O nas
Kontakt

Ekologiczna mobilność: w jaki sposób Europa może przyspieszyć ku przyszłości o zerowej emisji?

Laura Kowalczyk

Ekologiczna mobilność: w jaki sposób Europa może przyspieszyć ku przyszłości o zerowej emisji?

Dołącz do nas podczas debaty TylkoGliwice, podczas której nasz panel omawia przyszłość mobilności w Europie i wysiłki na rzecz szybkiego przejścia na bardziej ekologiczne alternatywy.

Transport jest siłą napędową naszego społeczeństwa, napędzającą gospodarkę i utrzymującą nas wszystkich w ruchu. Jednak w obliczu szybkiego globalnego ocieplenia i dużych pytań dotyczących przyszłości energii Europa znajduje się pod rosnącą presją, aby przyspieszyć przejście na czystszą i bardziej ekologiczną mobilność.

Jak można to osiągnąć?

Dołącz do nas, aby omówić kluczowe kwestie w naszej najnowszej wirtualnej debacie TylkoGliwice pt. „Ekologiczna mobilność: w jaki sposób Europa może przyspieszyć przyszłość bezemisyjną?”

Transmisja na żywo odbędzie się o 15:00 CEST w czwartek 21 września, podczas Tygodnia Mobilności.

Poznaj panelistów:

Herald Rujiters, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora generalnego, DG Move, Komisja Europejska

Herald Ruijters jest odpowiedzialny za inwestycje, innowacyjny i zrównoważony transport w DG ds. Mobilności i Transportu. Do jego głównych obowiązków należą instrumenty finansowe w ramach instrumentu „Łącząc Europę” i „Horyzont Europa”, a także instrument finansowy InvestEU.

Herald jest również odpowiedzialny za rozwój transeuropejskiej sieci transportowej, ramy mobilności miejskiej, infrastrukturę paliw alternatywnych, inteligentne systemy transportowe, a także prawa pasażerów, aspekty społeczne i równość szans.

Hemant Mistry, dyrektor, przejście do środowiska zerowego netto, Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA)

Hemant Mistry ma 30-letnie doświadczenie w lotnictwie, w tym w zastosowaniach technologicznych, strategii biznesowej i reformach regulacyjnych. Kieruje działaniami IATA w zakresie transformacji energetycznej, aby wspierać dekarbonizację przemysłu, współpracując z liniami lotniczymi, rządami i łańcuchem dostaw, aby osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku.

Podczas pandemii Covid-19 Hemant był odpowiedzialny za prace IATA mające na celu zabezpieczenie wsparcia finansowego dla linii lotniczych i partnerów w łańcuchu dostaw. Wcześniej Hemant był dyrektorem ds. infrastruktury i paliw w IATA.

Sigrid de Vries, dyrektor generalna, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA)

Sigrid de Vries ma szerokie doświadczenie w pracy w strategicznych sektorach przemysłu UE, od producentów samochodów po dostawców dla sektora sprzętu budowlanego. Pełniła różnorodne funkcje kierownicze i związane z sprawami zewnętrznymi oraz ma bogate doświadczenie w reprezentowaniu branż w czasach szybkich transformacji.

Przed obecnym stanowiskiem w ACEA Sigrid de Vries była Sekretarzem Generalnym Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacji (CLEPA).

Jillian Anable, profesor transportu i energii, Instytut Studiów nad Transportem, Uniwersytet w Leeds (Wielka Brytania)

Jillian Anable jest profesorem transportu i energii w Instytucie Studiów nad Transportem na Uniwersytecie w Leeds w Wielkiej Brytanii. Jego badania koncentrują się na potencjale rozwiązań po stronie popytu w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla i energii pochodzącej z transportu.

Ogólnie rzecz biorąc, jego obecny kierunek badań dotyczy „przyszłości samochodu” – łącząc osiągnięcia społeczno-techniczne, w tym elektryfikację, nowe usługi w zakresie mobilności oraz psychologię posiadania i prowadzenia samochodu, w celu zbadania koncepcji „użytkowania samochodu”.

Mobilność: koszt środowiskowy

Przepływ osób i towarów wiąże się z ogromnymi kosztami dla środowiska, ponieważ odpowiada za około jedną czwartą całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Koszty zatorów komunikacyjnych dla społeczeństwa szacuje się na 270 miliardów euro rocznie.

