O nas
Kontakt

Microsoft, Alphabet i Amazon: sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w wyścigu chmur w obliczu powrotu Big Tech

Laura Kowalczyk

Microsoft, Alphabet i Amazon: sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w wyścigu chmur w obliczu powrotu Big Tech

Usługi w chmurze zmieniają oblicze firm technologicznych po zeszłorocznym kryzysie. Ale tego samego nie można powiedzieć o Alphabet, spółce-matce Google.

Big Tech powraca po trudnym roku, gdy najważniejsi przedstawiciele branży ogłaszają w tym tygodniu kwartalne dane liczbowe, potwierdzające, że inwestycje w generatywną sztuczną inteligencję (AI) zwracają się w obliczu wyścigu usług w chmurze.

W 2022 r. w firmach technologicznych doszło do masowych zwolnień i innych działań mających na celu zmniejszenie kosztów po tym, jak reklamodawcy i konsumenci ograniczyli wydatki w obliczu niepokojącej sytuacji gospodarczej.

Jednak sztuczna inteligencja, a dokładniej jej zastosowanie w usługach w chmurze, pomaga zmienić oblicze firm technologicznych.

Gigant handlu elektronicznego Amazon poinformował w czwartek, że zyski w ostatnim kwartale wzrosły prawie trzykrotnie, do 9,9 miliarda dolarów (9,3 miliarda euro) w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy zwolnił 27 000 pracowników.

Dobre wyniki to w dużej mierze zasługa sprzedaży online i Google Ads, ale także sztucznej inteligencji.

Dyrektor generalny Amazona, Andy Jassy, ​​powiedział analitykom podczas rozmowy telefonicznej o zarobkach, że sztuczna inteligencja stanowi szansę wartą „dziesiątki miliardów” w jego biznesie w chmurze, Amazon Web Services (AWS).

„Nasz biznes związany z generatywną sztuczną inteligencją rozwija się bardzo, bardzo szybko” – powiedział Jassy.

W środę AWS ogłosił poważny rozwój chmury, mówiąc, że uruchomi niezależną usługę w chmurze w Europie.

Amazon Web Services European Sovereign Cloud udostępni spółkom podlegającym ścisłym regulacjom i sektorowi publicznemu przestrzeń do przechowywania i przechowywania danych w Unii Europejskiej.

Pojawia się, gdy blok ostro sprzeciwia się przechowywaniu danych na serwerach firm pozaeuropejskich i gdy nawołuje do „suwerenności cyfrowej”, czyli idei, że UE powinna kontrolować swoje dane i technologię.

Tymczasem Microsoft, który zainwestował 10 miliardów dolarów (9,4 miliarda euro) w OpenAI, odnotował we wtorek wzrost przychodów o prawie 13 procent rok do roku, do 56,5 miliarda dolarów (53 miliardy euro).

Inwestycje technologicznego giganta w sztuczną inteligencję pomogły zwiększyć sprzedaż we wrześniu, szczególnie w programie chmurowym Azure.

„Dzięki drugim pilotom sprawiamy, że era sztucznej inteligencji stanie się rzeczywistością dla ludzi i firm na całym świecie” – stwierdziła w oświadczeniu Satya Nadella, prezes i dyrektor generalny firmy Microsoft.

„Szybko wprowadzamy sztuczną inteligencję do każdej warstwy stosu technologii oraz do każdej roli i procesu biznesowego, aby zwiększyć produktywność naszych klientów”.

Ścigaj się, aby dodać generatywną sztuczną inteligencję do produktów

Jeśli chodzi o spółkę-matkę Google, Alphabet, firma odnotowała kwartalną sprzedaż na poziomie 76,69 miliardów dolarów (72 miliardów euro), co oznacza wzrost o 11 procent w porównaniu z tym samym okresem rok temu.

Jednak wzrost w sektorze usług chmurowych Alphabet był prawie najniższy od trzech lat, a przychody z chmury były o 20 milionów dolarów (18 milionów euro) mniejsze niż oczekiwali analitycy. Rynek zareagował w środę na kontrast chmur z Microsoftem, a akcje Alphabet spadły o 8,5 proc.

Alphabet stara się dodać generatywną sztuczną inteligencję do większej liczby swoich produktów, a dział chmury Alphabet próbuje dogonić platformy Azure i Amazon Web Services (AWS) firmy Microsoft.

Jednym ze sposobów, w jaki Alphabet może wykorzystać sztuczną inteligencję w celu uzyskania najbardziej dochodowej przewagi, jest najważniejszy sektor biznesowy: reklama.

Google pracuje nad rozwinięciem narzędzia Search Generative Experience (SGE), które jest formą wyszukiwarki Google wykorzystującą generatywną sztuczną inteligencję do dostarczania odpowiedzi na zapytania użytkowników, co oznacza, że ​​firma

„(Reklamy) będą nadal odgrywać ważną rolę w nowej wyszukiwarce. Użytkownicy uważają, że reklamy są tutaj pomocne, ponieważ zapewniają przydatne opcje podejmowania działań i nawiązywania kontaktu z firmami” – powiedział dyrektor generalny Sundar Pichai podczas rozmowy telefonicznej dotyczącej wyników finansowych.

„Będziemy eksperymentować z nowymi formatami natywnymi dla SGE, które wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję do tworzenia trafnych reklam wysokiej jakości dostosowanych do każdego etapu podróży związanej z wyszukiwaniem”.

Tymczasem spółka matka Facebooka, Meta, również z zadowoleniem przyjęła w środę dobre wyniki, odnotowując wzrost przychodów o 23 procent, głównie dzięki działalności związanej z reklamami cyfrowymi.

Dyrektor generalny Mark Zuckerberg powiedział, że firma będzie również intensywnie inwestować w sztuczną inteligencję.

„Sztuczna inteligencja będzie naszym największym obszarem inwestycji w 2024 r., zarówno w obszarze inżynierii, jak i zasobów komputerowych” – powiedział.