Unoszony w górę przez potężny sześciosilnikowy lotniskowiec Roc, statek testowy Talon należący do Stratolaunch osiągnął prędkość 5 Machów, czyli pięciokrotnie większą od prędkości dźwięku.
Amerykańska firma lotnicza Stratolaunch uznała w sobotę za sukces pierwszy lot testowy z napędem nowego bezzałogowego statku do badań naddźwiękowych.
Hypersonic opisuje loty z prędkością co najmniej 5 Machów, czyli pięciokrotnie większą od prędkości dźwięku.
Dyrektor naczelny Zachary Krevor powiedział w oświadczeniu, że pojazd Talon-A-1 „osiągnął duże prędkości naddźwiękowe, zbliżające się do Mach 5 i zebrał ogromną ilość danych o niewiarygodnej wartości dla naszych klientów”.
Krevor powiedział, że nie może podać konkretnej wysokości i prędkości ze względu na zastrzeżone umowy z klientami.
Należący do firmy ogromny, sześciosilnikowy samolot lotniskowcowy Roc uniósł Talona w górę, przymocowanego do środka jego gigantycznego skrzydła, i wypuścił go u środkowych wybrzeży Kalifornii w USA.
Talon, napędzany silnikiem rakietowym na paliwo ciekłe, zakończył lot, opadając do oceanu zgodnie z planem. Chociaż ten Talon był zbędny, przyszła wersja będzie mogła wylądować na pasie startowym w celu ponownego użycia.
Stratolaunch powiedział, że główne cele lotu obejmowały bezpieczne wystrzelenie pojazdu z powietrza, zapłon silnika, przyspieszenie, trwałe wznoszenie się na wysokość i kontrolowane lądowanie na wodzie.
Kamień milowy w testach hipersonicznych
Firma nazwała ten wynik kamieniem milowym w rozwoju pierwszego w Stanach Zjednoczonych finansowanego ze środków prywatnych urządzenia do testów hipersonicznych wielokrotnego użytku.
Stratolaunch przeprowadził dwa loty w niewoli w grudniu i lutym, podczas których Talon został wzniesiony w powietrze z żywym paliwem, ale nie został wypuszczony ze statku-matki.
Stratolaunch ma swoją siedzibę w porcie lotniczym i kosmicznym Mojave na pustyni Mojave na północ od Los Angeles.
Samolot Roc, nazwany na cześć ogromnego mitologicznego ptaka, ma rozpiętość skrzydeł wynoszącą 117 m i bliźniacze kadłuby, które sprawiają wrażenie dwóch dużych odrzutowców lecących obok siebie.
Został opracowany przez współzałożyciela Microsoftu, Paula G. Allena, który zmarł zaledwie kilka miesięcy przed pierwszym lotem w kwietniu 2019 r.
Allen zamierzał wykorzystać go jako samolot transportowy do startów kosmicznych, przenosząc rakiety z satelitami pod środkiem skrzydła i wypuszczając je na dużych wysokościach.
Projekt ten został anulowany, a nowi właściciele ponownie wykorzystali Stratolaunch do wystrzeliwania hipersonicznych pojazdów badawczych wielokrotnego użytku.
Stratolaunch ogłosił kontrakty lotnicze z Laboratorium Badawczym Sił Powietrznych USA i programem marynarki wojennej Multiservice Advanced Capability Test Bed jako podwykonawca firmy technologicznej Leidos z Reston w Wirginii.