Dochodzenia wszczęto kilka dni po wejściu w życie nowych przepisów mających na celu ograniczenie władzy dominujących platform internetowych.
Komisja Europejska wszczęła dziś (25 marca) dochodzenia w sprawie braku zgodności z przepisami wobec Apple, Meta i spółki-matki Google, Alphabet, zaledwie kilka tygodni po rozszerzeniu nowych unijnych przepisów dotyczących dominacji na rynku na gigantów internetowych.
Dyrektor UE sprawdza, czy wyniki wyszukiwania Google faworyzują jej własne produkty, nowy model biznesowy Apple dotyczący aplikacji oraz normy Meta „płać lub wyrażaj zgodę”, zgodnie z którymi użytkownicy Facebooka mogą płacić miesięczną opłatę, aby uniknąć reklam ukierunkowanych.
„Podejrzewamy, że rozwiązania proponowane przez te firmy nie są w pełni zgodne” z ustawą o rynkach cyfrowych (DMA), nowym prawem UE, które weszło w życie 7 marca, powiedziała reporterom wiceprzewodnicząca Komisji Margarethe Vestager. „Będziemy badać ich zgodność, aby zapewnić otwarte i konkurencyjne rynki cyfrowe w Europie.”
Skoki z pistoletu?
Dla CCIA Europe, organizacji branżowej reprezentującej platformy cyfrowe, dochodzenie wydaje się pośpieszne.
„Wygląda na to, że Komisja może podskoczyć” – stwierdził w oświadczeniu szef CCIA Europe, Daniel Friedlaender. „To posunięcie grozi potwierdzeniem obaw branży, że proces zapewniania zgodności z DMA może zostać upolityczniony”.
Jednak unijny komisarz ds. przemysłu Thierry Breton stwierdził, że sondaże „nie są nieoczekiwane” dla firm. „Spędziliśmy sporo czasu na ich przygotowaniu; nikt nie był zaskoczony” – dodał Breton.
Rzecznik powiedział TylkoGliwice, że Apple uważa, że jego praktyka jest zgodna z DMA, „wykazała się elastycznością i szybkością reagowania wobec Komisji Europejskiej i programistów, słuchając i uwzględniając ich uwagi”.
Rzecznik Meta powiedział, że firma „będzie w dalszym ciągu konstruktywnie współpracować z Komisją”, dodając, że jej usługa subskrypcji została zaprojektowana w celu uwzględnienia obowiązków regulacyjnych, w tym DMA.
Alphabet, spółka matka Google, również oświadczyła, że wprowadziła zmiany w celu zapewnienia zgodności z DMA. „W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Komisją Europejską, zainteresowanymi stronami i stronami trzecimi podczas kilkudziesięciu wydarzeń, aby otrzymać opinie i odpowiedzieć na nie, a także zrównoważyć sprzeczne potrzeby w ekosystemie. W nadchodzących miesiącach będziemy nadal bronić naszego podejścia.” powiedział Oliver Bethell, dyrektor ds. konkurencji.
Dyrektor chce zakończyć dochodzenie w ciągu dwunastu miesięcy, co może skutkować nałożeniem na te spółki kary w wysokości do 10% ich światowego obrotu.
Komisja stwierdziła, że zwróciła się również o wyjaśnienia dotyczące nowej struktury opłat Apple dla alternatywnych sklepów z aplikacjami oraz praktyk Amazon w zakresie rankingu na swojej platformie internetowej.
DMA wyznacza główne usługi internetowe – do których należy również witryna handlu elektronicznego Amazon.com, właściciel TikTok ByteDance i Microsoft – jako „strażnicy”, czyli duże platformy cyfrowe stanowiące ważną bramę między użytkownikami biznesowymi a konsumentami.