O nas
Kontakt

Przewodnik eurokraty po oglądaniu Wielkiego Finału Eurowizji

Laura Kowalczyk

In the picture, Dutch singer Joost Klein brought on the stage of the Eurovision an evidently pro-European song that has already won the hearts of many EU enthusiasts.

Od obszarów wiejskich po zmiany klimatyczne: tegoroczne zgłoszenia do Eurowizji zawierają więcej polityki UE niż Europapa.

„Kochamy muzykę. To właśnie mogę powiedzieć” – powiedział rzecznik Komisji, próbując uniknąć pytania, które na początku tego tygodnia padło na temat tego, czy władza wykonawcza UE ma osobistego faworyta do finału.

Nawet jeśli Komisja nie zajęła stanowiska, zgłoszenia konkursowe – które w ubiegłym roku obejrzało ponad 162 miliony widzów – wydają się coraz bardziej kiwać głową w stronę Brukseli, a niektóre utwory wręcz mniej lub bardziej wyraźnie nawiązują do UE.

Tak właśnie jest w przypadku „Europapy” wprowadzonej na scenę przez holenderskiego piosenkarza Joosta Kleina – piosenki ewidentnie proeuropejskiej, która podbiła już serca wielu entuzjastów UE.

W swojej odie do integracji Europy Klein chwali swobodę przemieszczania się, dzięki której może odwiedzić przyjaciela we Francji lub wybrać się na długi spacer do Wiednia bez paszportu.

Jednak w tegorocznej Eurowizji jest dużo więcej o polityce UE niż tylko odniesienie do systemu Schengen. Oto własne interpretacje piosenek, których będziesz słuchać w sobotę, przygotowane przez zespół ds. polityki europejskiej TylkoGliwice.

Strategia wiejska UE

Od początku tygodnia Eurowizji chorwacki wpis „Rim Tim Tagi Dim” Baby Lasagna jest ulubieńcem bukmacherów, którzy przewidują jego łatwe zwycięstwo w wielkim finale.

Pomimo tanecznej melodii, tekst piosenki opowiada smutną historię młodzieńca, który musi opuścić swój dom na wsi, aby szukać szczęścia w mieście.

„Jestem już dużym chłopcem/wyjeżdżam i sprzedałem krowę” – śpiewa Chorwat Baby, który pochodzi z odległego wybrzeża.

Zjawisko wyludniania się obszarów wiejskich jest powracającym problemem dla Komisji, która podjęła próbę rozwiązania tego problemu i odwrócenia go w 2021 r., przedstawiając swoją długoterminową wizję obszarów wiejskich UE, w której zaproponowała pakt na rzecz obszarów wiejskich i plan działania na rzecz obszarów wiejskich.

Przedstawiając plan działań na rzecz obszarów wiejskich, wiceprzewodnicząca Komisji Dubravka Šuica – również z Chorwacji – powiedziała, że ​​„obszary wiejskie są często zapominane, ale stanowią bijące serce naszych społeczeństw”.

Chorwacki zespół Baby Lasagna jest ulubieńcem bukmacherów i przybliża na scenie Eurowizji trudną sytuację wyludnienia obszarów wiejskich.

Bez narkotyków, bez alkoholu: polityka UE dotycząca czynników ryzyka

Wpis Estonii został już przez fanów nazwany „Piosenką o narkotykach”: w jego treści wymieniono niektóre z głównych czynników ryzyka chorób niezakaźnych (NCD), w odniesieniu do których UE ma specjalną strategię.

W niektórych wersetach estońskie 5MIINUUST x Puuluup wydaje się być po podobnej stronie jak instytucje europejskie: zdecydowanie potępiając używanie narkotyków, a jednocześnie brzmiąc nieco łagodniej w przypadku używania alkoholu: „Nie znam narkotyków, znam napoje gazowane i cydr/nie rozróżniałbym witaminy od szybkości.”

„Unikamy narkotyków tylko dlatego, że nie jesteśmy bogaci/Na zapleczu naszej farmy na stole są tylko IPA” – kontynuuje piosenka.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) skrytykowała UE za luźne podejście do alkoholu i wydaje się mało prawdopodobne, aby wejście Estonii pomogło w rozwiązaniu problemu.

Estoński zespół 5MIINUUST x Puuluup świętuje po zarezerwowaniu miejsca w wielkim finale Konkursu Piosenki Eurowizji

Zdrowie psychiczne

Zdrowie psychiczne to kolejny ważny temat w muzyce, a także w polityce UE.

„Nie patrz teraz/Och, zobaczysz mnie płaczącego rzekami, które mogę utopić” i „Nie chcę stracić siebie tak okrutnie/Wpływam i wychodzę z tego, kim jestem” to tylko niektóre z wielu odniesień Łotewski piosenkarz Dons w swojej piosence Hollow porusza problemy zdrowia psychicznego, takie jak depresja.

Teksty przedstawiają głęboki emocjonalny pogląd na jego niepewność, wewnętrzne demony i uczucia. Inna ulubienica bukmachera, Włoszka Angelina Mango, ubolewa nad nudą przywodzącą na myśl erę Covid-19: „Umieram, nie umierając/W te wyczerpane dni/Żyję bez cierpienia/nie ma większego krzyża”.

Szacuje się, że przed pandemią Covid-19 problemy psychiczne dotykały około 84 miliony ludzi w UE, a prawie połowa populacji bloku doświadczyła problemów psychospołecznych.

Choć dyskusja na temat zdrowia psychicznego przez wiele lat stanowiła temat tabu, strategia UE ma na celu normalizację mówienia o tych problemach i zaprzestanie bycia tzw. „cichą pandemią”.

Włoszka Angelina Mango automatycznie kwalifikuje się do sobotniego Wielkiego Finału.

Zmiany klimatyczne i polityka oceaniczna

W tym roku gospodarzem Eurowizji jest Szwecja, ojczyzna aktywistki klimatycznej Grety Thunberg. W swoim najsłynniejszym przemówieniu w Davos na Światowym Forum Ekonomicznym 2019 użyła mocnej analogii do opisania kryzysu klimatycznego, mówiąc, że „nasz dom się pali”.

Przebłyski tej metafory możemy dostrzec w „Strażaku”, tegorocznej piosence Gruzji śpiewanej przez Nutsę Buzaldze. „Sufit się wali, okna płoną/ Coraz trudniej jest oddychać” – czytamy w tekście, zapraszając tytułowego strażaka do „ugaszenia pożaru”.

Wydaje się, że polityka środowiskowa bloku współgra także z działaniami Francji, ponieważ Slimane obiecuje stworzyć „ocean w ogniu”.

Choć rzekomo mówi o bólu nieodwzajemnionej miłości – aż nazbyt dobrze znanym motywie Eurowizji – czy jest to apel o wpływ rosnących globalnych temperatur na życie morskie?

Jeśli istnieje powiązanie między francuską piosenkarką i autorką tekstów a pracownikami Departamentu Gospodarki Morskiej Komisji Europejskiej, DG MARE, nie jesteśmy tego świadomi.

Nutsa Buzaladze z Gruzji tańczy pośród ognia, wykonując swój utwór „Firefighter”;  w drugim półfinale Eurowizji