O nas
Kontakt

Sprawdzenie faktów: Czy gwiazdy takie jak Taylor Swift i Cristiano Ronaldo krytykowały Ukrainę?

Laura Kowalczyk

Singer Taylor Swift was one of the celebrities used in the anti-Ukraine campaign

Justin Bieber, Selena Gomez, Richard Branson… Wydaje się, że wszystkie te gwiazdy mają coś do powiedzenia na temat Ukrainy. Okazuje się, że działają mroczniejsze siły.

„To frustrujące widzieć, jak Ukraina wykorzystuje naszą pomoc. Ktoś poważnie musi temu położyć kres” – można przeczytać w języku francuskim i niemieckim, obok zdjęcia gwiazdy futbolu Cristiano Ronaldo.

„Chcę zapytać, dlaczego ukraińska Pierwsza Dama Ołena Zełenska kupuje biżuterię Cartier o wartości 1 miliona dolarów, podczas gdy jej mąż prosi USA o pieniądze na wojnę” – czytamy w innym cytacie sugerującym, że wypowiedziała je prowadząca amerykański talk show Oprah Winfrey oraz aktor Dwayne Johnson lub The Rock.

Inne gwiazdy rzekomo dyskredytujące Ukrainę to piosenkarze Taylor Swift, Selena Gomez i Justin Bieber.

Choć na pierwszy rzut oka te posty mogą wydawać się uzasadnione, stanowią część większej prokremlowskiej kampanii dezinformacyjnej.

Cel? Żeby wyglądało, że nawet celebryci są po stronie Moskwy, krytykując Kijów.

Według Antibot4navalnygrupy internetowych detektywów śledzących rosyjskie działania mające wpływ na wpływy, kampania skierowana była do ponad 75 celebrytów.

W swoim raporcie badacze twierdzą, że te fałszywe cytaty zostały opublikowane przez boty Doppelgangera, „jednej z największych i najtrwalszych prokremlowskich kampanii wpływów od 2017 roku”.

Uważa się, że boty te są powiązane z rosyjską agencją wywiadowczą GRU, twierdzi Antibot4navalny.

Badacze przekazali Wired konta botów, które kilka miesięcy temu zidentyfikowano w mediach społecznościowych, które przekazywały witryny sobowtórów, oraz te same, które obecnie przekierowują użytkowników do witryn zawierających bezpośrednie linki do rosyjskiej wojskowej agencji szpiegowskiej.

Kampania Doppelganger została po raz pierwszy ujawniona we wrześniu 2022 r. przez EU DisinfoLab, organizację non-profit zajmującą się zwalczaniem dezinformacji w Europie.

Jak działa kampania Doppelgangera?

Strony internetowe czołowych międzynarodowych mediów są klonowane w celu szerzenia antyukraińskich narracji.

A ponieważ fałszywe witryny wyglądają identycznie jak prawdziwe witryny z wiadomościami, niektórzy użytkownicy mediów społecznościowych dają się im nabrać i udostępniają artykuł, myśląc, że jest on zgodny z prawem.

Miało to miejsce w czerwcu 2023 r., kiedy sklonowano strony internetowe kilku wiodących francuskich i niemieckich gazet.

Według władz francuskich te naśladowcze strony internetowe rozpowszechniają głównie treści antyukraińskie.

Niedawno kampania Doppelgangera skupiła się na nowym celu: wojnie Izrael-Hamas.

Częstym tematem jest sugestia, że ​​wsparcie finansowe pochodzące od mocarstw zachodnich zostało przekierowane z Ukrainy do Izraela. I że Kijów wkrótce straci całe wsparcie militarne i finansowe z Zachodu.

Chociaż kampania Doppelgangera trwa już od jakiegoś czasu, wykorzystywanie fałszywych cytatów celebrytów to nowa taktyka, która pokazuje, jak uporczywie te prokremlowskie konta w dalszym ciągu próbują dyskredytować Ukrainę.

Gwiazdy oszukane i nagrane filmy dyskredytujące Zełenskiego

Z badań opublikowanych przez Microsoft wynika, że ​​oprócz fałszywych cytatów prorosyjscy propagandyści nakłonili wiele gwiazd do nagrania spersonalizowanych filmów, które następnie zmontowano i wykorzystano w celu zdyskredytowania prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego.

Wśród tych gwiazd znaleźli się aktor Elijah Wood, była żona Elvisa Presleya, Priscilla Presley i aktor Dean Norris.

Filmy zakupiono w Cameo – usłudze umożliwiającej użytkownikom płacenie gwiazdom za nagrywanie krótkich, spersonalizowanych filmów online.

Krótkie wiadomości wideo, w których często występują gwiazdy proszące „Vlada” o pomoc w związku z nadużywaniem substancji psychoaktywnych, zostały zredagowane tak, aby sprawiały wrażenie, jakby odnosiły się do prezydenta Ukrainy.

Fałszywa narracja, że ​​Zełenski jest narkomanem, to częsty temat rosyjskiej propagandy, demaskowany od początku wojny.

Przedstawiciele Wood i Presley oświadczyli, że aktorzy po prostu nagrali te filmy, myśląc, że pomagają fanowi nadużywającemu narkotyków i nie mieli zamiaru krytykować Ukrainy.

Chociaż badacze Microsoftu nie ustalili dokładnego źródła filmów, twierdzą, że sfabrykowane filmy najpierw pojawiły się na rosyjskich platformach mediów społecznościowych, a następnie zostały udostępnione przez rosyjskie media państwowe.