Europejskie linie lotnicze nie były w stanie konkurować na „równych zasadach” z chińskimi odpowiednikami, którzy mają pozwolenie na korzystanie z rosyjskiej przestrzeni powietrznej.
Na początku tego roku Air France-KLM zabrało głos w sprawie wyzwań, z jakimi musiało się zmierzyć, przywracając loty między Europą a Chinami do stanu sprzed pandemii.
Dyrektor generalny Greater China Wouter Vermeulen uznał ograniczenia w przelotach nad rosyjską przestrzenią powietrzną za poważną przeszkodę.
Dodał, że europejskie linie lotnicze nie były w stanie konkurować na „równych zasadach” z chińskimi odpowiednikami, którzy mają pozwolenie na korzystanie z rosyjskiej przestrzeni powietrznej.
Od czasu inwazji na Ukrainę w 2022 r. kraje nałożyły sankcje na Rosję i jej linie lotnicze. W odwecie Rosja ograniczyła dostęp do swojej przestrzeni powietrznej do zaledwie kilku krajów i przewoźników.
Ci, którym nie zezwolono na przelot nad krajem, musieli wybrać alternatywne trasy, co wydłużyło czas podróży. Oznacza to wzrost kosztów operacyjnych i cen biletów lotniczych.
Które linie lotnicze mogą latać nad Rosją?
Po wprowadzeniu sankcji Rosja zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla większości linii lotniczych.
Tylko czterech europejskich przewoźników jest zwolnionych ze względu na ich stosunki dyplomatyczne z Moskwą. Są to Air Serbia, Turkish Airlines, Pegasus Airlines i Belavia.
Turkish Airlines lata do siedmiu lotnisk w Rosji, natomiast Air Serbia nadal oferuje połączenia do Moskwy, Sankt Petersburga, Kazania i Soczi.
Chiny mają największą liczbę linii lotniczych korzystających z rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Beijing Capital Airlines, China Eastern, China Southern, Air China, Xiamen Air i Hainan Airlines latają nad Rosją, aby dotrzeć do wielu miejsc docelowych w Europie Zachodniej.
W rosyjskiej przestrzeni powietrznej nadal operują również linie lotnicze Emirates, Etihad i Qatar Airways.
Czy brak możliwości przelotu nad Rosją wpływa na czas i cenę lotów?
Aby ominąć rosyjską przestrzeń powietrzną, wiele lotów między Europą a Azją zostało znacznie wydłużonych.
Linie lotnicze muszą teraz latać dalej na południe, nad obszarami takimi jak Turcja, Azja Środkowa, Chiny i Mongolia.
Linie lotnicze, w tym British Airways (BA), Finnair, KLM i Lufthansa, musiały wydłużyć podróż o jedną do trzech godzin ze względu na alternatywne trasy.
Na przykład lot BA między Nowym Delhi a Londynem trwa teraz o godzinę dłużej, a z Londynu do Tokio skrócił się z 12 do 14 godzin.
Trasa Finnair z Helsinek do Tokio została wydłużona o cztery godziny i teraz podróż trwa 13 godzin.
Dłuższe podróże oznaczają również dodatkowe koszty dla linii lotniczych ze względu na większe zużycie paliwa oraz dłuższe zmiany personelu pokładowego i pilotów.
W rezultacie ceny biletów lotniczych wzrosły. Według Business Traveler USA koszt lotu z Nowego Jorku do Nowego Delhi w kwietniu 2023 r. liniami Air India wyniósł prawie 1500 USD (1380 EUR) przy czasie lotu 13 godzin i 40 minut.
Ta sama podróż liniami lotniczymi USA kosztowała 1740 dolarów (1610 euro) i miała trwać około 14 godzin i 55 minut.