O nas
Kontakt

„Malarstwo na papierze”: w Muzeum Narodowym w Oslo otwiera się nowa, kameralna wystawa Rothko

Laura Kowalczyk

Mark Rothko: Paintings on Paper

Nowa wystawa w Oslo, najbardziej znana ze swoich wielkoformatowych prostokątnych pól kolorów, prezentuje ponad 1000 obrazów Rothko na papierze.

W niespokojnych czasach jest coś w sztuce Marka Rothko, co zapewnia wytchnienie.

Jego kultowe prostokątne pola kolorów – żywe puste przestrzenie, pokryte teksturą – absorbują naszą uwagę i pozwalają naszym uczuciom błądzić w dziwnie uspokajający sposób. Być może dlatego Rothko przeżywa obecnie takie odrodzenie w Europie.

W zeszłym roku Fundacja Louisa Vuittona zorganizowała pierwszą od 1999 roku we Francji retrospektywę poświęconą jego twórczości.

Teraz kolej na Norwegię: 16 maja w Muzeum Narodowym w Oslo zostanie otwarta nowa, fascynująca wystawa poświęcona mniej znanym pracom abstrakcjonisty XX wieku na papierze.

Marek Rothko

Delikatnie przechodząc od jego najwcześniejszych dzieł do ostatnich lat jego płodności, usuwa niewyraźne warstwy jednego z najsłynniejszych artystów na świecie, aby zapewnić bardziej intymny obraz samego artysty.

„Rothko pochodził z rodziny żydowskiej i doświadczył na początku życia prześladowań, a później alienacji, kiedy jego rodzina wyemigrowała z dzisiejszej Łotwy do Stanów Zjednoczonych. Z daleka był świadkiem Holokaustu” – mówi Øystein Ustvedt, kustosz Muzeum Narodowego.

„Na tym tle wyłoniły się obrazy abstrakcyjne, przepełnione uczuciami, atmosferą i stanami emocjonalnymi, w tym żalem i tragedią. To właśnie sprawia, że ​​jego obrazy są wyraziste w sposób nieopisanie piękny”.

Płodny ślad papierowy

Najbardziej znany ze swoich wielkoformatowych płócien; Prostokąty Rothki to jedne z najważniejszych przykładów sztuki powojennej.

Jednak przez całe życie Rothko wykonał także blisko tysiąc obrazów na papierze. Są mniejsze i bardziej intymne w dotyku; bogaty w emocje i atmosferę.

We współpracy z Narodową Galerią Sztuki w Waszyngtonie Muzeum Narodowe zwraca uwagę na tę papierową ścieżkę, z których wiele zostało ukończonych po tym, jak artysta doznał niemal śmiertelnego zawału serca w 1968 roku.

Stosując się do zaleceń lekarzy, aby zmniejszyć stres (i nie malować niczego powyżej czterdziestu cali), Rothko zwrócił się do papieru, aby wyrazić siebie, bez fizycznych i psychicznych wymagań, jakie niesie ze sobą jego zwykły, bardzo ambitny styl artystyczny.

Tak rozpoczął się jeden z najbardziej produktywnych okresów w życiu artysty, kiedy wszechstronność i mniejsza powierzchnia materiału pozwoliły mu pracować w znacznie szybszym tempie.

Do końca 1968 roku wykonał na papierze prawie 120 obrazów.

Mark Rothko, Bez tytułu, 1969, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton

Głębokie, ciemne odcienie brązu i szarości pochłaniają kosmiczny fiolet i błękit, który wycieka na białą ramkę – cecha charakterystyczna tych późniejszych prac.

Takie melancholijne odcienie skłoniły wielu do spekulacji, że są one odzwierciedleniem pogarszającego się wówczas stanu zdrowia psychicznego Rothko, a jego samobójstwo w 1970 r. jest widmem rzucającym długi cień na wszelkie poszukiwania sensu.

Jest to oczywiście zbyt proste, aby patrzeć w wielką otchłań ponurych lub krwawych kolorów i wiązać się z depresją. Zamiast tego wystawa ta zapewnia poczucie równowagi i niuansów emocjom Rothko, prezentując inne, lżejsze prace, które namalował w tym czasie – w szczególności pastele.

Mark Rothko, Bez tytułu, 1969, zbiory Christophera Rothko.

Miękkie, watowe róże i rozmazany błękit nieba przełamany pienistą szaro-białą; przypominają one o złożonej palecie kolorów, z których składają się ludzkie emocje.

Prawdziwa siła sztuki Rothko polega na rozszyfrowaniu tego, co dzieje się w naszych umysłach, gdy ją widzimy. To artysta, który nigdy nie próbował nam mówić, jak się czuć, ale zamiast tego miał nadzieję stworzyć przestrzeń, w której nasze osobiste emocje będą mogły dryfować i tańczyć oraz znajdować poczucie połączenia.

„Rothko chciała zachować intymność i ludzki charakter oraz komunikować się bezpośrednio z widzem” – mówi Karianne Ommundsen, kuratorka ds. edukacji w Muzeum Narodowym.

„W spotkaniu z jego obrazami trzeba spędzić przed nimi trochę czasu, aby w pełni poczuć ich działanie. To dzieła, które mają wyjątkową zdolność wywoływania potężnych emocji i sympatii”.

Początki akwareli

Mark Rothko, Kąpiący się, 1934, Narodowa Galeria Sztuki

Papier był nie tylko integralną częścią późniejszych lat Rothko, ale także jego początku kariery – głównie poprzez prywatne, figuratywne akwarele, które oferują wyjątkowo osobiste spojrzenie na artystę, jego procesy i ewolucję twórczą.

Od rozmytych kształtów nagich kobiet po ciała na plaży z zabłoconymi farbą szczegółami – te wczesne eksperymentalne prace nigdy nie miały być pokazywane publiczności, ale były dla Rothko wyraźnie cenne, ponieważ nigdy nie zostały wyrzucone.

Czasem uproszczone, czasem surrealistyczne, każde z nich daje wgląd w artystę próbującego znaleźć swoje miejsce na rozwijającej się nowojorskiej scenie artystycznej.

Mark Rothko, Bez tytułu (siedząca postać we wnętrzu), ok.  1938, Narodowa Galeria Sztuki

Warto zauważyć, że akwarela z 1938 roku przedstawia osobę urzeczoną portretem istoty o niebieskiej skórze i różowych włosach. Jasna, makowa paleta obrazu w obrazie zdaje się oświetlać ziemiste odcienie otoczenia, ożywiając wszystko; możliwy komentarz na temat transformacyjnej relacji między sztuką a widzem.

„Malarstwo nie jest obrazem doświadczenia; jest to doświadczenie” – powiedział Rothko w wywiadzie dla magazynu LIFE w 1959 roku.

To doświadczenie jest tutaj znacznie wzmocnione dzięki osobistym elementom prac papierniczych Rothko, co jest odkryciem, które wyznacza harmonogram jego kariery i nie umniejsza głównych, pozbawionych kontekstu celów jego najsłynniejszych dzieł.

Stojąc przed dwoma płonącymi czerwonymi prostokątami na tacy z pomarańczami, zmysły na chwilę zostają pochłonięte – a Rothko po raz kolejny przypomina nam o mocy, jaką można znaleźć w po prostu uczucie coś.

Wystawę „Mark Rothko: Paintings on Paper” można oglądać w Muzeum Narodowym w Oslo w Norwegii od 16 maja do 22 września 2024 r.