O nas
Kontakt

Wielka Brytania bada związek spółki Alphabet, spółki macierzystej Google, i firmy zajmującej się sztuczną inteligencją Anthropic

Laura Kowalczyk

The Anthropic website and mobile phone app are shown in this photo, in New York, Friday, July 5, 2024

To nie pierwsze dochodzenie urzędu ochrony konkurencji w sprawie inwestycji Big Tech w firmę zajmującą się sztuczną inteligencją.

Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) bada powiązania między spółką dominującą Google Alphabet i firmą Anthropic zajmującą się sztuczną inteligencją, aby sprawdzić, czy wpłynęło to na ograniczenie konkurencji.

CMA ustali, czy partnerstwo między dwiema firmami stanowi „istotną sytuację fuzji” i czy może ono skutkować „znacznym ograniczeniem konkurencji” w rozwijającym się brytyjskim przemyśle sztucznej inteligencji (AI).

Jak podają liczne media, w październiku ubiegłego roku Google zgodziło się zainwestować kwotę do 2 miliardów dolarów (1,85 miliarda euro), oprócz 10-procentowych udziałów w spółce.

Anthropic stoi za Claude, chatbotem rywalizującym z ChatGPT firmy OpenAI.

Rzecznik prasowy Anthropic powiedział serwisowi TylkoGliwice Next, że firma zamierza współpracować z brytyjskim dochodzeniem, „dostarczając im pełnego obrazu inwestycji Google” oraz nawiązując współpracę komercyjną.

„Jesteśmy niezależną firmą i żadne z naszych strategicznych partnerstw ani relacji inwestorskich nie umniejsza niezależności naszego ładu korporacyjnego ani naszej swobody w zakresie partnerstwa z innymi” – czytamy dalej w oświadczeniu Anthropic.

To już drugie dochodzenie CMA w sprawie inwestycji w Anthropic. Agencja bierze również pod uwagę wkład Amazonu w wysokości do 4 miliardów dolarów (3,70 miliarda euro) w tę firmę.

W maju CMA zakończyło kolejne dochodzenie w sprawie 15-miliardowej inwestycji Microsoftu we francuską firmę Mistral AI, uznając, że nie ma wystarczających dowodów na fuzję, aby kontynuować dochodzenie.

Sarah Cardell, dyrektor generalna urzędu, powiedziała w przemówieniu wygłoszonym wcześniej w tym roku, że mają „poważne obawy” co do tego, w jaki sposób sieć około 90 partnerstw pomiędzy tymi samymi kilkoma dużymi firmami wpłynie na konkurencję.

Firmy, które wymienił Cardell, to Google, Apple, Microsoft, Meta, Amazon i NVIDIA, wiodący dostawca układów GPU wykorzystywanych do trenowania modeli AI.

„Podstawowym wyzwaniem, przed którym stoimy, jest to, jak wykorzystać tę niezwykle ekscytującą technologię dla dobra wszystkich, chroniąc się jednocześnie przed potencjalnym wykorzystaniem siły rynkowej i niezamierzonymi konsekwencjami” – stwierdziła w oświadczeniu z kwietnia.

Telewizja TylkoGliwice Next skontaktowała się z Alphabet, ale nie otrzymała natychmiastowej odpowiedzi.