O nas
Kontakt

Wybory europejskie: jak zaangażowani są młodzi ludzie?

Laura Kowalczyk

©

Za kilka miesięcy nadejdzie czas głosowania i wyboru naszych przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego. Czy młodzi francuscy wyborcy czują się zaangażowani w ten proces demokratyczny?

W czerwcu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej czeka ważny krok: głosowanie i wybór swoich przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego. Podczas ostatnich wyborów w 2019 r. odnotowano 50% wzrost udziału młodych ludzi w porównaniu z rokiem 2014.

Jednak sytuacja była nieco inna we Francji, gdzie wydaje się, że młodzi ludzie w wieku od 18 do 39 lat wstrzymali się od głosu częściej niż ich europejscy odpowiednicy.

Frekwencja w tej grupie wiekowej we Francji wahała się od 32% do 37%, czyli była niższa od poziomów odnotowanych w innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Dania, Niemcy i Belgia, gdzie głosowało od 60% do 90% młodych wyborców.

Na czym więc dzisiaj stoimy? Czy młodzi francuscy wyborcy czują się zaangażowani w ten proces demokratyczny? Zasięgnęliśmy kilku opinii.

Apatia

„Myślę, że nie będę głosować, bo nawet nie wiedziałam, kiedy to było. A wtedy nie zwracałam zbytniej uwagi na kandydatów i partie” – wyjaśnia młoda kobieta.

„Właśnie skończyłem 18 lat i nie bardzo wiem, jak to działa, więc z pewnością należy zrobić więcej, aby nas o tym poinformować” – komentuje młody człowiek. „Mam 19 lat, wkrótce w tym roku skończę 20 i tak naprawdę nigdy nie słyszałam o tym, co to jest. Po prostu wiemy, że są wybory, ale nic nie wiemy, co się za nimi kryje” – dodaje dziewczyna.

W obliczu tego braku zainteresowania francuski oddział „Ruchu Młodych Europejczyków” mobilizuje się. Organizacja zorganizowała niedawno symulację Parlamentu Europejskiego.

20 stycznia w Paryżu uczniowie szkół średnich i młodzież z różnych francuskich miast mieli okazję wcielić się w europejskich deputowanych.

Inicjatywa ta jest częścią projektu MEET, finansowanego przez Komisję Europejską, którego celem jest wywołanie debat w różnych miejscach w Europie w celu pobudzenia aktywności obywatelskiej młodych ludzi.

„Nie sądzę, żeby młodzi Francuzi byli szczególnie poinformowani o sprawach europejskich i sposobie działania Parlamentu” – podkreśla Laure Niclot, przewodnicząca Ruchu Młodych Europejczyków.

„Uważam, że z ostatniego sondażu Eurobarometru wynika, że ​​tylko 14% Francuzów zna datę wyborów europejskich. Dlatego prawdziwym wyzwaniem jest dla nas zmobilizowanie ich, podniesienie świadomości i dostarczenie informacji na ten temat”.

Zbliżamy się

„Myślę, że projekty takie jak dzisiejszy, organizowane przez Młodych Europejczyków, pozwalają nam nawiązać dialog z młodymi ludźmi i pomóc im, robiąc to konkretnie, zrozumieć, jak działa Unia Europejska, jak funkcjonują instytucje europejskie, rola Parlamentu, Komisji Europejskiej, rola Komisji, rola Rady” – wyjaśnia Jessica Larsson, zastępca szefa Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej we Francji.

„Myślę, że ten rodzaj edukacji ma kluczowe znaczenie, aby zrozumieć, że Europa jest demokracją, a także demokracją uczestniczącą, jak widzieliśmy podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy, której celem jest mobilizacja i słuchanie oczekiwań europejskich obywateli obywatele.”

Ale co sama UE robi, aby informować młodych ludzi o wyborach europejskich?

„Ważne jest, aby głosować mając wiedzę i będąc dobrze poinformowanym” – wyjaśnia Larsson. „Do tego służy strona internetowa Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Są też nasze europejskie przedstawicielstwa we Francji. Mamy też stronę internetową. Jesteśmy też obecni w mediach społecznościowych.

„Istnieje zatem wiele punktów dostępu do informacji i niezwykle ważne jest, aby zdobywać informacje, zadawać pytania, szukać odpowiedzi, a być może i szukać wydarzeń takich jak dzisiejsze, nie tylko wirtualnie”.

Ramię w ramię studenci mogą debatować i szukać rozwiązań mających na celu ulepszenie projektu prawa UE.

„Poprosiliśmy uczniów, aby przestudiowali tekst uchwały Parlamentu Europejskiego w sprawie Konferencji w sprawie przyszłości Europy. Są w grupie politycznej, więc ich celem jest zapoznanie się z tekstem i sprawdzenie, jakie poprawki mogą wprowadzić zrobić” – wyjaśnia wolontariuszka z Młodych Europejczyków.

„Mamy okazję zobaczyć negocjacje pomiędzy różnymi stronami” – mówi pełen entuzjazmu młody uczestnik. „Dzięki tej symulacji możemy postawić się w miejscu i roli tych posłów, co uczy nas więcej niż wykład w audytorium”.