O nas
Kontakt

W liście otwartym wezwano do zakazu prywatnych odrzutowców: które kraje europejskie obsługują najwięcej lotów?

Laura Kowalczyk

W liście otwartym wezwano do zakazu prywatnych odrzutowców: które kraje europejskie obsługują najwięcej lotów?

W 2022 r. prywatny odrzutowiec latał co sześć minut z jednego kraju europejskiego.

Ponad 75 organizacji z całej Europy podpisało list otwarty wzywający do wprowadzenia zakazu lotów prywatnymi odrzutowcami.

„Chociaż większość z nas zmaga się z kryzysem kosztów życia, sprzedaż prywatnych odrzutowców prawdopodobnie osiągnie w tym roku rekordową wysokość” – argumentuje się w liście.

Mówi się, że „mała klasa hipermobilnych elit” sieje „dewastację” poprzez częste luksusowe loty lub przekazywanie majątku na niezwykle zanieczyszczające środowisko prywatne odrzutowce.

Pod listem podpisały się takie organizacje, jak Friends of the Earth, sieć Stay Grounded, Federacja Młodych Europejskich Zielonych i Flight Free UK.

Wspólnie żądają podatku od osób często podróżujących, zakazu prywatnych odrzutowców i programów lojalnościowych dla osób często podróżujących.

„Jeden miliarder w jedenastominutowy lot szkodzi klimatowi tak samo, jak kilka osób z biedniejszej części populacji świata w ciągu całego życia” – mówi Sean Currie z sieci Stay Grounded.

„Nie możemy już robić wyjątków dla superbogatych. Musimy zakazać prywatnych odrzutowców i zamiast nagradzać osoby często podróżujące programami mil lotniczych, czas opodatkować częste loty”.

W 2022 r. w Europie gwałtownie wzrosło wykorzystanie prywatnych odrzutowców

Wezwania do rozprawienia się z prywatnymi odrzutowcami pojawiły się po tym, jak w zeszłym roku ruch powodowany tym zanieczyszczającym środkiem transportu nad Europą wzrósł o 64 procent.

Według raportu Greenpeace około jedna czwarta z 572 806 podróży odrzutowcem odbytych w 2022 r. to loty „bardzo krótkie”, obejmujące odległości poniżej 500 km, które mogłyby odpowiadać podróżom pociągiem. Na jedną częstą trasę w Wielkiej Brytanii można przejechać rowerem mniej niż 30 minut.

Eksperci ds. danych z holenderskiej firmy konsultingowej ds. ochrony środowiska Delft śledzili loty, aby sprawdzić, które kraje europejskie mają najgorszy wynik w zakresie prywatnych odrzutowców, a jeden wyraźnie przewyższa.

„Prywatne odrzutowce powodują oszałamiającą ilość zanieczyszczeń i są generalnie bezcelowe” – mówi Doug Parr, dyrektor ds. polityki w Greenpeace UK.

„Miliony ludzi na całym świecie stoją w obliczu chaosu klimatycznego, tracąc środki do życia lub coś gorszego, podczas gdy niewielka mniejszość spala paliwo do silników odrzutowych, jakby jutra nie było”.

Organizacja pozarządowa Transport and Environment oblicza, że ​​prywatne odrzutowce powodują od pięciu do 14 razy więcej zanieczyszczeń w przeliczeniu na pasażera niż loty komercyjne i 50 razy bardziej zanieczyszczają środowisko niż pociągi.

To czyni je najbardziej zanieczyszczającym środkiem transportu na świecie w przeliczeniu na pasażerokilometr.

Oto kraje najbardziej odpowiedzialne za 3,3 miliona ton emisji CO2 z prywatnych odrzutowców w Europie w ubiegłym roku.

Który kraj odnotował w ubiegłym roku największą liczbę lotów prywatnym odrzutowcem?

Z raportu Greenpeace wynika, że ​​w zeszłym roku prywatny odrzutowiec startował z Wielkiej Brytanii co sześć minut.

W sumie w 2022 r. z kraju wystartowało 90 256 samolotów, następnie Francja z 84 885 i Niemcy z 58 424 odlotami.

Z analizy wynika, że ​​w 2022 r. liczba prywatnych odrzutowców z Wielkiej Brytanii wzrosła aż o 75 procent.

Liczby te uczyniły Wielką Brytanię celem numer jeden dla działaczy na rzecz lotnictwa. „Jeśli rząd poważnie podchodzi do zerowej emisji netto i sprawiedliwego przejścia na transport niskoemisyjny, prywatne odrzutowce powinny paść na pierwszy plan” – dodaje Parr.

