O nas
Kontakt

Holenderscy studenci jeżdżą próbnie pierwszym na świecie terenowym pojazdem zasilanym energią słoneczną w Maroku

Laura Kowalczyk

Holenderscy studenci jeżdżą próbnie pierwszym na świecie terenowym pojazdem zasilanym energią słoneczną w Maroku

Dwumiejscowy, dopuszczony do ruchu drogowego model „Stella Terra” jest zasilany energią słoneczną z paneli dachowych i ma zasięg 630 km w słoneczny dzień.

W słoneczny dzień w Maroku mały, zielony samochód o dziwnym kształcie przemierzał gęste lasy, górskie szlaki i piaski pustyni, zasilany jedynie świecącym słońcem.

1000-kilometrowa jazda próbna „Stella Terra”, pierwszego na świecie terenowego pojazdu zasilanego energią słoneczną, zdaniem jego twórców, została przeprowadzona przez studentów z Politechniki w Eindhoven, aby zaprezentować potencjał zrównoważonego transportu.

„Dokładnie testowaliśmy Stella Terra. Zaczęliśmy na północy Maroka i przejechaliśmy ponad tysiąc kilometrów przez różne krajobrazy, aby zakończyć naszą podróż na Saharze – a wszystko zasilane było słońcem” – wyjaśniła Britt van Hulst, kierownik ds. finansów projektu w zespole .

Samochód został zaprojektowany do jazdy w trudnym i dzikim terenie i jest w stanie przejechać ponad 630 km dziennie, jeśli świeci słońce, a zasięg w terenie wynosi około 550 km, w zależności od terenu.

Dwumiejscowa Stella Terra wykorzystuje energię słoneczną poprzez panele dachowe, co oznacza, że ​​nie potrzebuje stacji ładowania ani paliwa.

Zespół zakończył swoją podróż napędzaną energią słoneczną w niedzielę 15 października, a Stella Terra osiągnęła wyniki powyżej oczekiwań, dokonując po drodze zaledwie kilku drobnych poprawek, takich jak wymiana uszkodzonego drążka kierowniczego.

Mimo to zespół odpowiedzialny za samochód nalegał, aby jego pojazd przekroczył oczekiwania, ostatecznie zużywając o 30 procent mniej energii niż oczekiwano.

Wykonany na zamówienie konwerter do paneli słonecznych skuteczniej przekształcał światło słoneczne absorbowane przez ogniwa słoneczne w ładunek elektryczny, niż się spodziewali.

„W normalnych warunkach już trudno jest zbudować energooszczędny samochód, który poradzi sobie w trudnych warunkach, nie mówiąc już o zintegrowaniu w samochodzie paneli słonecznych. Nie widziałem jeszcze, żeby ktoś to zrobił” – Maarten Steinbuch, ekspert ds. mobilności i profesor Politechniki w Eindhoven, powiedział.

„Spodziewam się, że za pięć do dziesięciu lat samochody elektryczne będą częścią całego naszego systemu sieci energetycznej. A kiedy pojawi się domowy akumulator, możliwe będzie nawet wytwarzanie energii za pomocą samochodu zasilanego energią słoneczną i dostarczanie jej z powrotem do domu. Innowacje Solar Team Eindhoven mogą zmienić przyszłość” – dodał.

Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.