W listopadzie sprzedaż detaliczna we Włoszech wzrosła o 0,4%, a prognozy wskazują, że ta tendencja wzrostowa będzie kontynuowana wraz z rozpoczęciem wyprzedaży zimowych.
Według Włoskiego Narodowego Instytutu Statystycznego (Istat), sprzedaż detaliczna we Włoszech wzrosła w listopadzie o 0,4% w porównaniu z poprzednim miesiącem, na co wpływ miały głównie wyniki produktów nieżywnościowych.
Istat odnotował w tym samym miesiącu nieskorygowany wzrost sprzedaży o 1,5% rok do roku.
W porównaniu rocznym największy wzrost odnotowały kosmetyki i artykuły higieny osobistej (5%), natomiast największy spadek odnotowały artykuły gospodarstwa domowego i sprzęt audiowizualny (-4,1%).
Jednak podczas gdy wartość sprzedaży wzrosła, liczba sprzedanych produktów spadła: w listopadzie sprzedaż wolumenowa spadła o 2,2%.
Według zharmonizowanego indeksu UE (HICP) Włoch, ceny konsumpcyjne wzrosły w listopadzie o 0,6% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Nadszedł czas sprzedaży
Zimowe wyprzedaże we Włoszech rozpoczęły się już w styczniu ubiegłego roku i mają trwać przez kolejne dwa miesiące, co – jak mają nadzieję sprzedawcy detaliczni – będzie dobrodziejstwem dla gospodarki.
Według Confcommercio-Imprese per l’Italia, ogólnej konfederacji włoskiego handlu, w wyprzedażach weźmie udział około 15,8 miliona rodzin. Oczekuje się, że przeciętny człowiek wyda około 137 euro, co odpowiada przewidywanemu obrotowi w wysokości 4,8 miliarda euro.
„Skłonność Włochów do wydawania pieniędzy utrzymuje się na stabilnym poziomie” – powiedział Giulio Felloni, prezes Federazione Moda Italia-Confcommercio. „Następuje to po trudnym roku, w którym branża modowa odegrała kluczową rolę w ograniczaniu i kontrolowaniu inflacji”.