O nas
Kontakt

Podnoszenie bariery: akcje spółek luksusowych wysyłają w tym roku mieszane sygnały

Laura Kowalczyk

Handbags are displayed in a Louis Vuitton shop on its opening day on January 27, 2012 in Rome. AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS Gabriel BOUYS / AFP

TylkoGliwice Business analizuje ewolucję spółek luksusowych, takich jak Hermès i Kering, w ciągu roku.

W tym roku akcje spółek luksusowych charakteryzowały się dość zróżnicowanym charakterem – na początku osiągały przyzwoite wyniki, ale w połowie i na końcu notowały czkawkę.

Wynika to głównie z rosnących kosztów życia i gwałtownie rosnącej inflacji w kilku krajach europejskich, które zmniejszają dochody do dyspozycji. Zwykły wzrost sprzedaży w okresie świąt i Bożego Narodzenia również nie nastąpił zgodnie z planem.

Próbując zaoszczędzić kilka dodatkowych groszy, konsumenci sięgają po wygodniejsze i niedrogie produkty. Do osłabienia tego uczucia przyczyniły się również praktyki związane z używanymi i bardziej zrównoważonymi prezentami.

Logo LVMH sfotografowano podczas wystawy Vivatech w Paryżu, 15 czerwca 2023 r.
Logo LVMH sfotografowano podczas wystawy Vivatech w Paryżu, 15 czerwca 2023 r.

W chwili pisania tego tekstu kurs LVMH wzrósł w tym roku o 9,53% do 810 dolarów (739,5 euro), głównie dzięki dobrym wynikom za pierwszy kwartał, zwłaszcza w Japonii i Europie. Przyczyniło się do tego również zniesienie ograniczeń na niektórych największych rynkach, takich jak Chiny, na początku tego roku, co spowodowało odbicie sprzedaży.

Jednak w drugiej połowie roku popyt na jej wina i alkohole premium znacząco spadł. Można to wytłumaczyć w szczególności faktem, że koniak Hennessy stanowi prawie 30% dywizji, co pociąga za sobą spadek całego segmentu, a sprzedaż koniaku okazała się rozczarowująca. Miało to miejsce głównie w Chinach i Ameryce Północnej.

Rosnąca niepewność geopolityczna również odegrała ważną rolę w osłabieniu chęci konsumentów do większych zakupów.

Według Pauline Brown, byłej prezes LVMH North America, „luksusowe produkty i zakupy mają charakter psychologiczny. Nikt nie potrzebuje kieliszka szampana, nikt nie potrzebuje zegarka ani diamentowego naszyjnika. Aby kupić go dla siebie lub na prezent, naprawdę musisz być w odpowiednim nastroju. Gdy widzimy, że dochodzi do okrucieństw, apetyt na wydawanie pieniędzy na coś, co może być postrzegane jako niepoważne, znacznie maleje.

LVMH jest właścicielem marek takich jak Fendi, Christian Dior, Marc Jacobs, Stella McCartney, Givechy i wielu innych.

Kering spadł w całym roku o 16,2% do 402 euro. Jednym z głównych czynników mających wpływ na tę sytuację były rosnące wątpliwości inwestorów co do decyzji firmy o ponownym uruchomieniu Gucci. Odbywa się to pod czujnym okiem i wizją projektanta Sabato de Sarno, który wnosi wieloletnie doświadczenie w Pradzie i Valentino.

Jednak nie wszyscy fani są przekonani, a wielu uważa, że ​​ta nowa zmiana kierunku może zniszczyć niektóre charakterystyczne cechy Gucci, takie jak żywe odcienie tęczy. Niedawno firma nabyła także 30% udziałów w Valentino, a obecnie krążą plotki, że ma zamiar przejąć Creative Artists Agency, hollywoodzką agencję talentów.

Mogło to jeszcze bardziej przestraszyć konsumentów. Jednak Kering podjął również pewne kroki, aby uspokoić konsumentów, zaostrzając swoje wytyczne dotyczące zaopatrzenia, próbując zbliżyć się do swoich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Oprócz Gucci Kering jest właścicielem m.in. takich marek jak Bottega Veneta, Alexander McQueen i Balenciaga.

