Turyści podróżujący transportem publicznym lub rowerem będą mogli liczyć na takie udogodnienia, jak darmowa kawa i wstęp do muzeów.
Stolica Danii, Kopenhaga, uruchomiła nową inicjatywę o nazwie CopenPay, mającą na celu promocję zrównoważonej turystyki.
Turyści, którzy zdecydują się na podróżowanie komunikacją miejską lub rowerem bez korzystania z samochodu lub taksówki, zostaną nagrodzeni takimi udogodnieniami, jak darmowa kawa, wstęp do muzeów i dodatkowe 20 minut jazdy na nartach na stoku ciepłowni.
„Wiemy, że istnieje duża luka między intencjami turystów przed (i po) przybyciu i konsumpcji. Wiemy, że czterech na pięciu z nas zamierza działać w sposób zrównoważony, ale tylko jeden na pięciu z nas faktycznie to robi” – mówi Mikkel Aarø-Hansen, dyrektor generalny Wonderful Copenhagen, oficjalnej organizacji turystycznej regionu stołecznego Danii, w wywiadzie dla TylkoGliwice Green.
„Zanim zamkniemy tę lukę, nie będziemy w stanie stworzyć zrównoważonej turystyki. Podstawowym pomysłem (CopenPay) jest pokazanie ludziom, że działania na rzecz klimatu nie są takie trudne. Wszyscy możemy to zrobić. Wszyscy mamy wybór, aby działać w sposób zrównoważony i przyjazny dla klimatu. I jest wiele rzeczy, które możemy zrobić w Kopenhadze, aby coś zmienić” – dodaje Aarø-Hansen.
Zielony program Kopenhagi ma na celu zniwelowanie luki między intencjami a działaniami
Według raportu międzynarodowej grupy badawczej Kantar, 82 proc. respondentów stwierdziło, że chce działać w sposób zrównoważony, ale tylko 22 proc. faktycznie zmieniło swoje zachowanie.
Wonderful Copenhagen podkreśla, że CopenPay ma na celu zachęcanie do zrównoważonych zachowań „poprzez przekształcanie zielonych działań w walutę dla doświadczeń kulturalnych”, a nie przyciąganie większej liczby gości.
„Chodzi nie o zwiększenie turystyki. Chodzi o to, jak zachowujesz się w miejscach docelowych, gdy już tam jesteś, w sposób bardziej zrównoważony i przyjazny dla klimatu” – mówi Aarø-Hansen.
„Mamy nadzieję, że takie nastawienie nie pozostanie w Kopenhadze, ale że mieszkańcy przeniosą je do domu, a nawet zaczną jeździć na rowerze i zachowywać się inaczej, gdy będą podróżować w inne miejsce” – dodaje Aarø-Hansen.
Kopenhaga, jako jeden z rozwijających się kierunków turystycznych w Europie, przyciągnęła ponad 12 milionów noclegów w 2023 r., a zarząd turystyki przewiduje, że miasto przyjmie jeszcze więcej turystów, jeśli obecna tendencja się utrzyma.
Portal Wonderful Copenhagen podaje, że badanie z 2017 r. wykazało, że 65% zagranicznych turystów odwiedzających miasto korzystało z transportu publicznego, natomiast wśród pozostałych 35% turystów, którzy nie korzystali z transportu publicznego, najpopularniejszym środkiem transportu był spacer.
Sytuacja korzystna dla obu stron: jakie darmowe rzeczy można dostać w Kopenhadze?
Według Wonderful Copenhagen w nowym zielonym programie bierze udział łącznie 24 atrakcje, w tym restauracje i wypożyczalnie kajaków.
W jednej z atrakcji partnerskich, GoBoat, turyści będą mogli wziąć udział w darmowym rejsie łodzią, podczas którego będą musieli zbierać śmieci z dróg wodnych w każdy wtorek w okresie trwania kampanii.
„Uważamy, że jest to sytuacja korzystna dla obu stron, w której możemy dać coś od siebie miastu, również turystom, którzy przyjeżdżają do Kopenhagi, którym możemy zapewnić pewne doświadczenia, a także zachęcić ich do pomocy w czyszczeniu dróg wodnych, co jest również częścią całej idei uczynienia GoBoat przyjaznym dla środowiska” – mówi Mads Pilegaard Sander, międzynarodowy partner ds. rozwoju w GoBoat, w wywiadzie dla TylkoGliwice Green.
Bannegaarden, ośrodek gastronomiczny i kulturalny w centrum Kopenhagi, oferuje darmowy lunch odwiedzającym, którzy wezmą udział w akcji zbierania śmieci na terenie obiektu i w jego okolicy.
„Motywacją do przyłączenia się do tej inicjatywy jest z pewnością ochrona przyrody wokół Bannegaarden. Bardzo rzadko zdarza się, aby w mieście było miejsce otoczone dziką przyrodą. Dlatego chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby tak pozostało” – mówi Ida Marie Banke, partnerka w Bannegaarden.
„Nie mogę się doczekać, aby powitać tu wiele osób i zaangażować naszych gości w tę inicjatywę, ponieważ uważam, że jest to bardzo ważna inicjatywa. Myślę, że szczególnie w Kopenhadze robimy wiele, aby chronić przyrodę wokół i w mieście” – dodał Banke.
„To jest całkiem zabawne”
Panwipa Sukhagganond, turystka z Tajlandii, która odwiedziła swoją siostrę w mieście, wzięła udział w akcji zbierania śmieci w Bannegaarden.
„Zajęło mi 10 minut, żeby zebrać cały worek śmieci, bo i tak jest bardzo czysto (w Kopenhadze). W domu zajęłoby mi to tylko minutę” – mówi Sukhagganond.
„Mam nadzieję, że ludzie będą bardziej świadomi tego i nie będą zostawiać śmieci wszędzie w przyszłości. Chciałem wziąć udział w tym projekcie, ponieważ interesuję się zrównoważonym rozwojem i chciałbym móc go powtórzyć w domu w Bangkoku” – dodaje Sukhagganond.
Mówi, że inicjatywa jest ciekawym sposobem, aby pomóc lokalnej społeczności i okazać wdzięczność.
„Jesteś tutaj, aby cieszyć się sobą i czasem spędzonym w tym obcym kraju. I miło, że możesz również pomóc odwdzięczyć się społeczności”, mówi Sukhagganond.
Andy Saunders, który przyjechał do Kopenhagi z Australii, dowiedział się o CopenPay od swojego lokalnego przyjaciela. Wraz ze swoją partnerką i córką przyjaciela Saunders spędził około godziny na zbieraniu śmieci w Bannegaard, co zostało nagrodzone darmowymi naleśnikami.
„Wiedziałem, że będzie fajnie. Zwłaszcza, że pójdziemy z małym przyjacielem i pozbieramy śmieci” – mówi.
„To w zasadzie całkiem fajna zabawa. To jak przygoda. To coś w stylu: 'O, spójrz, znalazłem jeszcze trochę'. Więc to była fajna rzecz do zrobienia” – dodaje.
Inicjatywa ma charakter pilotażowy i będzie realizowana od 15 lipca do 11 sierpnia.
„Na podstawie tej oceny mamy nadzieję na ponowne wprowadzenie CopenPay jako całorocznego, ekologicznego sposobu płatności w gospodarce i rozszerzenie tej koncepcji na inne części Danii i resztę świata” – napisała firma Wonderful Copenhagen w komunikacie prasowym.
Kopenhaga została wcześniej sklasyfikowana jako trzecia najbardziej zrównoważona destynacja na świecie według Global Destination Sustainability Index.
Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w filmie zamieszczonym w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.