O nas
Kontakt

Od sierocińca po wyżyny mody: nowa wystawa przedstawia historię Chanel

Laura Kowalczyk

Od sierocińca po wyżyny mody: nowa wystawa przedstawia historię Chanel

Odwiedzający londyńskie muzeum V&A zostaną zabrani w podróż przez początki domu mody na przełomie XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli legendarnej Gabrielle „Coco” Chanel w budowaniu stylowego kolosa.

Chanel cieszy się niesłabnącą popularnością, a zarówno miłośnicy mody, jak i fashionistki domagają się noszenia jednej z kultowych torebek tej francuskiej marki modowej lub jednego ze słynnych tweedowych garniturów już od ponad 100 lat od jej powstania.

Tylko ten rok był wyjątkowy dla tej luksusowej marki: majowa Gala Met była hołdem dla zmarłego, wieloletniego dyrektora kreatywnego Chanel, Karla Lagerfelda i filmu roku Barbie, w którym zaprezentowano niezliczone archiwalne dzieła.

Rogera Schalla/Conde Nasta/Shutterstock
Gabrielle „Coco” Chanel sfotografowana w swoim biurze przy paryskiej Rue Cambon w 1937 r

Etykieta z pewnością przetrwała próbę czasu i słusznie, nadchodząca wystawa w Londynie ma na celu przypomnienie początków tak sławnego domu.

Muzeum Wiktorii i Alberta (V&A) będzie gościć od 16 września pierwszą w historii brytyjską wystawę poświęconą twórczości couturière Gabrielle „Coco” Chanel.

1960 Williama Kleina
Garnitur Chanel, sfotografowany przez Williama Kleina, na łamach Vogue, 1960

Zwiedzający zostaną zabrani w podróż od otwarcia pierwszego butiku modniczego Chanel w Paryżu w 1910 roku aż do pokazu jej ostatniej kolekcji w 1971 roku, pokazanego dwa tygodnie po jej śmierci.

Pokaz zatytułowany „Manifest mody” zaprezentuje ponad 200 stylizacji widzianych razem po raz pierwszy, a także akcesoria, perfumy i biżuterię.

„Jako jeden z odnoszących największe sukcesy domów mody, Chanel wiele zawdzięcza szablonom określonym po raz pierwszy przez swoją założycielkę Gabrielle Chanel ponad sto lat temu”.

Polowanie na Tristrama

Dyrektor V&A

Podejście Chanel do projektowania mody od dawna było postrzegane jako pionierskie, torujące drogę nowemu podejściu do nowego sportowego, swobodnego szyku jako kobiecego standardu stylu.

Szczególnie w społeczeństwie po I wojnie światowej jej projekty zastąpiły popularną wcześniej sylwetkę z gorsetem i wywarły wpływ na niezliczoną liczbę przedstawicieli świata mody.

Edwarda Steichena/Conde Nasta/Shutterstock
Ucieczka od gorsetów: Modelka Marion Morehouse, sfotografowana przez Edwarda Steichena w sukni Chanel w wydaniu Vogue z 1926 roku

Jej wpływ był taki, że jako jedyna projektantka mody znalazła się na liście 100 najbardziej wpływowych osób XX wieku magazynu Time.

Na pokazie opartym na wystawie Fashion Manifesto 2020 zorganizowanej w Muzeum Mody Palais Galliera zaprezentowane zostaną także rzadko widywane dzieła z własnej kolekcji V&A.

Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn/Sasha/Getty Images
Tancerze w strojach Chanel po pierwszym przedstawieniu „Le Train Bleu” w Wielkiej Brytanii w londyńskim Coliseum Theatre, 1924

Wśród nich znajdzie się jeden z najwcześniejszych zachowanych strojów Chanel z 1916 r., a także oryginalne kostiumy zaprojektowane na potrzeby produkcji Le Train Bleu wystawianej przez Ballets Russes w 1924 r.

Coco Chanel słynie także ze swojej linii perfum – popularnej do dziś. W szczególności Chanel No.5 jest tak kultowa, jak tylko może być zapach, po części dzięki pytaniu dziennikarki, która umieściła na ekranie legendę Marilyn Monroe, na temat tego, co założyła do łóżka. Jej odpowiedź? „Chanel nr 5”.

Archiwa Eda Feingersha/Michaela Ochsa/Getty Images
Marilyn Monroe nakładająca Chanel nr 5 w hotelu Ambassador w Nowym Jorku, 24 marca 1955

„Gabrielle Chanel poświęciła swoje długie życie tworzeniu, doskonaleniu i promowaniu nowego rodzaju elegancji opartej na swobodzie ruchu, naturalnej i swobodnej pozie, subtelnej elegancji stroniącej od wszelkich ekstrawagancji, ponadczasowym stylu dla nowego rodzaju kobiet. To był jej manifest mody, dziedzictwo, które nigdy nie wyszło z mody.”

Miren Arzalluz

Dyrektor Palais Galliera

Wystawa zostanie podzielona na dziesięć odrębnych sekcji tematycznych, stanowiących fizyczny dowód na to, że Chanel za każdym razem potrafiła antycypować potrzeby i pragnienia współczesnej kobiety.

Odpowiednio do nowego domu w Londynie, wystawa uwypukli także niektóre brytyjskie inspiracje Chanel, w tym szerokie wykorzystanie tweedu – wciąż stanowiącego ogromną część wyglądu marki – a także współpracę z brytyjskimi firmami tekstylnymi i fabryką tekstyliów należącą do domu mody w Huddersfielda.

Rogera Viollet/Musée Carnavalet
Litografia zapachu Chanel No.5, opublikowana w The New York Times, 1927

„Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto” będzie można oglądać w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, od 16 września 2023 r. do 25 lutego 2024 r. Prezentacja we współpracy z Palais Galliera, Muzeum Mody Miasta Paryża, Paris Musées. Przy wsparciu CHANEL.