Reakcja przemysłu jest zgodna z zamiarem największej grupy politycznej w Parlamencie Europejskim, Europejskiej Partii Ludowej, aby od 2035 r. dokonać rewizji przepisów dotyczących norm emisji dwutlenku węgla dla samochodów osobowych i dostawczych.
Producenci akumulatorów i firmy energetyczne napisały dziś (4 lipca) list do prawodawców UE, w którym apelują o niewycofywanie zakazu dotyczącego samochodów spalinowych do 2035 r., a zamiast tego o skierowanie wysiłków na europejski ekosystem e-mobilności i zwiększenie konkurencyjności przemysłu UE.
List podpisany przez dziewięć organizacji, w tym Eurelectric, Eurocities, Międzynarodowe Stowarzyszenie Miedzi w Europie oraz Transport & Environment (T&E), jest odpowiedzią na projekt dokumentu Europejskiej Partii Ludowej (EPP), który wskazywał na osłabienie planu bloku dotyczącego stopniowego wycofywania pojazdów z silnikami spalinowymi (ICE).
W liście pod przewodnictwem Eurelectric, brukselskiego stowarzyszenia reprezentującego europejski przemysł energetyczny, autorzy twierdzą, że porzucenie takich ambicji opóźni działania na rzecz dekarbonizacji w ramach europejskich celów klimatycznych i nadszarpnie długoterminowe inwestycje w elektromobilność, co będzie miało bezpośredni wpływ na zdrowie publiczne i środowisko.
„Jakiekolwiek ponowne otwarcie lub osłabienie tych norm (unijne prawo wycofywania pojazdów ICE) karałoby te wysiłki i odciągałoby inwestorów od inwestowania w europejską e-mobilność” – czytamy w liście. „Apelujemy, abyście uczynili długoterminową konkurencyjność przemysłową swoim priorytetem w ciągu najbliższych pięciu lat, aby UE mogła wdrożyć Zielony Ład”.
Choć formowanie się grupy wciąż trwa, centrowa EPP będzie główną siłą w nadchodzącym cyklu Parlamentu Europejskiego, a jej zielony lider Peter Liese, doświadczony niemiecki eurodeputowany, który niedawno został ponownie wybrany, jest skłonny utrzymać cele klimatyczne, ale chce pozbyć się biurokracji, w tym „poprawić przepisy” dotyczące limitów emisji CO2 samochodów, jak podaje TylkoGliwice.
Grupa centrowa chce „zrewidować zasady redukcji CO2” dla nowych samochodów i furgonetek przyjęte w kwietniu przez kraje UE, aby „umożliwić stosowanie alternatywnych paliw o zerowej emisji” po 2035 r., ujawnił projekt dokumentu opublikowany w tym tygodniu na konwencji grupy EPP w Portugalii. Takie paliwa mogą obejmować biometan, wodór, amoniak lub biopaliwa.
Ivan-Asen Ivanov, specjalista ds. polityki energetycznej w Eurelectric, uważa plany EPP za „niebezpieczny rozwój sytuacji” dla przejścia UE na czysty transport i „zagrożenie dla stabilności legislacyjnej”.