Jako Brytyjczyk wprowadzenie systemu EES oznacza, że bardziej niż kiedykolwiek desperacko pragnę uzyskać obywatelstwo francuskie.
Jako rodzina dwunarodowa posiadająca drugi dom w Jurze we Francji, byliśmy świadkami wielu opóźnień LeShuttle. Niechlubny dzień w 2019 r., kiedy ekstremalne upały spowodowały stopienie, a na parkingu niemal wybuchła wojna klasowa. Kolejki ustawiały się na M20 w połowie terminu. Czas, kiedy musieliśmy wskoczyć na statek i udać się na prom.
Dlatego z pewnym przerażeniem dowiedziałem się o EES – europejskim systemie wjazdu/wyjazdu – który zostanie wprowadzony w październiku tego roku. Brexit już wydłużył czas podróży ze względu na konieczność stemplowania paszportów. EES zastąpi ten system i będzie wymagał od Brytyjczyków rejestrowania danych, w tym odcisków palców i skanów twarzy, przed przekroczeniem granicy do UE.
Co zmiany oznaczają dla obywateli Wielkiej Brytanii podróżujących do Francji?
W praktyce oznacza to, że każdy posiadacz brytyjskiego paszportu podróżujący liniami LeShuttle – a także liniami Eurostar, lotniskami i terminalami promowymi, takimi jak port w Dover – może spotkać się z opóźnieniami, zwłaszcza na początku realizacji programu.
Każdy, kto ostatnio podróżował przez terminal LeShuttle, zauważył wiele prac budowlanych. Miało to na celu przygotowanie obszaru, do którego obywatele Wielkiej Brytanii (i innych krajów spoza UE) zostaną przekierowani w celu wstępnej rejestracji danych w nowych kioskach biometrycznych.
Obywatele UE – w moim przypadku mój mąż Fred (48 l.) i nastolatki Inès (17 l.) i Vincent (15 l.) – mogą normalnie przejść rejestrację i kontrolę paszportową. Jako jedyna osoba bez francuskiego paszportu zawiodę stronę.
Cała rodzina będzie musiała skierować się do strefy rejestracji wstępnej i kręcić kciukami, podczas gdy ja wysiadam z samochodu, aby podać swoje dane biometryczne w kiosku. Będzie to najbardziej czasochłonne podczas mojej pierwszej wizyty w Europie po wejściu w życie EES. Będę musiał przedstawić dowód rejestracyjny samochodu, dane paszportowe, odciski palców i skan twarzy, przy czym dane są ważne przez trzy lata.
Podczas kolejnych podróży sprawdzana będzie tylko jedna informacja biometryczna, ale nadal będziemy musieli to robić w obszarach rejestracji wstępnej zarówno w terminalach Folkestone, jak i Calais.
Jak firma LeShuttle przygotowała się na tę zmianę?
Aby zachować uczciwość w przypadku LeShuttle, przewoźnik samochodowy zaplanował z wyprzedzeniem, inwestując ponad 67 milionów funtów (78 milionów euro) w przeciwdziałanie opóźnieniom. Ponieważ Brytyjczycy stanowią ponad 70 procent klientów, inwestycja ta jest oczywista. W terminalach w Folkestone i Calais będą łącznie 224 kioski, a przeprowadzane będą testy wolontariuszy.
Twierdzi się, że w ciągu godziny będzie można obsłużyć ponad 500 samochodów – przy założeniu średnio trzech pasażerów na samochód – co wydłuży podróż tylko o pięć do siedmiu minut. W godzinach szczytu kursują do czterech pociągów, po 120 wagonów w każdym pociągu.
„Pracowaliśmy nad tym od ponad dwóch lat i mamy szczęście, że nie mamy do czynienia z poważnymi ograniczeniami przestrzennymi obowiązującymi w innych międzynarodowych portach i terminalach, więc mamy pewność, że wpływ na klientów będzie minimalny” – mówi dyrektor operacyjny LeShuttle, Deborah Merrens.
