O nas
Kontakt

Lufthansa dodaje do cen biletów aż 72 euro, aby zapłacić za paliwo zrównoważone

Laura Kowalczyk

Lufthansa aircrafts are parked behind a fence at the airport in Frankfurt, Germany.

jest to jedna z pierwszych w Europie, która wprowadziła taką opłatę, ale może to być oznaką nadchodzących zmian w innych liniach lotniczych.

Lufthansa dodaje opłatę środowiskową do cen biletów. Niemiecka grupa lotnicza twierdzi, że fundusze są potrzebne, aby spełnić przepisy UE dotyczące redukcji emisji.

Grupa poinformowała, że ​​do cen biletów zostanie doliczona opłata w wysokości do 72 euro, która ma zrekompensować koszty wprowadzenia zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) i innych inicjatyw mających na celu redukcję emisji dwutlenku węgla.

Opłata będzie pobierana w przypadku lotów od 1 stycznia 2025 r.

Lufthansa jest jedną z pierwszych linii lotniczych w Europie, które wprowadziły tego typu opłatę, ale może to być zapowiedź zmian w innych liniach lotniczych.

Do jakich lotów zostanie doliczona opłata środowiskowa?

Linie lotnicze od lat ostrzegają, że koszt wprowadzenia droższych SAF-ów będzie miał wpływ na ceny biletów. Teraz Lufthansa jako pierwsza w Europie wprowadziła tak zwaną „dopłatę z tytułu kosztów środowiskowych”.

Ceny biletów wzrosną od 1 do 72 euro w zależności od rodzaju biletu na loty ze wszystkich 27 państw członkowskich UE, a także Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii.

Do biletów zarezerwowanych od dziś (26 czerwca) na podróże rozpoczynające się 1 stycznia 2025 r. będzie stosowana nowa opłata.

Linie lotnicze należące do grupy Lufthansa to Lufthansa, Eurowings, Austrian, Swiss, Bruksela Airlines i nowo utworzone Lufthansa City Airlines.

Dlaczego linie lotnicze twierdzą, że opłata środowiskowa jest potrzebna?

Lufthansa twierdzi, że opłata środowiskowa ma na celu „pokrycie części stale rosnących dodatkowych kosztów wynikających z wymogów regulacyjnych w zakresie ochrony środowiska”.

Jak dodaje linia lotnicza, obejmuje to początkowy kontyngent na 2-procentową mieszankę SAF w paliwie dla wylotów z krajów UE od 1 stycznia 2025 r. A także inne zielone dostosowania, takie jak unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), a także inne regulacyjne koszty środowiskowe, takie jak kompensacja emisji dwutlenku węgla.

Branża lotnicza jest jednym z najszybciej rozwijających się źródeł emisji gazów cieplarnianych w UE. Jest również jedną z najtrudniejszych do dekarbonizacji z powodu ograniczonych alternatywnych źródeł zasilania dla lotów. Niektóre kraje europejskie zamiast tego zmuszają swoich obywateli do odbywania mniejszej liczby lotów, wprowadzając zakazy lotów krótkodystansowych.

SAF-y są postrzegane jako jeden z najbardziej realnych sposobów na redukcję emisji z lotów. W ramach swojego programu klimatycznego Fit for 55 UE ustaliła obowiązkowe kwoty SAF dla linii lotniczych, które będą stopniowo wzrastać z 2 procent w 2025 r. do 6 procent w 2030 r. i wzrosną do 70 procent w 2050 r.

Jednak obecnie są one nawet pięciokrotnie droższe w produkcji niż tradycyjne paliwo do silników odrzutowych. Na początku tego roku organizacja branżowa Airlines for Europe (A4E) ostrzegła, że ​​produkcja jest znacznie poniżej poziomu niezbędnego do dotrzymania wymogów UE.

W 2023 r. światowa produkcja SAF wyniosła nieco ponad 600 milionów litrów. W tym roku Międzynarodowa Agencja Transportu Lotniczego (IATA) spodziewa się, że wzrośnie ona trzykrotnie do ponad 1,8 miliarda litrów, ale nadal stanowi to zaledwie 0,53 procent światowego zapotrzebowania lotnictwa na paliwo. Ograniczona podaż utrzymuje koszty na wysokim poziomie, zgodnie z organem branżowym.

A4E stwierdziło, że decydenci UE muszą „zwiększyć” produkcję, aby zapewnić Europie możliwość „latania przyszłościowego”, odgrywać wiodącą rolę w transformacji na rzecz zrównoważonego lotnictwa i wspierać dekarbonizację.

Które inne linie lotnicze wprowadziły opłaty środowiskowe?

Lufthansa jest jedną z pierwszych europejskich linii lotniczych, która wprowadziła opłaty związane z nadchodzącymi wymogami UE dotyczącymi kontroli bezpieczeństwa i ochrony pasażerów (SAF), ale eksperci z branży spodziewają się, że w jej ślady pójdą prawdopodobnie inni.

Air France-KLM była pierwszą dużą grupą linii lotniczych, która w styczniu 2022 r. wprowadziła opłatę w postaci składki SAF, która w tamtym czasie wynosiła 12 euro w przypadku biletów w klasie biznes i 4 euro w przypadku taryf ekonomicznych.

Niektóre kraje stosują inne podejście. Rząd Singapuru ogłosił wcześniej w tym roku, że wprowadzi opłatę za paliwo ekologiczne na wszystkie loty od 2026 r., aby zapłacić za przejście na SAF.

Będzie się różnić w zależności od rodzaju biletu, przy czym dłuższe podróże odnotują większy wzrost. Minister transportu kraju Chee Hong Tat powiedział, że rząd dąży do tego, aby wszystkie odlatujące loty korzystały z 1 proc. SAF-ów od 2026 r., a do 2030 r. wzrośnie do 3–5 proc.