Macuga w swojej przypominającej jaskinię, wciągającej instalacji zgłębia rzymską mitologię świątyni Mitry ukrytej pod City of London.
Wiadomości finansowe i archeologia – te dwie rzeczy nie idą ze sobą w parze zbyt często.
W rzadkim przypadku takiego połączenia, turyści odwiedzający Londyn mogą zejść pod finansowe centrum miasta, aby odkryć starożytną rzymską świątynię Mitry, znajdującą się pod obecną europejską siedzibą Bloomberga.
Rzucając nowe światło na starożytność, londyńskie Mithraeum Bloomberg SPACE regularnie prezentuje w świątyni zlecenia na dzieła sztuki współczesnej, specyficzne dla danego miejsca, zachęcając artystów do zaangażowania się w bogatą historię archeologiczną tego miejsca i udzielenia odpowiedzi na nią.
W zeszłym tygodniu polska artystka interdyscyplinarna Goshka Macuga pozostawiła swój – tymczasowy – ślad w tej przestrzeni.
Jej wciągająca instalacja „Born from Stone” zarówno bada mitologię otaczającą boga Mitrę, któremu poświęcona była świątynia, jak i nawiązuje do szerszej historii City of London.
Rzeźbiarskie stalaktyty i stalagmity zestawiają procesy geologiczne z postępem człowieka, podczas gdy wybór dzieł wypożyczonych z Imperial War Museums i przygotowanych przez Macugę przywołuje historyczny cykl zniszczeń i przekształceń, stawiając pytania o to, w jaki sposób historia się powtarza i wpływa na nasze środowisko naturalne i zabudowane.
„Jaskinia jest potężnym symbolem, który pojawia się w różnych interpretacjach mitologicznej narracji związanej z Mitrą, z głębokimi skojarzeniami jako miejsce narodzin i miejsce przemocy i tworzenia” – zastanawia się Macuga. „W Born From Stone chcę poszerzyć te skojarzenia, eksplorując zarówno siły generatywne, jak i destrukcyjne, które kształtują nasz świat”.
W listopadzie 2017 r. firma Bloomberg otworzyła w swojej europejskiej siedzibie londyńskie Mitreum Bloomberg SPACE, a rzymskie Mitreum odkryto po raz pierwszy w 1954 r.
Wystawę „Born from Stone” Goshki Macugi można oglądać w londyńskim Mithraeum Bloomberg SPACE do 18 stycznia 2025 r.