O nas
Kontakt

Wodnosamoloty i większe lotnisko: Malediwy mają wielkie plany, aby przyciągnąć więcej turystów

Laura Kowalczyk

The Maldives is a tropical paradise with endless white beaches, crystal clear waters and stunning resorts.

Lotnisko jest budowane z wykorzystaniem infrastruktury odpornej na tsunami.

Malediwy to tropikalny raj z niekończącymi się, białymi plażami, krystalicznie czystą wodą i zachwycającymi kurortami.

Miliony podróżnych przybywają tu co roku w poszukiwaniu odpoczynku i regeneracji, a w 2023 r. odnotowano rekordową liczbę przyjazdów, o 12 proc. więcej niż w roku poprzednim. Trend ten utrzymał się w 2024 r., a liczba przyjazdów turystów wzrosła o 10 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym.

To dobra wiadomość dla 550 000 obywateli kraju, z których większość utrzymuje się z turystyki.

Jednak poza kulisami luksusowych ośrodków wypoczynkowych, muszą one stawić czoła innemu wyzwaniu: być na pierwszej linii kryzysu klimatycznego.

Nie da się uciec od faktu, że podnoszący się poziom mórz stanowi bardzo realne zagrożenie egzystencjalne dla Malediwów. Prezydent kraju poruszył tę kwestię w ONZ już w 1985 r., kiedy ostrzegał przed możliwą „śmiercią narodu”.

W jaki więc sposób państwo wyspiarskie znajduje równowagę między potrzebą czerpania dochodów z turystyki a koniecznością ratowania swoich ojczyzn?

Organizacja pierwszej międzynarodowej konferencji lotniczej na Malediwach

Ponad 150 delegatów z całego świata zebrało się w lipcu na Malediwach na pierwszej w kraju międzynarodowej konferencji lotniczej, Air Service World Congress.

Wydarzenie zorganizowane przez lotnisko Velana i prywatny ośrodek wypoczynkowy Kurumba Maldives zgromadziło przedstawicieli międzynarodowych i regionalnych linii lotniczych, organizacji turystycznych, władz lotniska oraz konsultantów ds. lotnictwa.

Ibrahim Shareef Mohamed, dyrektor generalny i zarządzający Maldives Airports Company, która zarządza międzynarodowym lotniskiem Velana, jest podekscytowany perspektywami, jakie wydarzenie to przyniesie krajowi.

„To otwiera drogę do większej liczby wydarzeń, które mogą wzmocnić zarówno branżę turystyczną, jak i lotniczą. Nie możemy pracować sami. Potrzebujemy partnerstwa linii lotniczych i operatorów turystycznych, aby wszyscy na tym skorzystali” – mówi.

Rozszerzenie lotniska Velana: projekt trwający dekadę zbliża się do końca

Velana ogłosiła, że ​​zbliża się do zakończenia pierwszej fazy projektu rozbudowy. Obejmuje on rozbudowę terminalu handlowego, usług cargo i terminalu VIP/CIP.

„Obecny terminal jest zbudowany tak, aby obsłużyć maksymalnie 2700–3000 osób. Ale obsługujemy 12 000 pasażerów z obiektu, który jest zbudowany tak, aby obsłużyć 3000 osób. Więc kiedy nowy terminal zostanie uruchomiony, poziom usług po prostu podskoczy”, mówi Mohamed.

Oczekuje się, że stopniowe otwieranie zmodernizowanych obiektów nastąpi pod koniec roku, a pełne otwarcie zaplanowano na połowę 2025 roku.

Wstrząsające wspomnienia tsunami z 2004 r. przypominają o wrażliwości wyspy na zmiany klimatu

Malediwy, będące domem dla ponad 1000 wysp koralowych i ponad 170 kurortów, są wyjątkowo narażone na rosnące poziomy mórz i klęski żywiołowe.

Tsunami na Oceanie Indyjskim w 2004 r. było ponurym przypomnieniem tego. Wszystkie wyspy oprócz dziewięciu zostały dotknięte, zabijając 82 osoby i pozostawiając za sobą szlak zniszczeń.

Lotnisko Velana nie uniknęło fal, niszcząc podstawę pasa startowego lotniska. Sam Mohamed jest ocalałym z tsunami i mówi, że odporność na zmiany klimatu leży u podstaw wiary Malediwów.

„Pamięć o tsunami jest taka, że ​​prawie każdy odczuwał strach. Dlatego jesteśmy bardzo świadomi faktu, że zmiana klimatu jest realna i staramy się włączać energooszczędne, odnawialne źródła energii i inne techniki do naszych budynków, nawet w takim zakresie, w jakim nasze projekty uwzględniają negatywne skutki klimatyczne” – mówi.

Dla lotniska oznacza to zbudowanie solidnych fundamentów pod pas startowy, co wiąże się z umocnieniem terenu pasa startowego.

„Przesiąkanie wody jest problemem, ponieważ z naszego doświadczenia wiemy, że jeśli nie zostanie to odpowiednio rozwiązane, cały pas startowy się zawali. Dlatego wdrażamy odporne techniki” – mówi Ibrahim.

Port lotniczy Velana również zwiększa wykorzystanie energii odnawialnej. Mohamed ujawnił ambitne plany przekształcenia 90 procent energii wykorzystywanej na lotnisku na energię ze źródeł odnawialnych w ciągu najbliższych dwóch lat, głównie za pośrednictwem energii słonecznej.

W 2022 roku Malediwy przeznaczały 50 procent swojego budżetu narodowego na działania mające na celu dostosowanie się do zmiany klimatu, takie jak budowa wałów przeciwpowodziowych w celu ochrony raf koralowych.

W tym roku prezydent Mohamed Muizzu obiecał, że nisko położony kraj stawi czoła falom dzięki ambitnym działaniom na rzecz rekultywacji terenu i podniesienia wysokości wysp.

W niedawnym raporcie Human Rights Watch (HRW) oskarżyła władze o niewdrożenie własnych przepisów dotyczących ochrony środowiska, stwierdzając, że projekty rekultywacyjne były „często przeprowadzane w pośpiechu” i brakowało w nich odpowiedniej polityki łagodzenia skutków.

Jako przykład podano lotnisko na Kulhudhuffushi, gdzie „zakopano” 70 procent namorzynów wyspy, oraz projekt rekultywacji w Addu, który doprowadził do zniszczenia raf koralowych, od których zależeli rybacy.

„Rząd Malediwów zignorował lub osłabił przepisy dotyczące ochrony środowiska, zwiększając ryzyko powodzi i innych szkód dla społeczności wyspiarskich” – oświadczył HRW.

Przyszłością Malediwów są wodnosamoloty startujące 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu

Częścią rozbudowy lotniska Velana jest rozbudowa terminalu wodnosamolotów. Ten wyjątkowy sposób na zobaczenie wysp Malediwów jest obecnie jednym z najpopularniejszych środków transportu.

Obecnie lotnisko obsługuje do 72 lotów na godzinę w godzinach pracy od 6 rano do 6 wieczorem. Mohamed i jego zespół szukają sposobów na poszerzenie tego okna.

„Rozpoczęliśmy rozmowy z kilkoma firmami zajmującymi się oświetleniem lotnisk z całego świata na temat tego, jak możemy bezpiecznie i ekologicznie zainstalować światła na wodzie, aby pasy startowe wodnosamolotów mogły być oświetlone nocą” – mówi.