Pełne oceny dla nich za przewidywanie zmiany. Jednak nowe zasady w dalszym ciągu pozostawią mnie w niełasce z nastolatkami – zwłaszcza że istnieją oznaki, że nie wszyscy są tak przygotowani jak LeShuttle. UE przyjęła, że europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS), który będzie działał w połączeniu z EES, został przesunięty na maj 2025 r.
Tymczasem Eurostar – dysponujący cenną przestrzenią zarówno w Londynie, jak i Paryżu – inwestuje około 10 milionów euro.
„Aktywnie pracowaliśmy nad prognozami, aby dokładnie ocenić nasze potrzeby na wszystkich stacjach” – powiedział rzecznik EuroNews Travel. „W rezultacie planujemy zainstalować około 65 stanowisk do wstępnej odprawy w naszych terminalach w St Pancras w Londynie i Gare du Nord w Paryżu.
„Znacznie zwiększamy także możliwości kontroli granicznej, dodając dodatkowe ręczne kabiny i bramki elektroniczne na obu stacjach”.
Dlaczego EES utrudni złamanie zasady 90 dni
Ale nie ma od tego ucieczki: podróżowanie będzie łatwiejsze dla mnie i mojej rodziny, jeśli złożę wniosek o obywatelstwo francuskie, do którego mam prawo, ponieważ jesteśmy małżeństwem od ponad czterech lat.
Odczuję mniej opóźnień w podróży do i z wyspy Brexit, jeśli uda mi się pominąć rejestrację wstępną i wskoczyć wraz z nimi do kolejki do paszportu UE na lotniskach i terminalach. Poza tym jako pełnoprawna obywatelka Francji nie będę podlegać zasadzie 90 dni (obywatele spoza UE mogą przebywać w strefie Schengen maksymalnie 90 ze 180 dni).
Jako niezależny pisarz podróżniczy i drugi właściciel domu, taki jak ja, zaskakująco łatwo byłoby naruszyć tę zasadę. System EES zaprojektowano tak, aby ułatwić sprawdzanie, czy podróżni nie przekroczyli limitu pobytu, ponieważ rejestruje datę wjazdu i wyjazdu. Obecnie jest to ręcznie monitorowane przez funkcjonariuszy straży granicznej, którzy sprawdzają datę stempli paszportowych.
Parlez-vous Français: Jak łatwo jest uzyskać obywatelstwo francuskie?
Zdaję sobie sprawę, że jestem jedną ze szczęśliwców, którzy mogą ubiegać się o obywatelstwo UE, ale najpierw trzeba pokonać pewne przeszkody.
Serce mi zamarło, gdy sprawdziłam proces aplikacji. Znajomi powiedzieli nam, że poziom języka francuskiego wymagany do zdania egzaminu językowego jest dość niski. Ale ostatnio zwiększono go do „B1”, czyli pośredniego „niezależnego głośnika”.
Mimo że jestem z mężem od ponad 20 lat, mój akcent jest zły i martwię się, że mój francuski będzie mnie zawiódł, dlatego dodaję 30 minut nauki francuskiego do mojej codziennej rutyny.
Muszę też odnaleźć metryki urodzenia moich rodziców, które pochodzą z 1931 roku i są ukryte gdzieś w domu mojej siostry. Kiedy już je odnajdziemy, mój mąż będzie musiał zaktualizować naszą Livret de famille – księgę rodzinną – tak, aby zawierała szczegóły naszego małżeństwa. Wtedy i tylko wtedy będę mógł stoczyć bitwę z konsulatem francuskim.
Jednak w obliczu groźby wściekłych nastolatków na tylnym siedzeniu samochodu zdecydowanie rośnie presja, aby rozwiązać problem, najlepiej do października. W przeciwnym razie mogę w przyszłości zostać eksmitowany z samochodu rodzinnego i zmuszony do samodzielnego podróżowania do UE.