Jednak we Francji liczba ta spadnie, ponieważ kraj wprowadził zakaz lotów krajowych na krótkich dystansach.

Najwięcej lotów na mieszkańca ma Luksemburg

Uwzględnienie wielkości populacji plasuje inny kraj europejski na pierwszym miejscu.

Jak wynika z analizy TylkoGliwice dotyczącej całkowitej liczby lotów, skorygowanej o najnowsze dane Eurostatu dotyczące populacji, z Luksemburga odnotowano w zeszłym roku największą liczbę prywatnych odrzutowców na mieszkańca.

W zeszłym roku z tego małego kraju odleciało 4323 lotów na milion osób – co może nie być zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że jest to również najbogatszy kraj na świecie.

Na kolejnych miejscach znalazły się zamożne Szwajcaria i Malta, z odpowiednio 4052 i 3923 wyjazdami.

Który kraj wygenerował najwięcej emisji CO2 z prywatnych odrzutowców?

Wielka Brytania jest również odpowiedzialna za największą emisję gazów cieplarnianych z prywatnych odrzutowców – w 2022 r. w niebo wyemitowano aż 501 077 ton CO2.

90 256 odrzutowców, które wystartowały w zeszłym roku z pasów startowych Wielkiej Brytanii, wyemitowało pół miliona ton CO2 – znacznie więcej niż jakikolwiek inny kraj europejski.

Na drugim miejscu znalazła się Francja z 383 061 tonami emisji CO2. Włochy były trzecim najgorszym przestępcą pod tym względem, wypompowując 266 082 ton gazów cieplarnianych prywatnymi odrzutowcami.

Irlandia wygenerowała najwięcej emisji CO2 w przeliczeniu na prywatny lot

Uwzględnienie średniej odległości lotów w każdym kraju przedstawia nieco inną historię.

Według naszej analizy danych z Delft Irlandia wygenerowała największą emisję CO2 na prywatny lot – 14,68 ton. Najkrótsza trasa używana w zeszłym roku przez lotnictwo przebiegała pomiędzy hrabstwem Kerry i Shannon – odległość nieco ponad 70 km.

Na kolejnym miejscu znajduje się Portugalia z 8,17 ton CO2 na lot prywatnym odrzutowcem, a za nią Cypr z 7,81.

Jakie są najpopularniejsze trasy prywatnych odrzutowców w Europie?

W ubiegłym roku na szczycie listy najpopularniejszych tras odrzutowców z Londynu do Paryża znalazło się 3357 prywatnych samolotów wyczarterowanych między stolicami, mimo że były one szybko połączone linią Eurostar.

W sumie najpopularniejsze trasy dla prywatnych odrzutowców w Europie to (w obu kierunkach):

  1. Paryż-Londyn: 3357 lotów (343 km)
  2. Londyn-Nicea: 2896 lotów (1029 km)
  3. Genewa-Paryż: 2745 (410 km)
  4. Paryż-Nicea: 2311 lotów (686 km)
  5. Genewa-Londyn: 1977 lotów (746 km)
  6. Genewa-Nicea: 1671 lotów (292 km)
  7. Rzym-Mediolan: 1677 lotów (478 km)
  8. Londyn-Mediolan: 1355 lotów (959 km)
  9. Farnborough-Londyn: 1343 lotów (49 km)
  10. Amsterdam-Londyn: 1298 lotów (357 km)

W Wielkiej Brytanii znajduje się także trasa charakteryzująca się największą emisją dwutlenku węgla. Odległość między Farnborough a Blackbushe w Hampshire wynosi niecałe pięć mil, ale w zeszłym roku odbyło się 13 lotów.

Działacze na rzecz lotnictwa wzywają do wprowadzenia zakazu

Takie ekstrawagancko pobłażliwe podróże powodują poważne szkody, przyczyniając się do kryzysu klimatycznego.

W 2018 r. za 50% wszystkich emisji lotniczych odpowiada zaledwie jeden procent światowej populacji.

„Niepokojący wzrost liczby lotów prywatnymi odrzutowcami jest całkowicie sprzeczny z całą nauką o klimacie, która nakazuje nam natychmiastowe ograniczenie emisji CO2, aby zapobiec całkowitej katastrofie” – mówi Klara Maria Schenk, działaczka transportowa kampanii Greenpeace „Mobilność dla wszystkich”.

„Ponad 60 procent ropy zużywanej na całym świecie wykorzystuje się w transporcie. Natychmiastowe ograniczenie transportu napędzanego ropą jest rzeczą oczywistą, zaczynając od zakazu korzystania z prywatnych odrzutowców powodujących nadmierne zanieczyszczenie”.