O nas
Kontakt

Władze holenderskie nakładają na Santander karę za „nieodpowiedzialne” udzielanie kredytów

Laura Kowalczyk

A Santander bank. Aug. 22, 2017.

To już druga taka kara nałożona na hiszpański bank przez holenderski organ regulacyjny, który zarzuca Santanderowi niezbieranie wystarczających informacji finansowych o niektórych klientach, co naraża dłużników na niebezpieczeństwo.

Holenderski Urząd ds. Rynków Finansowych (AFM) nałożył na Santander Bank karę w wysokości 3,7 mln euro za udzielanie nieodpowiedzialnych pożyczek.

Sankcja, ogłoszona 9 lipca, ale ujawniona w środę, opiera się na analizie 10 akt z 2021 r.

Władze stwierdziły, że w 4 na 10 przypadków Santander uzyskał zbyt mało informacji o sytuacji finansowej swoich klientów, co narażało dłużników na bezbronność. W połowie przypadków Santander udzielił kredytów w sposób nieodpowiedzialny – dodał AFM.

„To poważna sprawa, ponieważ SCF (Santander Consumer Finance) strukturalnie nie wywiązał się z jednego z najważniejszych zobowiązań wobec swoich klientów” – powiedział Jos Heuvelman, dyrektor organu nadzoru.

„W końcu pożyczanie zbyt dużej kwoty może pozostawić konsumentów ze zbyt małą ilością pieniędzy na pokrycie stałych kosztów utrzymania” – dodał.

Kredytodawcy mają obowiązek zbierać informacje o dochodach swoich klientów, a także niektórych stałych wydatkach, w celu oceny poziomu ryzyka kredytu.

„Kiedy kredytodawcy nie przestrzegają przepisów, nie tylko szkodzą interesom konsumentów, ale mogą również zostać zakłócone równe szanse na rynku kredytowym” – wyjaśnia AFM.

To już druga kara Santander nałożona przez grupę za nieodpowiedzialne udzielanie kredytów, co oznacza zwiększenie kary. W 2019 roku na bank nałożono już karę w wysokości 1,1 mln euro.

Według AFM Santander „podejmuje działania, aby zapobiec powtórzeniu się takich przestępstw w przyszłości”.

Niektórzy klienci otrzymali także odszkodowania.

Holenderski oddział Santander Consumer Finance powiedział TylkoGliwice, że „współpracował przy przeglądzie AFM i należycie przyjął do wiadomości jego decyzję”.

„Nieustannie wzmacniamy naszą kontrolę wewnętrzną, aby zapewnić najlepszą możliwą i uczciwą obsługę oraz zgodność naszego obecnego modelu z przepisami AFM i metodologią Standardów Kredytowych, a także przepisami europejskimi. W pełni angażujemy się w odpowiedzialne udzielanie kredytów i staramy się zapewnić najlepszą możliwą obsługę naszym partnerom i klientom” – powiedział Santander.