Usługi w chmurze zmieniają oblicze firm technologicznych po zeszłorocznym kryzysie. Ale tego samego nie można powiedzieć o Alphabet, spółce-matce Google.
Big Tech powraca po trudnym roku, gdy najważniejsi przedstawiciele branży ogłaszają w tym tygodniu kwartalne dane liczbowe, potwierdzające, że inwestycje w generatywną sztuczną inteligencję (AI) zwracają się w obliczu wyścigu usług w chmurze.
W 2022 r. w firmach technologicznych doszło do masowych zwolnień i innych działań mających na celu zmniejszenie kosztów po tym, jak reklamodawcy i konsumenci ograniczyli wydatki w obliczu niepokojącej sytuacji gospodarczej.
Jednak sztuczna inteligencja, a dokładniej jej zastosowanie w usługach w chmurze, pomaga zmienić oblicze firm technologicznych.
Gigant handlu elektronicznego Amazon poinformował w czwartek, że zyski w ostatnim kwartale wzrosły prawie trzykrotnie, do 9,9 miliarda dolarów (9,3 miliarda euro) w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy zwolnił 27 000 pracowników.
Dobre wyniki to w dużej mierze zasługa sprzedaży online i Google Ads, ale także sztucznej inteligencji.
Dyrektor generalny Amazona, Andy Jassy, powiedział analitykom podczas rozmowy telefonicznej o zarobkach, że sztuczna inteligencja stanowi szansę wartą „dziesiątki miliardów” w jego biznesie w chmurze, Amazon Web Services (AWS).
„Nasz biznes związany z generatywną sztuczną inteligencją rozwija się bardzo, bardzo szybko” – powiedział Jassy.
W środę AWS ogłosił poważny rozwój chmury, mówiąc, że uruchomi niezależną usługę w chmurze w Europie.
Amazon Web Services European Sovereign Cloud udostępni spółkom podlegającym ścisłym regulacjom i sektorowi publicznemu przestrzeń do przechowywania i przechowywania danych w Unii Europejskiej.
Pojawia się, gdy blok ostro sprzeciwia się przechowywaniu danych na serwerach firm pozaeuropejskich i gdy nawołuje do „suwerenności cyfrowej”, czyli idei, że UE powinna kontrolować swoje dane i technologię.
Tymczasem Microsoft, który zainwestował 10 miliardów dolarów (9,4 miliarda euro) w OpenAI, odnotował we wtorek wzrost przychodów o prawie 13 procent rok do roku, do 56,5 miliarda dolarów (53 miliardy euro).
Inwestycje technologicznego giganta w sztuczną inteligencję pomogły zwiększyć sprzedaż we wrześniu, szczególnie w programie chmurowym Azure.
„Dzięki drugim pilotom sprawiamy, że era sztucznej inteligencji stanie się rzeczywistością dla ludzi i firm na całym świecie” – stwierdziła w oświadczeniu Satya Nadella, prezes i dyrektor generalny firmy Microsoft.
„Szybko wprowadzamy sztuczną inteligencję do każdej warstwy stosu technologii oraz do każdej roli i procesu biznesowego, aby zwiększyć produktywność naszych klientów”.
Ścigaj się, aby dodać generatywną sztuczną inteligencję do produktów
Jeśli chodzi o spółkę-matkę Google, Alphabet, firma odnotowała kwartalną sprzedaż na poziomie 76,69 miliardów dolarów (72 miliardów euro), co oznacza wzrost o 11 procent w porównaniu z tym samym okresem rok temu.
Jednak wzrost w sektorze usług chmurowych Alphabet był prawie najniższy od trzech lat, a przychody z chmury były o 20 milionów dolarów (18 milionów euro) mniejsze niż oczekiwali analitycy. Rynek zareagował w środę na kontrast chmur z Microsoftem, a akcje Alphabet spadły o 8,5 proc.
Alphabet stara się dodać generatywną sztuczną inteligencję do większej liczby swoich produktów, a dział chmury Alphabet próbuje dogonić platformy Azure i Amazon Web Services (AWS) firmy Microsoft.
Jednym ze sposobów, w jaki Alphabet może wykorzystać sztuczną inteligencję w celu uzyskania najbardziej dochodowej przewagi, jest najważniejszy sektor biznesowy: reklama.
Google pracuje nad rozwinięciem narzędzia Search Generative Experience (SGE), które jest formą wyszukiwarki Google wykorzystującą generatywną sztuczną inteligencję do dostarczania odpowiedzi na zapytania użytkowników, co oznacza, że firma
„(Reklamy) będą nadal odgrywać ważną rolę w nowej wyszukiwarce. Użytkownicy uważają, że reklamy są tutaj pomocne, ponieważ zapewniają przydatne opcje podejmowania działań i nawiązywania kontaktu z firmami” – powiedział dyrektor generalny Sundar Pichai podczas rozmowy telefonicznej dotyczącej wyników finansowych.
„Będziemy eksperymentować z nowymi formatami natywnymi dla SGE, które wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję do tworzenia trafnych reklam wysokiej jakości dostosowanych do każdego etapu podróży związanej z wyszukiwaniem”.
Tymczasem spółka matka Facebooka, Meta, również z zadowoleniem przyjęła w środę dobre wyniki, odnotowując wzrost przychodów o 23 procent, głównie dzięki działalności związanej z reklamami cyfrowymi.
Dyrektor generalny Mark Zuckerberg powiedział, że firma będzie również intensywnie inwestować w sztuczną inteligencję.
„Sztuczna inteligencja będzie naszym największym obszarem inwestycji w 2024 r., zarówno w obszarze inżynierii, jak i zasobów komputerowych” – powiedział.