Czy zimno wpływa na wydajność i zasięg akumulatora pojazdu elektrycznego? Czy pojazdy elektryczne są trudniejsze w prowadzeniu na śniegu? Oto, co musisz wiedzieć o jeździe pojazdem elektrycznym zimą.
Pojazdy elektryczne (EV) stanowiły w ubiegłym roku ponad 14 procent sprzedaży nowych samochodów w Europie i oczekuje się, że w 2024 roku osiągną 20 procent udziału w rynku.
Jednak w miarę jak samochody elektryczne zyskują na popularności, wielu potencjalnych nabywców ma wątpliwości, jak dobrze sprawdzą się zimą.
Zanim wyruszysz w drogę, zapoznaj się z naszym przewodnikiem, jak maksymalnie wykorzystać możliwości swojego pojazdu elektrycznego w zimne dni.
Czy zimna pogoda wpływa na pojazdy elektryczne?
Podobnie jak ludzie, samochody wolą temperaturę otoczenia, a zimna pogoda spowoduje, że wszystkie samochody – benzynowe, wysokoprężne i elektryczne – będą działać mniej wydajnie.
Rozładowany akumulator, uszkodzony alternator lub problem z rozrusznikiem mogą spowodować, że samochód z silnikiem spalinowym (ICE) będzie miał trudności z uruchomieniem zimą, podczas gdy niskie temperatury mogą spustoszyć zasięg samochodu elektrycznego.
Gdy temperatura spada, zasięg ulega zmniejszeniu, ale jednocześnie zmniejsza się pojemność akumulatora.
Pojemność to zasadniczo ilość energii, jaką akumulator może pomieścić oraz szybkość, z jaką może ją rozładować, dzięki czemu ładowanie będzie trwało dłużej.
Ekstremalnie zimno może mieć to również wpływ na punkty ładowania, czego skutkiem może być znacznie wolniejszy czas ładowania, dlatego zimą można spodziewać się dłuższego spędzania czasu na stacjach ładowania.
Jak spadek temperatury wpływa na akumulator?
Akumulatory samochodów elektrycznych działają poprzez magazynowanie i uwalnianie energii. Zimniejsza pogoda powoduje spowolnienie całego procesu reakcji chemicznych i wydajności akumulatora. Warto jednak zauważyć, że nie wszystkie samochody elektryczne są dotknięte problemem w takim samym stopniu.
Jak duży zasięg straci pojazd elektryczny zimą?
Norweska Federacja Samochodowa (NAF) regularnie przeprowadza zimowe i letnie testy zasięgu pojazdów elektrycznych, aby dowiedzieć się, jak się sprawdzają.
Podczas ostatniego testu zimowego 29 samochodów jeździło po drogach miejskich i wiejskich w temperaturach wahających się od zera do minus 20 stopni Celsjusza. Samochody startują z całkowicie naładowanym akumulatorem i jeżdżą do momentu wyczerpania się mocy.
Wyniki pokazują, że utrata zasięgu pojazdu elektrycznego może wahać się od 10 do 30 procent oficjalnego zasięgu samochodu.
Najlepiej działającym pojazdem elektrycznym był Maxus Euniq 6, SUV, który stracił zaledwie 10,5% zasięgu w ramach światowej zharmonizowanej procedury testowej pojazdów lekkich (WLTP), podczas gdy Tesla Model S przejechała 530 km, czyli najdalej ze wszystkich pojazdów elektrycznych, zanim straciła zasięg. dystans o 16,4% krótszy niż deklarowany zasięg samochodu WLTP wynoszący 634 km.
Co można zrobić, aby zmniejszyć wpływ?
Być może nie będziesz w stanie kontrolować pogody, ale istnieje wiele sposobów na zminimalizowanie wpływu niskich temperatur na Twój zasięg.
Jeśli zaparkujesz samochód w garażu lub w zadaszonym miejscu, ochroni to akumulator przed ekstremalnym zimnem, co zwiększy prawdopodobieństwo, że utrzyma on poziom naładowania.
Również w przypadku ładowania nocnego możesz zaplanować wstępne przygotowanie pojazdu na czas wyjazdu. Dzięki temu możesz wstępnie ogrzać kabinę samochodu przed rozpoczęciem podróży, czerpiąc energię z głównego źródła zasilania, a nie z akumulatora pojazdu elektrycznego.
Gdy jesteś w drodze, włączenie ogrzewania to najszybszy sposób na utratę zasięgu, dlatego używaj zamiast tego podgrzewanych foteli i podgrzewanej kierownicy, ponieważ jest to znacznie bardziej wydajne niż ogrzewanie całego samochodu.
Zwróć także uwagę na pojazd elektryczny z pompą ciepła, ponieważ dzięki temu ogrzewanie i chłodzenie akumulatora jest bardziej energooszczędne. Warto kupić samochód, który jest w nie wyposażony, lub dopłacić, jeśli jest oferowany jako opcja.
Na koniec upewnij się, że opony są odpowiednio napompowane i regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach, ponieważ jakakolwiek nierównowaga ciśnienia w oponach może mieć wpływ na efektywność energetyczną.
Jeśli opony są niedopompowane, akumulator musi pracować ciężej, aby utrzymać moc.
Czy samochody elektryczne są trudne w prowadzeniu po lodzie i śniegu?
Samochody elektryczne mają przeważnie napęd na przednie lub na wszystkie koła, więc powinny dobrze radzić sobie na zaśnieżonych drogach.
Mają również zwykle nisko położony środek ciężkości ze względu na umiejscowienie akumulatorów, co może pomóc zwiększyć przyczepność i poprawić stabilność w zimowych warunkach.
Należy jednak pamiętać, że pojazdy elektryczne są cięższe niż samochody benzynowe i wysokoprężne podobnej wielkości, więc w przypadku poślizgu może być trudniej zapanować nad samochodem.
Najważniejszym czynnikiem na drodze jest prędkość, dlatego na oblodzonej nawierzchni zawsze jedź powoli i ostrożnie.
Funkcja trybu ekologicznego jest przydatna, ponieważ nie tylko zwiększa zasięg akumulatora, ale także może sprawić, że jazda samochodem zimą będzie bezpieczniejsza, zmniejszając moc i ograniczając wielkość momentu obrotowego.
Warto rozważyć także opony zimowe lub całoroczne, ponieważ znacząco wpływają na obniżenie temperatury, gdyż zapewniają większą przyczepność podczas jazdy po śniegu i lodzie niż zwykłe opony.