Czołowy strateg biznesowy Olivier Sibony wyjaśnia naukowe podstawy ograniczania błędów i podejmowania dobrych decyzji biznesowych.
Podejmowanie decyzji jest kluczem w biznesie i jestem pewien, że każdy z nas kojarzy osobę, z którą pracowałem, która jest okropnym menedżerem.
Nie chodzi tylko o bycie miłą osobą – Twój najlepszy przyjaciel może być złym szefem. I chociaż okazywanie zrozumienia i wsparcia jest dość ważne w zarządzaniu ludźmi, psychologia bycia dobrym liderem sięga nieco głębiej.
W najnowszym odcinku „Wielkiego pytania” spotkaliśmy się z profesorem Olivierem Sibonym z HEC Paris Business School, czołowym strategiem akademickim i biznesowym, aby omówić, jak pewnie podejmować dobre decyzje biznesowe.
Co to jest „hałas”?
Wiele badań Oliviera koncentruje się wokół „hałasu” i jego wpływu na naszą ocenę sytuacji. Ale czym jest hałas? Podobnie jak staranie się być produktywnym w pracy w otoczeniu biurowego zgiełku, często wydaje się to niemożliwenie o to mu chodzi.
„Hałas to po prostu zmienność ocen. Fakt, że oceny mogą się bardzo różnić w zależności od osoby, a nawet w każdej chwili w przypadku tej samej osoby” – wyjaśnia Olivier.
Dobrym przykładem jest spojrzenie na system sądownictwa. Ktoś może zostać skazany za przestępstwo i, w zależności od przypisanego mu sędziego i nastroju sędziego, wyrok może się znacznie różnić.
„Stare powiedzenie głosi, że sprawiedliwość to to, co sędzia zjada na śniadanie.
„Właściwie dysponujemy badaniami ekonometrycznymi, które pokazują, że istnieje pewien wpływ, nawiasem mówiąc, niezbyt duży, temperatury zewnętrznej na surowość ocen. Kiedy jest bardzo gorąco, sędziowie są w złym nastroju, są bardziej surowi”.
Z tego samego powodu ludzie często mówią, że powinieneś zarezerwować egzamin na prawo jazdy na wczesne popołudnie, ponieważ egzaminator właśnie zjadł lunch i będzie w dobrym nastroju. To nie tylko mit. Unikaj głodnych egzaminatorów.
Jak uprzedzenia wpływają na nasze decyzje?
Odchylenie różni się od szumu tym, że często jest wynikiem wspólnego błędu. Stronniczość grupowa jest dużym problemem w miejscu pracy, szczególnie podczas dyskusji zespołowych lub paneli rozmów kwalifikacyjnych.
Olivier podaje świetny przykład zespołu przeprowadzającego rozmowę kwalifikacyjną z potencjalnym kandydatem i szef twierdzi, że według nich kandydatowi brakowało pewnych cech.
„Słysząc to (nich), jakie jest prawdopodobieństwo, że powiem, że w rzeczywistości podczas rozmowy ze mną kandydat był bardzo silny, obecny i uderzający?
„Właściwie mógłbym już o tym nie wspominać, bo obawiam się, że uznam, że mam niższe standardy niż ty lub gorszą od ciebie ocenę w tej bardzo ważnej kwestii” – dodaje Olivier.
Efekt ten następnie się utrwala, a następna osoba w panelu, choć może mieć takie same myśli jak Ty, również będzie niechętna do wyrażenia swojego sprzeciwu wobec szefa. W tym scenariuszu korzyści wynikające z posiadania wielu asesorów zostają całkowicie utracone.
Jak podjąć dobrą decyzję
Olivier sugeruje, że firmy powinny wdrożyć „higienę decyzji” – proces chroniący podejmowanie decyzji przed błędami, szumem i stronniczością.
„Niezgoda jest dobrą rzeczą” – dodaje, wyjaśniając, że menedżerowie powinni stwarzać pracownikom możliwości wyrażania różnic w opiniach.
Jedną z technik, którą sugeruje Olivier, jest „przedśmiertna” – technika wynaleziona przez psychologa Gary'ego Kleina.
W tej technice szef prosi pracowników, aby poświęcili kilka minut na zapisanie odpowiedzi na następujące pytanie: Jesteśmy za pięć lat w przyszłości i ta decyzja była katastrofą. Co się stało?
„To sprawi, że ludzie będą mówić o swoich zmartwieniach w sposób, w jaki nie zrobią tego, jeśli po prostu zapytasz ich: „A jakie są twoje zmartwienia”? Ponieważ (w takiej sytuacji) powiedzą: „O nie, szefie, twój pomysł jest świetny”. Nie mam żadnych zmartwień”.
Inną kluczową koncepcją, którą podkreśla Olivier, jest to, że dobra decyzja nie zawsze prowadzi do sukcesu.
„Możemy podjąć dobrą decyzję i ponieść porażkę. I możemy podjąć straszną decyzję i przy odrobinie szczęścia odnieść sukces. Ale oczywiście interesuje nas wynik.”
Z tego powodu wiele osób odczuwa strach przed porażką, który może prowadzić do niemożności podjęcia decyzji.
„Twoim zadaniem nie jest odniesienie sukcesu za każdym razem. Twoim zadaniem jest podjęcie najlepszej możliwej decyzji na podstawie posiadanych informacji” – przypomina Olivier.
Obejrzyj cały odcinek powyżej, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak złagodzić hałas i podejmować dobre decyzje biznesowe.