O nas
Kontakt

Pracodawcy mogą w coraz większym stopniu wykorzystywać technologię do monitorowania pracowników

Laura Kowalczyk

Pracodawcy mogą w coraz większym stopniu wykorzystywać technologię do monitorowania pracowników

Praca hybrydowa nigdzie nie zmierza, ale nastawienie pracodawców do pracy zdalnej jeszcze się nie zmieniło, a „paranoja produktywności” – w wyniku której pracodawcy nie do końca ufają, że ich pracownicy pracują na pełnych obrotach, gdy nie są na widoku – pozostaje problemem ciągły punkt sporny.

Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Microsoft w 11 krajach, które wykazały, że chociaż zdecydowana większość pracowników twierdzi, że jest produktywna, około 85 procent liderów twierdzi, że przejście na pracę hybrydową wpłynęło na ich zaufanie do pracowników.

Rozwiązanie tej niezgody wydaje się proste: jeśli listy zadań do wykonania są odhaczane, cele są osiągane (a w niektórych przypadkach nawet przekraczane), a rentowność nie jest zagrożona, lokalizacja pracy nie powinna mieć znaczenia.

Jednak niektóre organizacje uciekają się do bardziej drastycznych środków i przenoszą monitorowanie pracowników na wyższy poziom, wykorzystując technologię do wykrywania naciśnięć klawiszy, braku aktywności, a w niektórych przypadkach także tego, co myślisz o swojej pracy.

Wielki szef patrzy

Tak, dobrze to przeczytałeś. W jednym z raportów stwierdzono, że do roku 2030 wartość rynku oprogramowania do wykrywania emocji i rozpoznawania twarzy na całym świecie przekroczy 100 miliardów dolarów (93,9 miliarda euro).

Oznacza to, że Twój pracodawca może wkrótce skorzystać z najnowszych osiągnięć technologicznych, aby sprawdzić, co myślisz i czujesz w związku ze swoją pracą.

Z prawnego punktu widzenia monitorowanie pracowników jest legalne w Europie na mocy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), a pracodawcy mają prawo monitorować komputery będące własnością firmy, w tym informacje zawarte w firmowych wiadomościach e-mail, aby zapobiec naruszeniom danych lub zagrożeniom dla cyberbezpieczeństwa.

Ale czy powinni potrafić rozszyfrować, czy zaszklone spojrzenie czy stłumione ziewnięcie podczas rozmowy wideo jest prawdziwym barometrem Twojego zaangażowania w pracę?

W Stanach Zjednoczonych technologia rozpoznawania twarzy oparta na sztucznej inteligencji jest szeroko stosowana w celu ułatwienia prostych zadań w miejscu pracy, takich jak rejestrowanie się na zmianę lub podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Obejmuje to zobowiązanie Amazona do zainstalowania w swoich samochodach dostawczych kamer biometrycznych zasilanych sztuczną inteligencją, aby zapewnić kierowcom bezpieczeństwo w drodze i „wykrywać nawet najmniejsze anomalie w samochodach dostawczych Amazon”.

Sapience Analytics, firma produkująca oprogramowanie do monitorowania miejsca pracy, twierdzi, że jej produkty mogą „poprawiać dobre samopoczucie pracowników”, ponieważ mogą skłonić ich do robienia przerw w ciągu dnia i informowania liderów o pracownikach zagrożonych.

Jednak badania przeprowadzone przez Accenture wykazały, że nadmierne monitorowanie i inwigilacja pracowników może prowadzić do negatywnych skutków, w tym utraty kreatywnego i niezależnego myślenia oraz wzrostu stresu w miejscu pracy, co ostatecznie może prowadzić do wypalenia zawodowego.

Ponadto 52 procent ankietowanych stwierdziło, że dane pracowników niszczą zaufanie, a 64 procent podkreśliło swoje obawy dotyczące niewłaściwego wykorzystania danych pracowników lub zagrożenia.

To powiedziawszy, zdecydowana większość (92 procent) stwierdziła, że ​​byłaby otwarta, gdyby pracodawca zbierał dane na temat ich wyników, gdyby przełożyło się to na korzyści lub pomogło im się poprawić.

Szukasz nowego wyzwania zawodowego, które zapewni uznanie, jakiego szukasz? Portal ofert pracy TylkoGliwice udostępnia tysiące ofert pracy w firmach, które aktywnie poszukują pracowników.

W Brukseli EBA Clearing poszukuje HR Business Partnera, który dołączy do działu HR odpowiedzialnego za sześć jurysdykcji (Francja, Belgia, Niemcy, Włochy, Finlandia i Wielka Brytania). Na tym stanowisku będziesz usprawniać i pobudzać cykl życia pracowników, pewnie stawiać czoła wyjątkowym wyzwaniom w ramach polityki EBA oraz wspierać potrzeby firmy.

W Dublinie firma Indeed zatrudnia specjalistę ds. obsługi klienta w ramach zespołu Scaled Business Success (SBS), który będzie wspierać wszystkich klientów w segmencie małych firm na różnych etapach ich cyklu życia w firmie Indeed. Będziesz kontaktować się z klientami za pośrednictwem telefonu, czatu i poczty elektronicznej, aby pomóc im rozwiązać wszelkie problemy, jakie mogą mieć ze swoimi kontami lub edukować ich, jak skutecznie ulepszać swoje konta, aby osiągnąć swoje cele rekrutacyjne.

W Londynie Airbnb rekrutuje starszego menedżera ds. kluczowych klientów do pracy w Wielkiej Brytanii i Irlandii w celu przyspieszenia tworzenia partnerstw na rzecz przedsiębiorczości i łączności w regionie. W związku z tym będziesz odpowiedzialny za rekrutację, umożliwianie i optymalizację partnerstw strategicznych oraz zapewnianie klientom odpowiedniego wsparcia w zakresie integracji technicznej i rekomendacji opartych na danych.

Chcesz poznać więcej ról w całej Europie? Na tablicy ogłoszeń TylkoGliwice dostępnych jest obecnie tysiące ofert pracy