O nas
Kontakt

Londyn zmienił nazwy niektórych linii metra – oto dlaczego londyńczycy nie są zadowoleni:

Laura Kowalczyk

A sign for the new Windrush line which was unveiled by Mayor of London Sadiq Khan in London

Reakcje były połączeniem kontrowersji związanych zwłaszcza z nazwami linii Windrush i tradycyjnego brytyjskiego humoru polegającego na żartobliwym kpieniu z ogłoszenia.

System kolei metra w Londynie jest prawdopodobnie jednym z najbardziej charakterystycznych w Europie, jeśli nie na świecie – a teraz następuje znacząca zmiana na dobrze znanej mapie.

Transport for London (TfL) ogłosił, że zmienia strukturę tras biegnących nad liniami metra, a nie linie metra, na sześć charakterystycznych tras.

Wszystkie nowe nazwy nawiązują do elementów dziedzictwa stolicy i wywołały mieszane reakcje londyńczyków.

Co wiemy o zmianach na linii Naziemnej?

W zeszłym roku TfL ogłosiło, że celem zmiany nazwy jest nadanie trasom odrębnej tożsamości, aby ułatwić pasażerom poruszanie się po sieci.

Obecnie wszystkie są oznaczone jasnopomarańczowym kolorem, co doprowadziło do nadania im przydomka „Imbirowa”. Nowo nazwane linie raczej nie będą ze sobą mylone.

Nowe nazwy linii naziemnych w Londynie to:

• Linia Lwicy, która będzie oznaczona żółtymi równoległymi liniami. Biegnąca przez Wembley w zachodnim Londynie – często nazywana ojczyzną piłki nożnej – składa hołd reprezentacji Anglii w piłce nożnej kobiet, zwanej Lwicami.

• Linia Mildmay, z równoległymi niebieskimi liniami, została nazwana na cześć szpitala o tej samej nazwie w Shoreditch we wschodnim Londynie, który odegrał znaczącą rolę w kryzysie HIV/AIDS w latach 80-tych.

• Bordowe równoległe linie linii Weaver wyznaczają trasę przez stacje, w tym Liverpool Street, Spitalfields, Bethnal Green i Hackney, wszystkie dobrze znane ze swojego historycznego znaczenia w handlu tekstyliami.

• Oznaczona zielonymi równoległymi liniami linia Sufrażystek została nazwana, aby uczcić walkę klasy robotniczej londyńskiego East Endu o prawa kobiet w zeszłym stuleciu. Ma również szczególne znaczenie, ponieważ biegnie do Barking, dawnego domu najdłużej żyjącej sufrażystki, Annie Huggett, która zmarła w 1996 roku w wieku 103 lat.

• Linia Wolności z szarymi równoległymi liniami otrzymała swoją nazwę, aby „nawiązywać do historycznej niepodległości mieszkańców gminy Havering”, przez którą przebiega, a także aby uczcić „cechę charakterystyczną Londynu”, TfL twierdzi.

• Linia Windrush, która ma równoległe czerwone linie, przebiega przez wiele obszarów – w tym Peckham Rye, West Croydon i Dalston Junction – i ma silne powiązania ze społecznościami karaibskimi, z których wiele przybyło do Wielkiej Brytanii statkiem WIndrush z Jamajki w 1948 roku.

Dlaczego linia Windrush wywołała kontrowersje?

Chociaż burmistrz Londynu Sadiq Khan powiedział, że nowe nazwy „oddają hołd i celebrują różne części wyjątkowej lokalnej historii i kultury Londynu”, uważa się, że ukończenie projektu kosztowało około 6,3 mln funtów (7,36 mln euro). Nie spodobało się to wielu londyńczykom, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w tym tygodniu Wielka Brytania pogrążyła się w recesji.

Jednak to linia Windrush wzbudziła największe zdziwienie.

Podczas gdy wydawczyni Sharmaine Lovegrove napisała na łamach X – wcześniej na Twitterze: „Jestem głęboko poruszona do łez, że mój domowy dworzec kolejowy (Clapham Junction) jest częścią rebrandingu nowej linii kolejowej i będzie nosić nazwę WINDRUSH LINE – to wspaniały hołd złożony pokoleniu moich dziadków którzy są ofiarami wrogiego środowiska i pionierami odbudowy powojennej Wielkiej Brytanii” – wielu innych przyjęło odmienne podejście.

Niektórzy zarzucali rządowi Wielkiej Brytanii, że zmianę nazwy nazwał pustym gestem, a ofiary skandalu Windrush i ich potomkowie czekają na odszkodowania.

Skandal rozpoczął się w 2018 r. i dotyczył osób niesłusznie przetrzymywanych, którym odmówiono przysługujących im praw, którym groziła deportacja, a w co najmniej 83 przypadkach bezprawnie deportowanych z Wielkiej Brytanii przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

Od tego czasu udowodniono, że wiele osób dotkniętych chorobą urodziło się jako obywatele brytyjscy i przybyło do Wielkiej Brytanii przed 1973 rokiem jako członkowie „pokolenia Windrush”.

Sadiq Khan wezwał jednak niedawno premiera Rishiego Sunaka do przyspieszenia dostępu do programu odszkodowań Windrush i zmniejszenia ciężaru dowodu spoczywającego na wnioskodawcach. Chce także, aby rząd pomógł ofiarom strat w prywatnych emeryturach i przyszłych zarobkach – czego program obecnie nie zapewnia.

Decyzja ta nastąpiła po tym, jak naukowcy z University College London odkryli gwałtowne pogorszenie zdrowia psychicznego Czarnych Karaibów w następstwie zaostrzenia polityki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wprowadzonej przez byłą premier Theresę May, gdy była sekretarzem spraw wewnętrznych w latach 2010–2016.

Znak nowej linii Windrush, który został odsłonięty przez burmistrza Londynu Sadiqa Khana w Londynie
Znak nowej linii Windrush, który został odsłonięty przez burmistrza Londynu Sadiqa Khana w Londynie

Nie byłoby Wielkiej Brytanii bez żartobliwego humoru

Oczywiście Brytyjczycy – pomimo wszystkich swoich żądań dotyczących sprawiedliwości i równości – słyną z umiejętności naśmiewania się z samych siebie, a porażka ze zmianą nazwy nie jest wyjątkiem.

Niemal natychmiast po ogłoszeniu we wszystkich mediach społecznościowych pojawiły się memy kpiące z nazwisk. Oto kilka naszych ulubionych:

W poście z programu satyrycznego BBC „Have I Got News For You” nazwy tych wersetów zmieniono na londyńskie frazesy – pomyślcie o „Liniach bez kontaktu z oczami” i „9 funtów za kufel piwa” – odnoszących się do wysokich cen napojów alkoholowych w kapitał.

Kolejny post użytkownika X, Stevena Perkinsa, nawiązuje do sześciu żon kultowego monarchy Tudorów, Henryka VIII, i losu, który je spotkał.

Również w X Katie Packer zmieniła nazwy tych wersów na kultowe – a jednocześnie bardzo niszowe – cytaty z brytyjskiego humoru.

Prace nad rebrandingiem nowych linii rozpoczną się natychmiast, a główne wdrożenie nowych tożsamości prawdopodobnie nastąpi jesienią, a zakończenie modernizacji zaplanowano na koniec roku.