Niemiecki start-up uruchomił w Las Vegas zdalny serwis samochodów elektrycznych.
Po naciśnięciu przycisku samochód elektryczny pojawia się u Twoich stóp, ale nikt nie siedzi na miejscu kierowcy. Po otwarciu drzwi samochodu i ułożeniu się do jazdy, kobiecy głos mówi: „Witam, jak się dzisiaj masz”?
To głos Antonelli Rosa, która zdalnie prowadziła pojazd Kia z biura Vay Technology GmbH w tętniącej życiem dzielnicy artystycznej w centrum Las Vegas.
Niemiecki start-up zapoczątkował przyszłość wspólnego korzystania z samochodów w amerykańskim mieście.
Firma określa tę usługę jako „teledriving”, który polega na zdalnym sterowaniu pojazdami przez ludzi, aby dostarczyć pojazd użytkownikom i odebrać go, gdy ludzie skończą z nim korzystać.
Kiedy już przejmiesz kontrolę nad samochodem, możesz z niego korzystać tak długo, jak chcesz, zanim Rosa lub inny zdalny kierowca Vay odbierze samochód, doskonale eliminując kłopoty z parkowaniem samochodu.
W biurze Vay Rosa prowadzi samochód w symulatorze samochodu z kołem, pedałami, hamulcami i trzema ekranami.
„To niesamowite, mam wrażenie, jakbym jechał konwencjonalnym pojazdem” – powiedział TylkoGliwice Next kierowca Vay.
„Nie jedziemy z nikim w samochodzie, ale nadal odczuwamy dużą presję, ponieważ musimy radzić sobie szczególnie z naszym samochodem i ludźmi w pobliżu”.
Usługa zostanie oficjalnie uruchomiona w Las Vegas w środę (17 stycznia) i na razie będzie dostępna tylko na terenie Uniwersytetu Nevady i Las Vegas Arts District.
„To zupełnie nowa usługa mobilności. Można to nazwać współdzieleniem samochodów 2.0, ponieważ pozwala pokonać największe wyzwania współczesnego wspólnego korzystania z samochodu, czyli podchodzenie do pojazdu i parkowanie go” – powiedział TylkoGliwice Next Thomas von der Ohe, współzałożyciel i dyrektor generalny Vay Technologies .
Minuta jazdy samochodem kosztuje 0,30 dolara (0,28 euro) i 0,03 dolara (0,028 euro) za minutę postoju, którą można wykorzystać na zakupy spożywcze.
„Wierzymy, że naprawdę możemy przekształcić wspólne korzystanie z samochodu w coś, co może naprawdę zmienić, i mamy nadzieję, zaoferować alternatywę dla posiadania samochodu prywatnego, szczególnie w dużych miastach, takich jak Paryż, Berlin czy Londyn, gdzie prywatne samochody stoją (parkują) w 95 procentach tamtych czasów” – powiedziała von der Ohe.
Vay od ponad trzech lat testuje w Niemczech technologię zdalnego sterowania, ale w pojazdach elektrycznych Kia znajduje się kierowca zapewniający bezpieczeństwo.
W lutym 2023 r. jako pierwsza firma po otrzymaniu zezwolenia zdalnie prowadziła samochód bez pasażerów w Hamburgu w Niemczech.
Von der Ohe powiedział, że współpracuje z organami regulacyjnymi w Europie i ma nadzieję, że wkrótce uruchomi komercyjnie usługę „teledrivingu” w UE.