Rada Stanu musi zdecydować, czy zakaz noszenia abai w szkołach jest zgodny z konstytucją, po tym, jak od czasu wejścia zakazu w życie nawoływano do „islamofobii”.
W czwartek najwyższy sąd we Francji ma podjąć decyzję w sprawie kontrowersyjnego zakazu noszenia abai w kraju, który wywołał oburzenie po obu stronach politycznego płotu.
Od zeszłego miesiąca noszenie abai – długiej sukni przypominającej szatę – jest zabronione w szkołach w całym kraju.
Zakaz ten jest najnowszym z długiej listy podobnych posunięć mających na celu wymuszenie rozdziału państwa i religii we Francji.
W sierpniu francuski minister edukacji Gabriel Attal wprowadził zakaz, twierdząc, że ubiór narusza „zasadę sekularyzmu”.
Odkąd 4 września uczennice wróciły do zajęć, dziesiątki dziewcząt odesłano do domu za odmowę zdjęcia abai.
Zlekceważenie zakazu może rozzłościć niektórych, którzy uważają, że to solidny pomysł, mówi ekspert w dziedzinie psychologii Bayu Prihandito Wiadomości Euro że może to doprowadzić do kryzysu tożsamości.
„Adolescencja to krytyczny okres w budowaniu naszej tożsamości. Dla wielu abaja to nie tylko strój, ale symbol wiary, kultury i osobistego wyboru” – wyjaśnia Prihandito i dodaje: „Ograniczenie jej używania może prowadzić do kryzysu tożsamości , gdzie uczniowie zmagają się z pytaniami o to, kim są i gdzie mogą pasować w społeczeństwie”.
Od 2004 r. Francja narzuca weto wobec symboli religijnych w szkołach państwowych, w tym zakazuje noszenia chust w szkołach i zasłaniania twarzy w miejscach publicznych.
Znany jako laicki, jest to surowy rodzaj sekularyzmu, który powoduje podziały i regularnie wywołuje napięcia polityczne w kraju. Ponad pięciomilionowa społeczność muzułmańska często wypowiadała się przeciwko tym decyzjom.
Aby wyegzekwować zakaz noszenia abai, Gabriel Attal zapowiedział wcześniej, że do końca tego roku przeszkolonych zostanie 14 000 pracowników edukacyjnych, a do 2025 r. liczba ta wzrośnie do 300 000.
Oświadczenie natychmiast wywołało kontrowersje, niektórzy postrzegali je jako mile widziane przypomnienie o sekularyzmie, podczas gdy inni twierdzili, że było to jedynie zasłona dymna mająca przyćmić problemy w wydziale edukacji lub podsycić „islamofobię”.
W rezultacie Conseil d’État – czyli Rada Stanu – została zmuszona do włączenia się w debatę.
Jest to najwyższy sąd we Francji, którego początki sięgają 1302 roku i który zajmuje się sprawami i sprawami związanymi z administracją publiczną.
Natychmiast skontaktowało się z nim stowarzyszenie muzułmańskie, które stwierdziło, że zakaz stanowi „atak na prawa dziecka”.
W odpowiedzi Guillaume Odinet z Ministerstwa Edukacji powiedział, że abaja „natychmiast rozpoznaje osobę, która ją nosi, jako należącą do religii muzułmańskiej”.
Ustawa z 2004 r. zabraniała noszenia w szkołach publicznych ubioru, który „w widoczny sposób” wskazywał na przynależność religijną.
Sekularyzm stanowi filar Republiki Francuskiej od czasu wprowadzenia ustawy z 1905 r. i często wpływał na prawodawców w podejmowaniu decyzji skupiających się szczególnie na populacji muzułmańskiej.
Debaty toczące się wokół zakazów takich jak abaja stały się coraz bardziej napięte, odkąd w ostatniej dekadzie kraj nawiedziła fala śmiercionośnych ataków islamistycznych.
„Żyjemy w naszym społeczeństwie z mniejszością, ludźmi, którzy porywając religię, przybywają, by rzucić wyzwanie Republice i sekularyzmowi” – powiedział w poniedziałek prezydent Emmanuel Macron, komentując zakaz.
„Nie możemy zachowywać się tak, jakby nie było ataków terrorystycznych i (sprawy) Samuela Paty’ego” – kontynuował Macron, odnosząc się do nauczyciela zamordowanego w 2020 r. przez zradykalizowanego młodego mężczyznę czeczeńskiego pochodzenia. Paty rzekomo pokazywała karykatury Mahometa w klasie w ramach lekcji na temat wolności słowa.
Jak wynika z niedawnego badania przeprowadzonego przez AFP, około 81% Francuzów popiera zakaz noszenia abai w szkołach.
Prihandito opowiada Wiadomości Euro że zakaz może w najgorszym przypadku doprowadzić do izolacji społecznej i przemocy.
„Jako ludzie jesteśmy z natury istotami społecznymi i taka izolacja może być bardziej szkodliwa, niż się wydaje na pierwszy rzut oka, prowadząc do poczucia samotności, a w skrajnych przypadkach do objawów depresyjnych” – wyjaśnia Prihandito.
Dodaje: „Niektórzy mogą uwewnętrznić konflikt, prowadząc do stłumionych emocji, podczas gdy inni mogą go uzewnętrznić, co skutkuje gwałtownymi problemami w zachowaniu”.
Oprócz problemów psychologicznych i behawioralnych wśród uczniów istnieją również obawy, że zakaz może wywołać dalsze fale wśród szerszej społeczności muzułmańskiej.
„Kiedy zakazujecie noszenia abai we Francji, dajesz islamistom pretekst do powiedzenia: «Patrzcie, jesteśmy dyskryminowani». Będzie się mówiło, że francuski sekularyzm jest antyislamski. Będzie to krytykowane. Można to wykorzystać do usprawiedliwienia przemocy” – obawia się Pooyan Tamimi Arab, irańska badaczka religioznawstwa na Uniwersytecie w Utrechcie.
Francja jest regularnie opisywana w świecie muzułmańskim jako „islamofobiczna” ze względu na częste zakazy i kontrowersyjne karykatury przedstawiające proroka Mahometa publikowane w publikacji „Charlie Hebdo”, które często potępia jako posuwające się „za daleko”.
Teraz do Rady Stanu należy decyzja, czy zakaz abai również idzie „za daleko” – czy też jest całkowicie uzasadniony na mocy prawa francuskiego.