O nas
Kontakt

Szacunek dla bohaterów i środowiska w Juno Beach Centre

Laura Kowalczyk

Respect for heroes and the environment at the Juno Beach Centre

Centrum handlowe Juno Beach w północnej Francji oddaje hołd tysiącom brytyjskich i kanadyjskich żołnierzy, oferując odwiedzającym przyjazne dla środowiska i angażujące doświadczenie.

Na plaży Juno w Normandii we Francji można odkryć i przeżyć na nowo lądowanie aliantów w muzeum promującym zrównoważony rozwój. Zbiegając się z 80. rocznicą lądowania, Juno Beach Centre dostosowuje się do obaw naszych czasów. Muzeum zobowiązało się do zmniejszenia swojego śladu węglowego, promowania gospodarki o obiegu zamkniętym i zachowania różnorodności biologicznej. Ten europejski projekt umożliwił centrum zmniejszenie emisji CO2 o około 14% w latach 2019–2023, według Maxime’a Bouchézastępca dyrektora centrum: „W 2019 r. działalność Centrum Juno Beach wyemitowała około 1100 ton ekwiwalentu CO2, a w 2023 r. będzie to około 950–960 ton ekwiwalentu CO2, mówi.

Święta ziemia

Juno Beach to kryptonim nadany tej plaży w Normandii przez Dowództwo Aliantów. To właśnie tutaj wylądowało 21 000 żołnierzy – 14 000 Kanadyjczyków i około 7000 Brytyjczyków podczas II wojny światowej. Ponad 5000 z nich zginęło w krwawej bitwie o zdobycie przyczółka na tym odcinku północnego wybrzeża Francji.

Dziś nie potrzebujesz samochodu, aby dotrzeć do muzeum. Dojazd ścieżką rowerową pozwala odwiedzającym uszanować krajobraz, a także pamięć o tych, którzy zginęli próbując go wyzwolić. Centrum Juno Beach przeprowadziło ocenę emisji dwutlenku węgla, która wykazała, że ​​80% emisji CO2 było związane z transportem odwiedzających. W ramach tego projektu zrównoważonego rozwoju w 2021 r. muzeum stało się pierwszym we Francji, które zaoferowało „niskoemisyjną” taryfę, ponieważ . Maxime Bouché wyjaśnia: „To zniżka w wysokości około 30–33% na wstęp do muzeum po okazaniu biletu kolejowego dla osób przyjeżdżających pociągiem do Normandii, biletu autobusowego dla osób przyjeżdżających autobusem i zdjęcia roweru zaparkowanego na parkingu centrum w recepcji muzeum dla sekcji rowerowej” — mówi.

Kiedyś musielibyśmy wydać ogromne sumy pieniędzy, ale teraz dzięki technologii cyfrowej treści stają się dostępne dla osób niepełnosprawnych.

Nathalie Worthington

Dyrektor Centrum Juno Beach

Zwiedzający poznają historię lądowania w D-Day na plaży Juno

Wciągające i inkluzywne doświadczenie

Podczas tego immersyjnego doświadczenia historii, odwiedzający mogą nie być świadomi zmian. Obejmują one zarządzanie wodą, kontrolę temperatury w zależności od liczby odwiedzających i oświetlenie, z zainstalowanymi 440 diodami LED. Nathalie WorthingtonDyrektor Juno Beach Centre mówi, że technologia cyfrowa odgrywa również kluczową rolę w szerokim wachlarzu inicjatyw mających na celu oszczędzanie i zarządzanie zasobami.

„Gdy wcześniej musielibyśmy wydać ogromne sumy pieniędzy, technologia cyfrowa teraz udostępnia treści osobom niepełnosprawnym. Na przykład wszystkie filmy na trasie zostały przetłumaczone na wersję audio lub taśmę audio, aby osoby z wadami słuchu lub wzroku mogły odkryć trasę”.

Ekologiczna i cyfrowa transformacja Juno Beach Centre, szacowana na ponad 600 000 euro, została w całości sfinansowana przez program React-EU. Projekt skorzystał z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach „Wsparcia ekologicznej i cyfrowej transformacji interesariuszy turystyki” program (ERDF REACT-EU) mający na celu przyspieszenie odbudowy po pandemii Covid-19. Co roku muzeum odwiedza prawie 100 000 zwiedzających, wielu z nich to Kanadyjczycy, jak 15-letni Romeo: „Właśnie dowiedziałem się o Juno Beach. Nigdy wcześniej o niej nie słyszałem. Myślałem, że po prostu idziemy na plażę. Uważam, że bardzo ważne jest, aby mieć pomnik i przestrzeń, w której możemy upamiętnić to, co wydarzyło się w przeszłości, gdzie wszyscy mogą się spotkać i naprawdę przeżyć pełen szacunku moment”. Mówi Romeo.

Kliknij na film, aby obejrzeć odcinek w całości.