W mediach społecznościowych coraz częściej pojawiają się wezwania, aby zaprzestać kupowania towarów i usług z Izraela. Ale czy opierają się na faktach?
Wiele postów w mediach społecznościowych twierdzi, że pokazuje, jak rozpoznać produkty pochodzące z Izraela.
W tych postach wyjaśniono, że jeśli kod kreskowy zaczyna się od liczby 729, 841 lub 871, produkty te zostały wyprodukowane w Izraelu.
Wiele z tych postów prosi swoich obserwujących, aby unikali kupowania któregokolwiek z tych przedmiotów w celu okazania wsparcia dla Palestyny.
Kolejna kampania na platformach społecznościowych TikTok i także X, twierdzi, że bojkot produktów zaczynających się od numeru 729 spowodował, że Izrael zmienił prefiks kodu kreskowego na 871 i 841.
Numer prefiksu nie wskazuje, gdzie produkt został wyprodukowany
Jednak GS1, organizacja non-profit zajmująca się normalizacją, która udostępnia te numery, twierdzi na swojej stronie internetowej, że przedrostków nie można używać do określenia kraju pochodzenia produktu.
„Prefiks GS1 nie oznacza, że produkt został wyprodukowany w konkretnym kraju lub przez konkretnego producenta; mógł zostać wyprodukowany gdziekolwiek na świecie.
Oznacza to, że kod wskazuje jedynie kraj, z którego został przydzielony kod kreskowy.
I chociaż prawdą jest, że przedrostek 729 wskazuje, że firma jest zarejestrowana w Izraelu, nie oznacza to, że wyprodukowano tam konkretny produkt.
Jeśli chodzi o twierdzenia, że Izrael zmienił swój kod kreskowy na 871 i 841, to po prostu nie jest to prawdą.
Według GS1 kody kreskowe zaczynające się od 841 pochodzą z Hiszpanii i 871 z Holandii.
W wywiadzie dla AFP rzecznik GS1 wyjaśnił, że „Firmy na całym świecie mogą wybrać dowolną ze 116 organizacji członkowskich GS1, z którą chcą współpracować, niezależnie od tego, gdzie mają siedzibę i gdzie wytwarzają swoje produkty”.
„Oznacza to, że każda firma, niezależnie od tego, gdzie się znajduje, może współpracować z GS1 Izrael lub dowolną ze 116 organizacji członkowskich GS1” – powiedział rzecznik.
Nawoływania do bojkotu izraelskich produktów z prefiksem kodu kreskowego 729 krążą w Internecie od kilku lat.
Według Logically, brytyjskiej firmy specjalizującej się w walce z dezinformacją, zwykle pojawiają się one ponownie, gdy dochodzi do eskalacji stosunków między Izraelem a Palestyną.
Wojna między Izraelem a Hamasem wywołała liczne wezwania do bojkotu w mediach społecznościowych, a wiele z nich opierało się na dezinformacji.
The Cube już wcześniej obalił fałszywe twierdzenia dotyczące marek takich jak Starbucks i Zara, które spotkały się z bojkotem za rzekome wspieranie Izraela.