Przed największym austriackim festiwalem opery i dramatu Markus Hinterhäuser zostaje ponownie mianowany dyrektorem artystycznym Salzburga na okres do 2031 roku.
Festiwal w Salzburgu po raz trzeci ponownie mianował Markusa Hinterhäusera na swojego dyrektora artystycznego. Austriacki pianista pozostanie na tym stanowisku przez kolejne pięć lat, co czyni Hinterhäusera najdłużej pełniącym tę funkcję od czasów Herberta von Karajana.
66-letni Hinterhäuser najpierw współpracował z Festiwalem w Salzburgu jako dyrektor koncertów w latach 2007–2011, a następnie w 2011 r. objął stanowisko tymczasowego dyrektora artystycznego. Po raz pierwszy został dyrektorem artystycznym festiwalu muzyki i dramatu w 2016 r., zastępując Alexandra Pereirę .
Hinterhäuser został zaproponowany na kolejną pięcioletnią kadencję w 2021 r. Teraz, przed wygaśnięciem tej umowy w 2026 r., zarząd Salzburga ponownie wybrał go na tę funkcję do 2031 r.
„Markus Hinterhäuser jest jedną z głównych osób odpowiedzialnych za obecną sytuację Festiwalu w Salzburgu: na międzynarodowym szczycie występów artystycznych, które co roku budzą entuzjazm wśród licznych gości z kraju i zagranicy” – powiedział dyrektor festiwalu Wilfried Haslauer.
„To wielkie wotum zaufania, które napawa mnie radością i dumą” – Hinterhäuser zareagował na tę wiadomość. „Bycie odpowiedzialnym za kierownictwo artystyczne Festiwalu w Salzburgu to nie tylko szczególny przywilej, ale sprawa bliska mojemu sercu. W nadchodzących latach czekają nas ogromne wyzwania, przede wszystkim związane z remontem i rozbudową Domów Festiwalowych; nasze roszczenia do najwyższej jakości oczywiście pozostaną nienaruszone.”
Czym jest Festiwal w Salzburgu?
Festiwal w Salzburgu to jedno z największych wydarzeń kulturalnych w Austrii. Odbywa się co roku od końca lipca do sierpnia i wystawia spektakle operowe, muzyczne i teatralne.
Nadchodzący program na rok 2024 potrwa od 19 lipca do 31 sierpnia i obejmie 172 przedstawienia i 33 programy dla młodzieży.
Obok Festiwalu Bregenzer Salzburg jest niezbędnym przystankiem w kalendarzu kulturalnym Austrii. Festiwal powstał po raz pierwszy w 1920 roku w mieście najbardziej znanym jako miejsce narodzin Wolfganga Amadeusza Mozarta. Salzburg regularnie prezentuje dzieła słynnego kompozytora w centrum tegorocznego programu.
Choć oficjalny festiwal powstał w 1920 r., w Salzburgu festiwale sztuki odbywają się co najmniej od 1877 r. Jedną z najstarszych tradycji festiwalu od jego początków jest coroczne wystawianie sztuki „Jedermann” austriackiego dramaturga Hugo. von Hofmannsthal.
Pełny tytuł sztuki Hofmannsthala w języku angielskim brzmi „Everyman. Sztuka śmierci bogacza” i została po raz pierwszy wystawiona w Berlinie w 1911 r. Hofmannsthal wraz z kompozytorem Richardem Straussem, scenografią Alfredem Rollerem, dyrygentem Franzem Schalkiem i reżyserem Maxem Reinhardtem założył festiwal, a w pierwszej edycji wystawił „Jedermanna”. przed katedrą w Salzburgu.
Bilety na edycję festiwalu 2024 trafiły do sprzedaży 22 marca i już wyprzedały się wszystkie 14 spektakli „Jedermanna” zaplanowanych na pięć tygodni.
Oprócz występów Mozarta, „Jedermanna”, oper Straussa, dramaturgów Tomasza Manna i występów cenionych orkiestr, takich jak Filharmonicy Wiedeńscy, w Salzburgu zaprezentowane zostaną także trzy nowe dzieła skierowane do dzieci.
Istnieje spektakl teatru muzycznego dla dzieci „Zeitzone JETZT”, w którym kompozytorzy klasyczni opowiadają nową historię. „Die Kluge” to nowa opera dla dzieci oparta na opowiadaniu „Mądra córka chłopa” braci Grimm. Na koniec jest też „Liebe Grüße… oder Wohin das Leben fällt” („Z pozdrowieniami… lub gdziekolwiek życie się potoczy”), nowa sztuka dla dzieci autorstwa holenderskiego pisarza Theo Fransza w tłumaczeniu Andrei Kluitmanna.
Tegoroczny festiwal będzie także krytycznym spojrzeniem na obecny stan polityki w Rosji. Jednym z wyczekiwanych spektakli jest „Hallo, hier spricht Nawalny” („Witam, tu Nawalny”), zbiór listów polityka opozycji, który zmarł w tym roku w rosyjskim więzieniu pod kołem podbiegunowym.
Nina Chruszczow, prawnuczka przywódcy ZSRR Nikity Chruszczowa i zagorzała krytyk reżimu Putina, wygłosi przemówienie programowe na początku festiwalu. Jej przemówienie będzie komentarzem na temat relacji między sztuką a wojną, a konkretnie na temat wiary rosyjskiego pisarza Fiodora Dostojewskiego, że „piękno zbawi świat”.