Przez Kirstie McDermott
Powrót do biura (RTO) jest teraz w pełni realizowany dla większości pracowników wiedzy. Na początku tego roku Deutsche Bank wydał nakaz powrotu do biura przez trzy dni w tygodniu. Dell niedawno poinformował swoich pracowników, że jeśli chcą pozostać w pracy zdalnej, nie będą już brani pod uwagę przy awansach, a pracownicy hybrydowi otrzymają traktowanie preferencyjne.
Może istnieć element uprzedzenia bliskościowego, jeśli chodzi o sposób traktowania pracowników zdalnych i biurowych. Menadżerowie mogą mieć tendencję do domyślnego przydzielania lepszych projektów i zadań tym pracownikom, których faktycznie widzą siedzących przy biurkach.
Dzieje się tak pomimo raportu Future Forum z 2022 r., w którym stwierdzono, że pracownicy zapewniający sobie elastyczną pracę byli o 29 proc. bardziej produktywni i o 53 proc. bardziej skupieni.
Mimo to indeks Microsoft Work Trend Index wskazał, że 85% liderów i 49% menedżerów uważa, że trudno jest zaufać pracownikom, że będą produktywni w środowisku hybrydowym.
3 oferty pracy w Niemczech, o które możesz się ubiegać w tym tygodniu
- Mistrz audiolog Springer, Sonova, Berlin
- Dyrektor krajowy, Niemcy, CSL Seqirus, Berlin
- Deweloper biznesowy, Amazon Freight, Amazon TA, Berlin
W rezultacie istnieje jeszcze jeden czynnik, który należy wziąć pod uwagę, gdy zastanawiamy się, dlaczego firmy tak bardzo chcą przywrócić pracowników do biur.
Nowe badanie przeprowadzone w zeszłym miesiącu przez BambooHR wśród ponad 1500 menedżerów w USA wykazało, że jedna czwarta kadry kierowniczej miała nadzieję, że wymogi RTO będą stanowić dźwignię zachęcającą do rotacji pracowników.
Firmy spodziewały się, że pracownicy, którzy korzystali z pracy zdalnej podczas pandemii, nie będą chcieli wracać do pracy. W wielu przypadkach jednak nie wszystko potoczyło się zgodnie z planem.
Z badania wynika, że 25% dyrektorów naczelnych i wiceprezesów oraz 18% specjalistów ds. kadr stwierdziło, że liczyłoby na dobrowolną rotację personelu.
Z kolei 37 proc. menedżerów, dyrektorów i kadry kierowniczej stwierdziło, że ich zdaniem zwolnienia, do których doszło na przykład w sektorze technologicznym i bankowym, mają bezpośredni związek z tym problemem.
Koszty biurowe
Jak wynika z badań branżowych, wskaźniki obłożenia niemieckich biur spadły o około jedną trzecią w porównaniu z okresem sprzed pandemii COVID-19. Podczas gdy typowe obłożenie wynosiło od 80 do 60 procent, obecnie oscyluje w granicach od 40 do 50 procent.
Liczby te mogą sugerować, że są to ciche miejsca pracy, otoczone kurzem zbierającym się na korytarzach, ale prawda jest nieco bardziej złożona.
W zależności od przyjętego przez firmę stylu pracy, nie zawsze jest wymagana codzienna obecność całej załogi w biurze. Wielu pracowników spędza obecnie przynajmniej część tygodnia pracując zdalnie.
3 oferty pracy w Niemczech, o które możesz się ubiegać w tym tygodniu
- Mistrz audiolog Springer, Sonova, Berlin
- Dyrektor krajowy, Niemcy, CSL Seqirus, Berlin
- Deweloper biznesowy, Amazon Freight, Amazon TA, Berlin
W rezultacie możliwe jest dzielenie się dostępnymi biurkami, potrzeba mniej sal konferencyjnych, pomieszczeń socjalnych i udogodnień, a wiele firm wykorzystało to środowisko do zmniejszenia powierzchni biurowej.
Kolejnym istotnym czynnikiem są koszty, gdyż ceny komercyjnych powierzchni biurowych w centrach miast mogą się znacznie różnić w poszczególnych częściach bloku.
W 2023 r. koszt wynajmu powierzchni biurowej w Paryżu wyniósł około 1069 euro za metr kwadratowy rocznie. W Mediolanie i Dublinie ceny były niższe i wynosiły odpowiednio 690 i 633 euro, natomiast w Berlinie i Amsterdamie średnia cena wynosiła odpowiednio 540 i 535 euro.
Pojawiają się nowe zachowania
W niepewnym środowisku pracy ludzie zaczynają zachowywać się nieco inaczej. Teraz, świadomi istnienia uprzedzeń bliskości, pracownicy zaczynają stosować nowe techniki, aby pokazać swoją widoczność.
Jednym z takich działań jest popularyzacja identyfikatorów kawowych, dzięki którym ludzie rejestrują swoją obecność w pracy, dzwoniąc, odbywając kilka strategicznych rozmów z napojem w ręku, aby zaznaczyć swoją obecność, po czym wracają do domu, gdzie mogą zająć się prawdziwą pracą.
Jeszcze 3 role do odkrycia
- Koordynator ds. operacji raportowania danych, EBA CLEARING, Paryż
- Account Manager (f/d/m), Leica Biosystems, Dulmen
- Analityk biznesowy SAFe agile, De Bestandingdienst, Utrecht
Biurowy paw lub teatr produktywności to podobne wyrażenia, które również pokazują obawy pracowników. Biurowy paw to osoba, która dużo mówi o tym, co robi i jaki wpływ ma jej praca.
Osoby biorące udział w teatrze produktywności udają, że są bardzo zajęte, ważne lub bardzo zestresowane.
Taktyki obejmują spędzanie całego dnia każdego dnia w sali konferencyjnej, rzekomo na rozmowach wideo, bieganie po biurze z laptopem, aby sprawiać wrażenie, że gdzieś się wybierają, lub przyjmowanie zestresowanego wyrazu twarzy. Okazuje się, że istnieje wiele sposobów, w jakie pracownicy mogą dać znać, że są niezbędnym elementem operacji.
To jest naprawdę powszechne zachowanie, według dostawcy analityki Visier. Prawie 85 procent pracowników twierdzi, że to robi, a 43 procent mówi, że spędza ponad 10 godzin tygodniowo udając, że jest zajęty.
Niezależnie od tego, nic z tego może nie wystarczyć, aby zapewnić bezpieczeństwo pracy w środowisku, w którym zwolnienia są regularnym zjawiskiem. Niemiecka firma Thyssenkrupp, zajmująca się produkcją stali podwodnej, ogłosiła 450 zwolnień w kwietniu, Unilever do końca 2025 r. zredukuje jedną trzecią wszystkich stanowisk biurowych w Europie, a w Irlandii Intel ogłosił redukcje zatrudnienia, które mogą dotknąć nawet 750 pracowników.
Odwiedź już dziś tablicę ogłoszeń TylkoGliwice Job Board, aby przejrzeć tysiące ofert pracy w firmach, które aktywnie rekrutują obecnie