O nas
Kontakt

Holenderski regulator będzie karał sprzedawców fałszywych recenzji online

Laura Kowalczyk

The new rules come on top of existing regulatory powers.

Sankcje w wysokości do 900 000 euro mają na celu położenie kresu wprowadzającym w błąd i nieuczciwym praktykom w handlu elektronicznym

Holenderski Urząd ds. Konsumentów i Rynku poinformował dziś (23 sierpnia), że osoby sprzedające fałszywe recenzje online mogą zostać obciążone wysokimi grzywnami. Urząd ten stara się ukrócić wprowadzające w błąd praktyki internetowe.

Dotychczas organ regulacyjny, znany jako ACM, mógł karać grzywną wyłącznie sklepy internetowe, które kupowały lub wykorzystywały fałszywe recenzje do promowania swoich produktów lub usług. Teraz jednak te, które je sprzedają, mogą zostać obciążone karą pieniężną w wysokości do 900 000 euro za każde naruszenie.

ACM twierdzi, że fałszywe recenzje mogą sprawić, że klienci wybiorą mniej odpowiednie produkty, a także prowadzić do nieuczciwej konkurencji ze stronami, które przestrzegają zasad.

„Konsumenci powinni móc polegać na recenzjach podczas porównywania dostawców. Poprzez zwalczanie złych praktyk i edukowanie firm i konsumentów chcemy ograniczyć oszustwa online” — powiedział Edwin van Houten, dyrektor działu konsumenckiego ACM w oświadczeniu.

W ostatnich miesiącach ACM badało również wprowadzające w błąd liczniki czasu, które wywierają presję na klientów, odmierzając czas do zakończenia promocji online.

Przepisy UE, takie jak dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych, również mają na celu ochronę konsumentów poprzez zwalczanie wprowadzających w błąd zachowań w sieci. Komisja Europejska oświadczyła, że ​​chce dopilnować, aby świat online był tak samo uczciwy jak sklepy stacjonarne.

Jeśli nowa Komisja, która ma objąć urząd w listopadzie, pójdzie tą drogą, może to oznaczać uchwalenie nowego aktu o uczciwości cyfrowej, uzupełniającego niedawne przepisy brukselskie mające na celu ograniczenie działalności wielkich gigantów technologicznych.