Według reżyserów Zara Amira Ebrahimiego i Guya Nattiva pierwsza produkcja, której współreżyserem byli irańscy i izraelscy filmowcy, musiała zostać nakręcona w tajemnicy, aby zapobiec ewentualnej ingerencji Teheranu.
Film, który miał swoją premierę w weekend na Festiwalu Filmowym w Wenecji i został nagrodzony owacjami na stojąco, musiał być kręcony w tajemnicy.
Iran od dawna odmawia uznania prawa Izraela do istnienia i często zabrania swoim sportowcom rywalizacji z Izraelczykami.
W 2021 roku Międzynarodowa Federacja Judo nałożyła na Iran czteroletni zakaz za wywieranie nacisku na jednego z jej zawodników, aby nie stawiał czoła Izraelczykowi.
Mówi się, że to wydarzenie zainspirowało powstanie Tatami.
Reżyser i aktor Amir Ebrahimi, która w 2022 r. zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki na festiwalu filmowym w Cannes za film „Święty pająk”, uciekł z Iranu w 2008 r. w obawie przed więzieniem i chłostkami po tym, jak wyciekło jej prywatne wideo.
Wyjaśniła, że musi poważnie przemyśleć projekt, rozważając niezliczone potencjalne konsekwencje, zanim przyjmie ofertę Nattiva dotyczącą nakręcenia filmu.
„Nauczyłem się o irańskim rządzie, że dopóki się boisz, że mogą cię aresztować, mogą cię zabić, mogą sprawić wokół ciebie kłopoty. Ale dopóki się nie boisz… tak będzie w porządku” – powiedział Amir Ebrahimi Reutera.
Wyjaśniając decyzję o nakręceniu filmu w czerni i bieli w ciasnym formacie 4:3, Nattiv powiedziała: „Te kobiety żyją w czarno-białym świecie. Nie ma kolorów. Pudełko to klaustrofobiczny świat, w którym żyją. To jedyna rzecz, którą chcą złamać. Chcą wolności”.
Nattiv i Amir Ebrahimi zgodzili się, że dzieci dorastające w Iranie i Izraelu były zmuszane do bania się drugiego kraju jako nieprzejednanych wrogów i egzystencjalnego zagrożenia.
Przemawiając w Wenecji, Nattiv ujawnił, że pomógł Amirowi Ebrahimiemu w złożeniu tajnej wizyty w Izraelu – czego Teheran absolutnie zabrania swoim obywatelom.