Europejscy producenci samochodów walczą o pozycję na światowym rynku pojazdów elektrycznych. Stellantis, Mercedes i Volkswagen tracą pozycję w stosunku do swoich konkurentów. Wysokie koszty i ograniczona liczba nowych modeli hamują wzrost, z wyjątkiem BMW.
Całkowita sprzedaż pojazdów elektrycznych w lipcu 2024 r. na całym świecie wyniosła 853 000 sztuk, co oznacza wzrost o zaledwie 6% rok do roku, co stanowi słaby wynik, który podkreśla słabszy niż oczekiwano popyt na modele akumulatorów i budzi wątpliwości co do zdolności sektora do utrzymania dynamiki wzrostu.
Jeszcze bardziej niepokojące są słabe wyniki europejskich producentów samochodów, a według najnowszego raportu Bank of America EV Tracker kilka kluczowych marek, takich jak Stellantis, Volkswagen i Mercedes-Benz, odnotowało znaczny spadek udziału w rynku.
Z kolei sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in wzrosła o 58% rok do roku, głównie dzięki dużemu popytowi w Chinach.
To przejście w kierunku pojazdów hybrydowych typu plug-in może odzwierciedlać obawy konsumentów dotyczące ograniczeń zasięgu pojazdów w pełni elektrycznych oraz wyższych całkowitych kosztów posiadania związanych z modelami akumulatorowo-elektrycznymi, szczególnie w Europie.
Europejscy producenci samochodów starają się dotrzymać kroku światowemu rynkowi pojazdów elektrycznych
Z danych Bank of America wynika, że europejscy producenci samochodów starają się dotrzymać kroku konkurencji, szczególnie w segmencie pojazdów zasilanych akumulatorowo.
Udział w rynku Stellantis spadł w lipcu do 2,7%, co oznacza gwałtowny spadek z 3,6% w drugim kwartale 2023 r. i 4,0% rok wcześniej.
Udział Grupy Volkswagen w rynku spadł do 6,6% z 7,5% w drugim kwartale 2023 r., zaś Mercedes-Benz, tradycyjnie lider w segmencie luksusowym, odnotował spadek udziału w rynku do zaledwie 1,9% wobec 2,5% rocznie. rok wcześniej.
„Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Niemczech charakteryzuje się obecnie bardzo wysoką bazą porównawczą w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy we wrześniu 2023 r. wygasały dopłaty do zakupu samochodów służbowych” – zauważają analitycy Bank of America.
Światowy rynek pojazdów elektrycznych w dalszym ciągu rośnie, ale słabe wyniki europejskich producentów samochodów i wzrost liczby hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in wskazują, że przejście na pojazdy w pełni elektryczne może zająć więcej czasu, niż oczekiwano.
BMW przeciwstawia się trendom
Pomimo szerszych wyzwań stojących przed europejskimi producentami samochodów, BMW udało się przełamać ten trend i odnotować znaczny wzrost swojego udziału w rynku pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorowo.
W lipcu 2024 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych BMW wzrosła o 40% rok do roku, zwiększając jego udział w rynku do 4,6%, w porównaniu z 3,7% w drugim kwartale 2023 r.
„Modele i4 i iX1 w dalszym ciągu sprzedają się bardzo dobrze, a niedawno wprowadzony na rynek i5 znacząco przyczynia się do rocznej stopy wzrostu” – napisali analitycy.
W przeciwieństwie do wielu konkurentów decyzja BMW o faworyzowaniu pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami zamiast hybryd typu plug-in wydaje się opłacalna.
BYD przewyższa Teslę, ale przechodzi na hybrydę typu plug-in
Chiński producent samochodów BYD zwiększył swój udział w rynku z 14,7% w drugim kwartale 2023 r. do 17,2% w lipcu 2024 r., umacniając swoją pozycję światowego lidera pojazdów elektrycznych i detronizując Teslę.
Jednakże, podczas gdy sprzedaż pojazdów elektrycznych BYD w Chinach spadła o 7%, globalna sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in wzrosła o 62% rok do roku.
Udział Tesli w światowym rynku pojazdów elektrycznych akumulatorowych spadł do 14,0% z 19,4% w drugim kwartale 2023 r. Spadek był szczególnie wyraźny w Europie, gdzie sprzedaż pojazdów elektrycznych Tesli spadła w lipcu o 5%.
Spadek częściowo przypisuje się rosnącym cenom Modelu 3, spowodowanym cłami na pojazdy produkowane w Chinach.
Rosnące koszty utrudniają wprowadzenie pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami w Europie
Według Bank of America jedną z głównych przyczyn powolnego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami w Europie jest wyższy całkowity koszt posiadania w porównaniu z pojazdami z silnikiem spalinowym.
Chociaż pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami generalnie oferują niższe koszty eksploatacji, wysokie ceny zakupu i znaczna amortyzacja zniechęcają do szerszego stosowania.
W Niemczech, które stanowią kluczowy wskaźnik dla rynku europejskiego, ceny pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami pozostają o około 20% wyższe niż ich odpowiedników z silnikiem spalinowym, nawet po uwzględnieniu dotacji i rabatów.
Analitycy zauważyli, że europejscy konsumenci niechętnie przechodzą na pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami ze względu na wysokie koszty początkowe i obawy dotyczące wartości końcowej.
„Ceny pojazdów elektrycznych akumulatorowych muszą spaść, aby wywołać boom sprzedażowy, niezależnie od regulacji” – zauważyli analitycy Bank of America.
Perspektywy: prognozy sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie skorygowane w dół
Patrząc w przyszłość, Bank of America obniżył swoją prognozę sprzedaży pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami w Europie, przewidując spadek o 2% rok do roku w 2024 r.
Oczekuje się, że ambitne cele Unii Europejskiej w zakresie emisji, w tym całkowity zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi do 2035 r., głęboko ukształtują przyszłość rynku motoryzacyjnego.
Podczas gdy presja regulacyjna, zwłaszcza dotycząca emisji dwutlenku węgla, będzie w dalszym ciągu popychać producentów samochodów w kierunku elektryfikacji, wyższy całkowity koszt posiadania pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami pozostaje istotną przeszkodą w powszechnym przyjęciu pojazdów w Europie.