W tym tygodniu ponad 200 000 biesiadników odwiedziło paryskie centrum wystawowe, aby wypróbować najnowsze tytuły z branży gier wideo, firmy, która we Francji jest warta więcej niż branża muzyczna i filmowa razem wzięte.
W niedzielę w stolicy Francji zakończą się największe w Europie targi gier. Tydzień Igrzysk Paryskich odbywa się co roku (oprócz kilku lat przerwy spowodowanej pandemią COVID-19) w paryskiej Expo Porte de Versailles na południu miasta.
Szacuje się, że w ciągu ostatnich pięciu dni wystawę odwiedziło około 200 000 gości, aby zobaczyć najnowsze produkty i technologie w branży gier.
W ogromnej hali targowej PGW gości wszystkich najważniejszych interesariuszy branży. Wzięło w nim udział trzech producentów konsol (Microsoft, Nintendo i Sony), a także wiele najważniejszych firm zajmujących się tworzeniem gier. Przodem i centrum była krajowa firma Ubisoft, która na swoich stoiskach prezentowała swoje najnowsze produkty obok konkurentów Bandai Namco, Capcom i Square Enix.
Spośród wielu interaktywnych stoisk zaśmiecających PGW gracze mogli przetestować nowe, ekscytujące tytuły, takie jak „Final Fantasy VII Rebirth”, którego premiera zaplanowana jest na luty 2024 roku. Inne kuszące premiery na rok 2024 to bijatyka „Tekken 8” i „Prince of Persia: The Lost Crown”.
Chociaż nie wszystkie prezentowane tytuły są wciąż w fazie rozwoju, tej jesieni w świecie gier wideo pojawiło się mnóstwo hitów, z których odwiedzający mogą spróbować. Z najnowszego rozdziału popularnej serii, takiej jak „Assassin’s Creed Mirage” firmy Ubisoft; „Super Mario Wonder” Nintendo; Call of Duty: Modern Warfare 3 firmy Activision po długo oczekiwanego „Spider-Mana 2” firmy Sony.
„Spider-Man 2” daje graczom kolejną szansę na wcielenie się w popularnego procarza sieciowego poruszającego się po dynamicznym i interaktywnym Nowym Jorku. Sprzedała się już w ponad 2,5 miliona egzemplarzy, stając się najszybciej sprzedającą się grą wideo w historii konsoli PlayStation 5 w ciągu pierwszych 24 godzin od premiery pod koniec października.
„Uwielbiam tę grę na zabój!”, mówi AFP 13-letni Dan Mazarin, który przyszedł zrobić zdjęcie w koszulce Spider-Mana w towarzystwie posągów z wizerunkami dwóch przebranych bohaterów z serii Marvel: Petera Parkera i Milesa Moralesa.
Stan gry
To pierwszy właściwy rok po pandemii po mniejszym wydarzeniu w 2022 roku dla PGW. Od czasu pandemii branża nieco odeszła od dużych wydarzeń handlowych.
Wielu wydawców przyzwyczaiło się coraz częściej ujawniać swoje kolejne gry podczas własnych wydarzeń online. Częściowo z tego powodu największe coroczne wydarzenie związane z grami wideo, E3 w Los Angeles, zakończyło się w tym roku.
Chociaż targi E3 zeszły na dalszy plan, na całym świecie nadal odbywają się popularne targi gier, w tym Tokyo Game Show i niemiecki Gamescon, drugie po PGW najpopularniejsze europejskie targi.
W wyniku pandemii nastąpiła jednak niewielka zmiana w podejściu do tych targów. Zamiast być ekskluzywnym miejscem ogłaszania nowych tytułów, priorytetem stało się osobiste prezentowanie graczom przykładów nowych tytułów i technologii.
„Naszą ambicją nie jest koniecznie całkowity gigantyzm. Wydawcy i producenci gier wideo nie wyznaczają już celów ilościowych dla wydarzeń, ale raczej udane doświadczenie” – podkreśla Nicolas Vignolles, delegat generalny organizatorów targów.
Francuska przysługa
O popularności targów wśród publiczności świadczą radosne twarze graczy tłumnie przybywających do Porte de Versailles. Ale za tym wydarzeniem stoi nie tylko publiczność. Rząd francuski również starał się podkreślić swoje wsparcie.
W środę rząd „poparł” „badanie skuteczności” przedłużenia do 2026 r. ulgi podatkowej na gry wideo – głównego narzędzia finansowania publicznego tej branży we Francji.
Francuscy parlamentarzyści postanowili przeprowadzić „badanie efektywności” ulgi podatkowej w 2025 r., „aby zobaczyć, czy działa ona dobrze i daje oczekiwane rezultaty” – przypomniał francuski minister gospodarki Bruno Le Maire podczas obrad otwarcie PGW.
„Jeśli niektórzy proponują rok 2026, ja jestem za zapewnieniem więcej czasu i większej widoczności” wszystkim graczom gier wideo we Francji – dodał.
Od jego wdrożenia w 2008 roku firmy z branży korzystają z ulgi podatkowej, pod pewnymi warunkami, której stawka wynosi 30% wydatków kwalifikowanych na produkcję nowej gry.
Główne związki zawodowe zajmujące się branżą gier wideo regularnie apelują, aby trzecia w Europie pod względem obrotów Francja stała się w ciągu pięciu lat europejskim „liderem” w tej branży, prosząc władze publiczne o uznanie tego za „priorytet przemysłowy”.
Aby „wspierać” rozwój gospodarczy e-sportu, Le Maire ogłosił również w ubiegły czwartek, że od 1 stycznia 2024 r. podatek VAT od biletów na zawody w grach wideo zostanie „zrównany z podatkiem od koncertów i wydarzeń sportowych”.