O nas
Kontakt

Akcje Airbusa osiągnęły rekordowy poziom, a Boeingowi grozi twarde lądowanie

Laura Kowalczyk

Airbus (file photo)

Ponadczasowa łacińska maksyma „mors tua vita mea” – twoja śmierć jest moim życiem – ma głęboki oddźwięk w toczącej się walce o dominację w duopolu producentów samolotów.

Ponadczasowa łacińska maksyma „mors tua vita mea” – twoja śmierć jest moim życiem – ma głęboki oddźwięk w toczącej się walce o dominację w duopolu producentów samolotów.

We wtorek, 9 stycznia 2023 r., francuski producent samolotów Airbus SE osiągnął niezwykły kamień milowy, osiągając najwyższą w historii cenę swoich akcji wynoszącą 145 euro. To niezwykłe osiągnięcie następuje po dramatycznym 8% spadku Boeinga dzień wcześniej, co oznacza największy jednodniowy spadek amerykańskiej firmy od października 2022 r.

Podczas gdy Airbus dąży do bezprecedensowych wzrostów na giełdach, jego amerykański odpowiednik Boeing zmaga się z poważnymi problemami związanymi z bezpieczeństwem, które odbijają się na jego reputacji.

Turbulencje Boeinga: kwestie bezpieczeństwa i uziemienia

Boeing stoi przed poważnymi wyzwaniami związanymi z uziemieniem przez Federalną Administrację Lotniczą 171 samolotów 737-MAX 9 w następstwie niepokojącego incydentu z udziałem lotu Alaska Airlines. Krótko po starcie podczas lotu doszło do nieoczekiwanego wyrzucenia zatyczki drzwiowej w środku kabiny. Na szczęście samolot awaryjnie wylądował bez żadnych obrażeń.

Decyzja FAA szybko została powtórzona przez europejskie organy regulacyjne, wzmacniając wpływ na Boeinga. Uziemienie przypomina podobny kryzys cztery lata temu, kiedy 737 MAX został porzucony na całym świecie po dwóch śmiertelnych wypadkach, które później przypisano wadom w oprogramowaniu sterującym lotem.

Bank of America wydał w tym tygodniu ostrzeżenie, wyrażając poważne obawy dotyczące samolotu dostarczonego dopiero 31 października 2023 r. i podkreślając, że Boeing musi poruszać się po tym obszarze ryzyka dla reputacji ze szczególną ostrożnością. Analitycy banku ostrzegali, że utrzymujące się problemy mogą podważyć zaufanie społeczne do 737 MAX i potencjalnie zaszkodzić sprzedaży.

„Incydent jest alarmujący, a uziemienie floty tego typu samolotów rodzi pytania o to, jakie działania naprawcze będą konieczne i ile czasu zajmie ich wdrożenie” – zauważył Goldman Sachs w osobnym oświadczeniu. „Wszelkie problemy z kontrolą jakości wprowadzają ryzyko do harmonogramu produkcji i dostaw” – dodali analitycy.

Dyrektor generalny Ryanair, Michael O’Leary, powiedział, że Boeing „musi znacząco poprawić kontrolę jakości” w ramach swoich wysiłków mających na celu nadrobienie opóźnień w produkcji.

„B737 jest dobry, ale nie potrzebuje tego rodzaju problemów z reputacją w krótkiej perspektywie” – powiedział O’Leary w wywiadzie dla „Financial Times”. Wyraził również obawę, że incydent będzie miał wpływ na ruch i zyski jego linii lotniczej. Ryanair, główny klient Boeinga i największa europejska linia lotnicza pod względem liczby pasażerów, w swojej głównej flocie opiera się wyłącznie na samolotach Boeing 737.

Narodziny Airbusa: finalizowanie transakcji i poszerzanie horyzontów

Z raportów znawców branży, cytowanych w poniedziałek przez Reuters, wynika, że ​​Airbus jest bliski sfinalizowania dużego kontraktu z Delta Air Lines, głównym amerykańskim przewoźnikiem. Proponowana umowa może potencjalnie obejmować dziesiątki odrzutowców, w tym dodatkowe A350-1000, i ma odegrać kluczową rolę w strategicznych wysiłkach ekspansji Airbusa, szczególnie w regionie Azji i Pokoju. Wyczekiwane oficjalne ogłoszenie może pojawić się już w najbliższy piątek.

Kolejnym triumfem Airbusa było zdobycie przez firmę dużego zamówienia od tajwańskiej firmy EVA Air. Jak ogłoszono we wtorkowym komunikacie prasowym, zamówienie obejmuje 18 długodystansowych samolotów A350-1000 i 15 wąskokadłubowych A321neo.

Obecnie Boeing utrzymuje wyższą wycenę rynkową, na poziomie 126 miliardów euro, w porównaniu do 113 miliardów euro dla Airbusa. W ubiegłym roku Boeing wygenerował przychody w wysokości 71,6 miliarda euro, przewyższając 63,2 miliarda euro Airbusa.

Niemniej jednak sytuacja może wkrótce odwrócić się na korzyść Airbusa, ponieważ ostatnie wydarzenia mogą poważnie nadszarpnąć reputację Boeinga. Może to potencjalnie doprowadzić Airbusa do wyprzedzenia swojego amerykańskiego odpowiednika w nadchodzących tygodniach.

Oczy wszystkich zwrócone są teraz na 31 stycznia 2024 r., kiedy Boeing ma opublikować wyniki za czwarty kwartał 2023 r. Kierownictwo prawdopodobnie przekaże dalsze informacje na temat wyzwań gospodarczych i potencjalnych niepowodzeń, jakie Boeing może napotkać w wyniku tego incydentu. Oczekuje się, że Airbus opublikuje swoje wyniki 15 lutego 2024 r.