O nas
Kontakt

„Czas całego miasta samochodowego dobiegł końca”: w jaki sposób Paryż zachęca do ruchu pieszego i rowerowego?

Laura Kowalczyk

Grand picnics and car-free streets: How Paris is helping cyclists and walkers reclaim the city.

Od wielkich pikników po dni bez samochodu i nowe ścieżki rowerowe – Paryż przyspiesza dzięki inicjatywom w zakresie zrównoważonego transportu.

To piękny dzień. Słońce odbija się od białych kwadratów płótna piknikowego biegnącego od Łuku Triumfalnego do Avenue George V. Sygnalizacja świetlna wciąż zmienia się z czerwonej na zieloną i nikt nie prowadzi.

Elodie i jej partner należą do 4000 szczęśliwych posiadaczy biletów na bezpłatne wielkie pique-nique des Champs-Élysées, które odbędzie się 26 maja. Cieszy ich nowość polegająca na relaksie na drodze, którą zwykle jeżdżą rowerem do pracy, unikając samochodów i pochłoniętych selfie turystów.

„Jesteśmy Paryżanami i to jest miejsce, z którego nas wypędzono” – mówi 51-letni pisarz. „To nie jest muzeum, nie Emily w Paryżu czy Disneylandzie.”

To zrozumiałe uczucie, ale scena jest niemal teatralnie francuska. Zanim tysiące gości zajmie swoje miejsca, szef kuchni dumnie pozuje w nieskazitelnej bieli, a członkowie komitetu Pól Elizejskich opowiadają reporterom, że pikniki to cenna rozrywka narodowa.

Socjalistyczna burmistrz Paryża Anne Hidalgo na wielkim pikniku na Polach Elizejskich.

Wśród nich idzie Anne Hidalgo, burmistrz Paryża walcząca z ekologią, uśmiechająca się i ściskająca dłoń szefom kuchni w food truckach. Rada, której przewodniczy, nie zorganizowała tego prywatnego wydarzenia, ale wpisuje się w jej wizję miasta – walkę z zanieczyszczeniem i zmianę wyglądu ulic dla pieszych i rowerzystów.

Przez lata Łuk Triumfalny był tłem dla różnych tego typu wydarzeń, w tym corocznego Dnia bez Samochodu Hidalgo zainaugurowanego w 2015 r. Jako że miasto jest gospodarzem Igrzysk Olimpijskich tego lata, rada miasta chce pokazać swoje ekologiczne inicjatywy w jak najlepszym świetle .

„Postrzegamy to jako sposób na pokazanie światu wizji nowego sposobu organizacji igrzysk oraz wizji życia w mieście do 2040 r. (pod wpływem) zmian klimatycznych” – mówi TylkoGliwice Green rzecznik ratusza. Oto, co zmienia się w mieście świateł.

5. Paryżanie wsiadają na dwa koła

Wjeżdżając do Paryża z Gare du Nord, zobaczysz mnóstwo zielonych ścieżek rowerowych biegnących wzdłuż ruchu ulicznego, podobnie jak w Amsterdamie.

Paryż może się obecnie poszczycić ponad 1300 km ścieżek rowerowych, z czego 500 km wybudowano w latach 2014–2020. Na czas igrzysk olimpijskich w centrum miasta i poza nim dodano nowe ścieżki o długości 30 km.

Wymagało to wspólnego myślenia ratusza – który kontroluje jedynie centrum Paryża – i burmistrzów przedmieść. W niektórych przypadkach dosłownie upewniając się, że ścieżki rowerowe biegną po tej samej stronie drogi.

Komunikacja jest kluczowa, mówi rzecznik zespołu zastępcy burmistrza Emmanuela Grégoire’a. „Najlepszym sposobem wyjaśnienia ludziom jest pokazanie, że nie utrudniamy życia” – mówi. Prowadzenie samochodu w Paryżu wymaga dużo cierpliwości; dla kontrastu, jazda na rowerze jest szybka i bezpieczna, ponieważ zwiększenie liczby pasów ruchu oznacza, że ​​ludzie nie giną w „oceanie samochodów”.

„Musimy pomóc dzieciom w nauce jazdy na rowerze w szkołach i poświęcić czas na wyjaśnienie ludziom, że czasy całego miasta samochodowego się skończyły” – dodaje.

Wygląda na to, że wiadomość dotarła. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję planowania urbanistycznego Institut Paris Region wynika, że ​​obecnie więcej Paryżan jeździ na rowerze niż jeździ przez centrum miasta.

4. Zorganizowanie ruchu pieszego na ulicach i placach

Nadal istnieją pewne początkowe problemy związane z przekształceniem Paryża w miasto w pełni nadające się do jazdy na rowerze. Ale dzięki zwartym dzielnicom zawsze można było po nim spacerować.

