O nas
Kontakt

Evolyn: start-up kolei dużych prędkości z tajemniczymi inwestorami przybywającymi po koronę Eurostar

Laura Kowalczyk

Evolyn: start-up kolei dużych prędkości z tajemniczymi inwestorami przybywającymi po koronę Eurostar

30-letni monopol Eurostar na pociągi przez kanał La Manche może wkrótce się skończyć.

Oczekuje się, że rywal Eurostar, Evolyn, uruchomi pierwsze pociągi w 2025 roku.

Startup kolei dużych prędkości przygotowuje się do uruchomienia połączenia przez kanał La Manche z Londynu do Paryża.

„Byłby to pierwszy raz, kiedy po 30 latach monopolu Eurostaru konkurent wkroczył na rynek” – powiedział agencji prasowej Reuters rzecznik Evolyn.

W środę Evolyn poinformował, że zgodził się na zakup 12 pociągów od francuskiego międzynarodowego producenta taboru kolejowego Alstom. Można tę liczbę rozszerzyć do 16 pociągów, dodała Evolyn w oświadczeniu.

W e-mailu Alstom oświadczył, że „potwierdza prowadzenie rozmów z firmą Evolyn”. Producent kultowego francuskiego pociągu TGV nie podał dalszych szczegółów.

Kto jest właścicielem rywala Eurostar, Evolyn?

Całkowita wartość inwestycji w projekt Evolyn wynosi 1 miliard funtów (1,16 miliarda euro) – podała Evolyn w oświadczeniu, dodając, że pociągi zaczną kursować w 2025 r., a pełne uruchomienie usług nastąpi w 2026 r.

„Właścicielami lub udziałowcami tego konsorcjum są partnerzy francuscy i brytyjscy, zarówno przemysłowcy i fundusze inwestycyjne, jak i finansiści, a także wieloletni specjaliści z branży kolejowej, a także międzynarodowe fundusze zainteresowane projektem” – powiedział w środę agencji Reuters rzecznik Evolyn.

Nie określono, kim dokładnie byli inwestorzy projektu i jaki jest ich udział, ponieważ sprawa oczekuje na finalizację.

Jorge Cosmen z hiszpańskiej rodziny przemysłowców mocno zainwestował w brytyjską firmę autokarową i kolejową Mobico – dawniej National Express – jest dyrektorem generalnym Evolyn.

Jednak w środę Mobico poinformowało Reuters e-mailem, że nie jest częścią konsorcjum.

Tunel pod kanałem La Manche został zaprojektowany dla prawie dwukrotnie większego ruchu kolejowego

Eurostar prowadzi lukratywny biznes łączący Londyn z Europą kontynentalną koleją dużych prędkości. W 2022 r. osiągnęła rekordowy zysk podstawowy w wysokości 332 mln euro.

W czerwcu firma podała, że ​​na trasie Londyn–Holandia liczba pasażerów wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z poziomem przed pandemią.

Jednak to popularne połączenie może zostać zawieszone od czerwca 2024 r. ze względu na prace remontowe na głównym dworcu kolejowym w stolicy Holandii.

Getlink, francuski operator infrastruktury tunelu pod kanałem La Manche, stwierdził w oświadczeniu, że ogłoszenie Evolyn „potwierdza potencjał wzrostu rynku pasażerskiej kolei pasażerskiej przez kanał La Manche”. Dodała, że ​​infrastruktura jest zaprojektowana na niemal dwukrotnie większe natężenie ruchu kolejowego.

Tunel pod kanałem La Manche działa na zasadach „otwartego dostępu”, gwarantując równe prawo dostępu każdemu operatorowi kolejowemu podróżującemu między sieciami brytyjskimi i europejskimi, powiedział Getlink.

Dokąd pojadą pociągi Evolyn?

Według brytyjskiego magazynu branżowego Railway Gazette Evolyn planuje połączenie non-stop między London St Pancras International a Paris Nord.

W przyszłości mogą zostać dodane przystanki w północnej Francji, ale na tym wczesnym etapie nie są planowane żadne inne trasy.

Plany opracowywano od trzech lat i toczą się dyskusje na temat praw dostępu do torów.