki ponad dwukrotnie wyższe od ceny przed opodatkowaniem w 7 krajach

Najwyższe opodatkowanie dotyczyło pojazdów z silnikiem spalinowym. W siedmiu z 27 krajów europejskich kwota podatku była ponad dwukrotnie wyższa od ceny wolnej od podatku.

Aby kupić pojazd kategorii D za cenę 47 483 euro bez VAT, ostateczne ceny, jakie należało zapłacić w 2022 roku, wyniosły: 179 297 euro w Turcji, 146 716 euro w Danii, 122 820 euro w Holandii, 117 759 euro w Norwegii, 105 898 euro w Norwegii. Finlandia, 96 519 euro na Islandii i 95 599 euro we Francji.

Oprócz Szwecji, gdzie ostateczna cena wyniosła 59 354 euro, na szczycie listy znaleźli się mieszkańcy krajów nordyckich, którzy najwięcej płacili za pojazdy z silnikiem spalinowym.

Patrząc na średnie roczne wpływy z podatków na pojazd silnikowy na głównych rynkach UE, w 2022 r. różnią się one znacznie. Hiszpania (1148 euro) zebrała najniższy podatek na pojazd, podczas gdy Belgia (2892 euro) zebrała najwięcej.

Kwota ta wyniosła 1625 euro we Francji, 1764 euro w Niemczech i 2723 euro w Finlandii.

Niemcy zebrały 34,2 miliarda euro wpływów z podatku VAT od sprzedaży, konserwacji, napraw i części pojazdów, a także podatków od sprzedaży i rejestracji. Liczba ta wyniosła nieco ponad 20 miliardów euro we Francji (21,7 miliarda euro) i Włoszech (20,8 miliarda euro) w 2022 r.

Dania, Szwecja i Finlandia zebrały w tej kategorii ponad 2 miliardy euro, najwięcej mniej w Grecji (1,2 miliarda euro) i Irlandii (1,5 miliarda euro).

Całkowity podatek od pojazdów wynosi prawie 400 miliardów euro w 13 krajach UE

Pojazdy silnikowe generują 374,6 miliardów euro dochodów podatkowych w trzynastu krajach UE przedstawionych na powyższym wykresie.

Oprócz podatków obrotowych i rejestracyjnych kwota ta obejmowała roczne podatki od nieruchomości oraz, co ważniejsze, podatki od paliw i smarów.

Turcja, stanowiąca daleki wyjątek, opiera się na specjalnym podatku konsumpcyjnym

Dane OECD pokazują, że w 2022 r. Turcja zdecydowanie wyróżniała się pod względem opodatkowania pojazdów we wszystkich kategoriach. We wszystkich czterech symulacjach najwyższe ceny odnotowano w Turcji. Najpierw ludzie musieli płacić bardzo wysoką stawkę specjalnego podatku konsumpcyjnego (ÖTV), która wahała się od 60% do 220%. Następnie od tej kwoty musieli zapłacić podatek VAT (18%).

W 2023 r. minimalna stawka ÖTV wzrosła do 80%, a VAT do 20%. Tym samym ostateczne ceny byłyby wyższe, gdyby symulacja opierała się na przepisach z 2023 roku.

Od lipca 2023 r. Przychody ÖTV z pojazdów stanowiły 10% wszystkich podatków pobieranych przez rząd. Nie obejmuje to podatku VAT i innych opłat, co pokazuje, w jakim stopniu rząd opiera się na podatkach specjalnych.

Najtańsze miejsca do zakupu samochodów elektrycznych

Ostateczne ceny obu typów pojazdów elektrycznych były najniższe we Francji i Luksemburgu. Ceny ostateczne w obu krajach były niższe od ceny wolnej od podatku dzięki premiom. We Francji i Luksemburgu ludzie praktycznie nie płacili podatków, ale doceniali płacenie mniej niż cena przed opodatkowaniem.

Niemcy, Norwegowie, Islandczycy i Szwedzi również mieli szczęście w porównaniu z innymi krajami, płacąc niższe podatki i opłaty od pojazdów elektrycznych.

W zakresie opodatkowania pojazdów z silnikiem spalinowym zmieniła się polityka Francji i Norwegii. Oba kraje plasują się w pierwszej siódemce w tej kategorii. Norwegia zajmuje także trzecie miejsce pod względem pojazdów hybrydowych.

OECD: Opodatkowanie może przyczynić się do transformacji ekologicznej

Według raportu ITF Transport Outlook, w skali globalnej w 2018 r. za 25% bezpośrednich emisji CO2 ze spalania paliw odpowiadał transport, głównie transport drogowy.

„Dobrze zaprojektowane podatki mogą być bardzo skuteczne w ograniczaniu zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych” – sugeruje raport OECD na temat tendencji w podatkach konsumenckich.

„Dobrze zaprojektowane podatki mogą być bardzo skuteczne w ograniczaniu zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych” – raport OECD na temat tendencji w podatkach konsumenckich.

Jednocześnie w 17 europejskich krajach członkowskich OECD emisje CO2 są bezpośrednio uwzględniane przy ustalaniu poziomu opodatkowania. Byli wśród nich Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Litwa, Holandia, Norwegia, Portugalia, Słowenia, Hiszpania i Szwecja.

W 2022 r. niektóre kraje europejskie, takie jak Francja, Niemcy, Włochy i Szwecja, zaoferowały „premię” nabywcom wybranych pojazdów o niewielkiej emisji CO2 lub zerowej emisji. Może to być dotacja wypłacana przez rząd lub samorząd lokalny na zakup pojazdu.

„Malus”, czyli dodatkowy podatek, opłata lub cło, został nałożony na pojazdy o wysokiej emisji CO2 w niektórych krajach, m.in. w Belgii, Francji, Włoszech i Szwecji.