O nas
Kontakt

Grupa konsumencka UE potępia kuszenie walutą w grze

Laura Kowalczyk

Scenes from

BEUC wnosi skargę przeciwko firmom produkującym gry wideo, do których należą Fortnite, EA Sports, Minecraft, Roblox i Clash of Clans, za nakłanianie często młodych użytkowników do kupowania waluty w grach.

Europejska sieć konsumencka BEUC poinformowała dziś (12 września), że złożyła skargi do Komisji Europejskiej i Sieci Organów Konsumenckich dotyczące „wprowadzającego w błąd” wykorzystania walut w grze do zakupu przedmiotów, ulepszeń i bonusów.

Grupa twierdzi, że te wirtualne waluty mogą zniekształcać świadomość graczy co do faktycznej kwoty wydanych pieniędzy. Stwierdza, że ​​jest to szczególnie niepokojące dla młodszych graczy, którzy według BEUC stanowią 84% populacji graczy. Badanie z 2023 r. przeprowadzone przez Ipsos i Video Games Europe wykazało, że dzieci w Europie, które dokonują zakupów w grze, wydają średnio 39 euro miesięcznie na różne dodatki do gier.

To niezwykle dochodowy biznes, a wirtualne zakupy wygenerowały szacowany roczny przychód branży gier wideo wynoszący 46 miliardów euro w 2020 roku.

Działania prawne BEUC są skierowane przeciwko głównym wydawcom gier wideo, mianowicie Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Mojang Studios, Roblox Corporation, Supercell i Ubisoft, oskarżając ich o naruszenie przepisów UE dotyczących ochrony konsumentów. Działania są skierowane przeciwko wydawcom na platformach mobilnych, PC i konsolowych.

„Gracze nie powinni polegać na kalkulatorze za każdym razem, gdy chcą podjąć świadomą decyzję o tym, ile chcą wydać” — powiedział Agustín Reyna, dyrektor generalny BEUC. Organizacja ochrony konsumentów zaleca korzystanie z prawdziwej waluty, aby pomóc użytkownikom lepiej zrozumieć kwotę pieniędzy, które są wydawane.

Jeśli Europejska Sieć Organów Ochrony Konsumentów stwierdzi naruszenie prawa konsumenckiego, może podjąć decyzję o wszczęciu skoordynowanych działań we współpracy z Komisją Europejską w celu wywarcia nacisku na zakończenie stosowania waluty w grze.

Video Games Europe, organizacja reprezentująca branżę gier wideo, oświadczyła w oświadczeniu, że wydawcy zawsze przestrzegali unijnych praw konsumenckich. „Video Games Europe i jej członkowie wspierają i promują uczciwe i przejrzyste zasady dotyczące zakupów treści w grze, w tym waluty w grze”. – dodając, że waluta w grze jest powszechną praktyką rozumianą przez użytkowników.

Napisali również, że „gracze mogą wypróbować całe gry bez wydawania pieniędzy, co daje im możliwość wypróbowania gier bez początkowych kosztów i zobowiązań”.

Niniejszy artykuł został zmodyfikowany w celu uwzględnienia oświadczenia firmy Video Games Europe.