Jednak w wielu częściach Europy działania w terenie były ograniczone. W raporcie specjalnym Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za 2020 r. stwierdzono, że nic nie wskazuje na to, aby miasta w UE zasadniczo zmieniały swoje podejście, ani nie było „wyraźnej tendencji” w kierunku trwalszych rodzajów transportu.

Co dzieje się na szczeblu europejskim?

Na poziomie polityki UE mobilność stanowi ważną część wysiłków Komisji Europejskiej mających na celu uratowanie naszej planety. Dostosowała przepisy dotyczące mobilności w miastach do celów swojego sztandarowego Zielonego Ładu.

Komisja dąży do ograniczenia emisji o 90 procent do 2050 r. w drodze ambitnego planu działania, który w dużej mierze opiera się na zapewnieniu zerowej emisji prawie wszystkich samochodów osobowych, dostawczych, autobusów i pojazdów ciężkich.

Oczyść samochody

Do 2030 roku chce zobaczyć na swoich drogach co najmniej 30 milionów samochodów bezemisyjnych. Poczyniono już postępy w postaci rosnącego – choć ograniczonego – wykorzystania pojazdów elektrycznych (EV). Jak osiągnąć równość elektryczną? A w jaki sposób same samochody mogą być zrównoważone?

Zwiększenie ekologiczności transportu drogowego to nie tylko kwestia energii elektrycznej, nie brakuje też innych alternatyw. Na przykład firmy takie jak Renault wprowadziły na rynek pojazd użytkowy napędzany wodorem i samochody koncepcyjne. Czy wodór może być obok elektrycznego partnerem hybrydowym w dynamice bardziej ekologicznej mobilności?

Pojazdy autonomiczne mogą również odegrać kluczową rolę w zrównoważonej przyszłości Europy.

Uznawane za sposób na zmniejszenie zatorów komunikacyjnych, poczyniono ogromne inwestycje w badania i rozwój. Ale żeby wyrwać ich z zastoju, potrzebna jest infrastruktura, której obecnie brakuje, także w miastach. Czy koncepcji pojazdów autonomicznych grozi odejście do historii jako zwykły gadżet?

A co jeśli ukradłeś?

Uczynienie mobilności bardziej ekologiczną oznacza także uporządkowanie tego, co dzieje się na naszym niebie. Sektor aeronautyki masowo inwestuje w nowe, bardziej oszczędne samoloty. UE ma nadzieję, że do 2035 r. będą gotowe do sprzedaży duże, zeroemisyjne samoloty.

Komercyjne linie lotnicze korzystają również ze zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) wytwarzanego z takich produktów, jak olej kuchenny i odpady domowe. Europejscy prawodawcy zatwierdzili niedawno nowe przepisy wymagające, aby do 2025 r. zużycie paliwa do silników odrzutowych było zrównoważone na poziomie 2%, a do 2050 r. wskaźnik ten wzrośnie do 70%.

Jednak w obliczu powrotu liczby pasażerów do poziomu sprzed pandemii i rozbudowy tras lotniczych tak, jakby jutra miało nie być, pojawiają się poważne pytania, czy loty mogą kiedykolwiek być naprawdę przyjazne dla środowiska.

Jaka rola technologii?

Technologia ma do odegrania kluczową rolę w transformacji mobilności. Cyfryzacja oznacza, że ​​transport jest teraz bardziej połączony i inteligentny niż kiedykolwiek.

Ale w jaki sposób nowe i powstające technologie, takie jak sztuczna inteligencja, mogą przenieść sprawy na wyższy poziom? Sztuczna inteligencja już pomaga pociągom i samolotom działać autonomicznie i utrzymywać ruch. Może również poprawić bezpieczeństwo i wydajność.

Mówiąc szerzej, kto jest odpowiedzialny za innowacje w Europie i kto płaci? Jak rządy i przemysł współpracują ze sobą? Jakie rodzaje współpracy powinny istnieć? Jaki wpływ mają wyborcy, klienci i konsumenci na przyszłość mobilności?

W czwartek 21 września zadamy prelegentom niektóre z otrzymanych pytań.