W ostatnich latach pieszym przyznano więcej miejsca. Odpowiednio w 2013 i 2016 roku ratusz wprowadził zakaz ruchu na lewym i prawym brzegu Sekwany.

Place de la Nation, które kiedyś było rondem z ośmioma pasami ruchu, jest obecnie przede wszystkim „ogrodem”, w którym dzieci mogą bawić się i uczyć jeździć na rowerze w bezpiecznej odległości od drogi. Dla mieszkańców udostępniono także Place de Bastille, ważne miejsce publicznych zgromadzeń i protestów.

Ludzie jeżdżą na rowerze ulicą Rivoli w Paryżu, wrzesień 2023 r.

Rue de Rivoli, arteria łącząca Hôtel de Ville z Jardin des Tuileries, jest obecnie używana wyłącznie przez pojazdy uprzywilejowane.

Paryżanie mogą także posmakować szerszej wolności jazdy w określone dni. Oprócz dni bez samochodu raz w roku w ramach programu Paris Respire niektóre części stolicy są zamykane dla ruchu zmotoryzowanego przez jedną niedzielę w miesiącu.

3. Machanie au revoir do SUV-ów

Być może jest to mniej zauważalne dla przeciętnego flâneura, ale Paryż rozprawia się z najbardziej zanieczyszczającymi pojazdami.

W lutym Paryżanie głosowali za potrójnymi opłatami parkingowymi dla kierowców SUV-ów spoza miasta.

„Nadszedł czas, aby przełamać tę tendencję do samochodów, które są zawsze większe, wyższe i szersze” – powiedział Hidalgo przed referendum. „Macie władzę, aby odzyskać własność naszych ulic”.

2. Tworzenie lasów miejskich

Kolejnym rondem, które przechodzi jeszcze bardziej ekologiczną metamorfozę, jest Place de Catalogne w pobliżu Gare Montparnasse.

Burmistrz ma wielkie ambicje, aby był to pierwszy „las miejski” Paryża, który przekształci się z obszaru o jednolitym betonie w obszar porośnięty 478 drzewami. Duża trawiasta część przeznaczona jest wyłącznie do siedzenia, jedzenia i zabawy.

Piaszczyste mury Paryża w dużej mierze stanowią o jego atrakcyjności, ale przy tak dużej ilości kamienia i betonu władze miejskie starają się złagodzić i zacienić ulice większą ilością roślinności.

Place de la Nation – w kwietniu 2020 r. wyglądało na puste, ale z większą ilością zieleni na drodze do stania się miejskim „ogrodem”.

Rzecznik twierdzi, że do 2026 roku miasto zainwestuje w ponad 400 000 metrów kwadratowych nowej przestrzeni zielonej.

Szczególny ruch panuje na ulicach szkół – z których wiele zostało wyłączonych z ruchu kołowego i przystosowanych do wyższych temperatur, jakie niosą ze sobą zmiany klimatyczne.

1. Kierowanie się w stronę 15-minutowego miasta

Model 15-minutowego miasta – koncepcja urbanistyczna, w której ludzie mieszkają w odległości spaceru lub jazdy na rowerze od wszystkiego, czego potrzebują – został przyjęty przez Hidalgo wiele lat temu.

Ponieważ po Paryżu można już spacerować, miejscami może wydawać się nieco dyskusyjne. Jednak poczyniono pewne postępy, aby pełniej urzeczywistnić tę wizję.

Zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi planowania urbanistycznego właściciele budynków mają obowiązek zadbać o to, aby na parterze mieściły się zarówno sklepy, jak i domy i biura, mówi rzecznik.

Podejście Paryża do Igrzysk także akcentuje bliskość. Po raz pierwszy wydarzenie będzie organizowane głównie w centrum miasta, a 26 stref kibica rozmieszczonych w dzielnicach oznacza, że ​​mieszkańcy nie muszą podróżować daleko, aby obejrzeć wydarzenie z przyjaciółmi i rodziną.

„To sposób na stworzenie gier dla wszystkich ludzi i pokazanie, że w czasach zmian klimatycznych możemy nadal organizować mecze w mieście w inny sposób” – mówi rzecznik. „Bardziej ekologicznie, bo na miejsca zawodów można dotrzeć pieszo, komunikacją miejską i rowerem.”

Z okazji Igrzysk Olimpijskich coraz więcej obszarów jest wyłączonych z ruchu kołowego, głównie ze względów bezpieczeństwa. Jeden pas obwodnicy obwodowej otaczającej miasto będzie przeznaczony wyłącznie dla ruchu olimpijskiego.

Rada chce jednak, aby później służył on wyłącznie do wspólnego korzystania z samochodów; przykład wykorzystania igrzysk olimpijskich do „przyspieszenia transformacji Paryża”, jak to ujął rzecznik.