Modelka ma na sobie kreację z kolekcji Hermes Menswear Wiosna/Lato 2024 zaprezentowanej w Paryżu, w sobotę 24 czerwca 2023 r.
Modelka ma na sobie kreację z kolekcji Hermes Menswear Wiosna/Lato 2024 zaprezentowanej w Paryżu, w sobotę 24 czerwca 2023 r.

Cena Hermès wzrosła w tym roku o 37,3%, do 1996 euro, dzięki dobremu trzeciemu kwartałowi, pomimo wzrostu cen o około 7% na świecie i około 3% w Stanach Zjednoczonych, co było konieczne w obliczu rosnących kosztów produkcji.

Jednak firma nadal odnotowała wysoką sprzedaż swojej ukochanej torebki Birkin, po cenie około 10 000 dolarów za sztukę, głównie dzięki temu, jak Hermes radzi sobie z większością burz gospodarczych. Spadek frekwencji nie miał także większego wpływu na firmę, która odnotowała wzrost sprzedaży w Europie o około 18%, głównie dzięki turystom, oraz o 20% w Stanach Zjednoczonych.

Crystal Saint-Louis, John Lobbe i Le Crin to tylko niektóre z marek, których właścicielem jest Hermès.

Prada, po kilku wzlotach i upadkach, jest obecnie wyceniana w okolicach tej samej ceny, co na początku roku, wynoszącej 5,2 euro. Marka doświadczyła pewnych trudności w Stanach Zjednoczonych, ale zostały one zrekompensowane dobrymi wynikami w Europie i Azji. Szybki rozwój Miu Miu również znacząco przyczynił się do tego wzrostu.

Z kolei w Stanach Zjednoczonych marka odnotowała spadek o 1,3% w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku, w szczególności z powodu ostrej konkurencji z konkurentami Keringiem i Hermèsem. Jednak spowolnienie wzrostu gospodarczego w Stanach Zjednoczonych, a także rosnące stopy procentowe wywierające presję na konsumentów, prawdopodobnie również przyczyniły się do tej sytuacji.

EssilorLuxottica wzrosła w tym roku o 6,74% do 181 euro po dobrych wynikach za trzeci kwartał, w którym przychody wzrosły o około 5,2% rok do roku. Nawiązała także współpracę z firmą Meta, aby niedawno wprowadzić na rynek inteligentne okulary Ray-Ban Meta.

Firma stworzy także nową gamę okularów dla Moncler, a niedawno zainwestowała około 400 milionów euro w nową fabrykę okularów w Tajlandii. Na początku tego roku EssilorLuxottica podpisała również 10-letnią umowę licencyjną z Jimmym Choo.

Jednak firmie oskarżono również o zawyżanie sprzedaży w postępowaniu antymonopolowym, a także ukarano ją grzywną za nieprzestrzeganie przepisów w Turcji.

Oprócz Miu Miu, do EssilorLuxottica należy także m.in. Sunglass Hut, Michael Kors i Burberry.

Kolekcja Hugo Boss Wiosna 2019 zostanie zaprezentowana podczas New York Fashion Week w niedzielę 9 września 2018.
Kolekcja Hugo Boss Wiosna 2019 zostanie zaprezentowana podczas New York Fashion Week w niedzielę 9 września 2018.

Hugo Boss wzrósł w tym roku o 22,8% do 66 euro, po tym jak firma przekroczyła szacunki analityków w trzecim kwartale roku, a przychody wzrosły o 15% rok do roku, do czego przyczyniła się zarówno odzież dla mężczyzn, jak i kobiet. Wzrost w Chinach również był dość silny.

Spółce wspomógł także 25% wzrost liczby kanałów cyfrowych, podczas gdy przychody fizyczne wzrosły o około 8%. Było to spowodowane głównie zwiększonym popytem na produkty marki na jesień i zimę. Bazując na tych obiecujących wynikach, spółka podtrzymała także swoje prognozy przychodów i zysku netto na rok finansowy 2023.

Wartość Ralpha Laurena wzrosła w tym roku o 35,4% do 133 euro, głównie dzięki planowi Next Great Chapter: Accelerate. Plan ten koncentruje się na podnoszeniu poziomu i energetyzowaniu marki, a także koncentruje się na kluczowych miastach, w których firma ma już silną bazę klientów i jest obecna.

Niższe koszty transportu, a także zrównoważony zestaw geopolityczny i kanałów również znacząco przyczyniły się do tego wzrostu.