O nas
Kontakt

Francja odwołuje ponad 16 000 lotów w 2024 r. ze względu na modernizację kontroli ruchu lotniczego

Laura Kowalczyk

Francja odwołuje ponad 16 000 lotów w 2024 r. ze względu na modernizację kontroli ruchu lotniczego

W styczniu i lutym tysiące lotów zostaje odwołanych na głównych lotniskach Paryża, podczas gdy Francja modernizuje swoje systemy kontroli ruchu lotniczego.

Francuska kontrola ruchu lotniczego pracuje obecnie nad systemem opracowanym w latach 70. XX wieku – czasami nadal wykorzystuje paski papieru do reprezentowania nadlatujących samolotów. Choć na przestrzeni lat był regularnie modernizowany, na początku 2024 r. zaplanowano jego gruntowny remont ze względu na szybki wzrost ruchu lotniczego.

W miarę aktualizacji systemu pierwsze dwa miesiące roku mogą być skomplikowane dla pasażerów. Każdego roku przez francuską przestrzeń powietrzną odbywa się ponad 2,5 miliona lotów, a wszelkie zakłócenia mogą mieć wpływ na podróże po Europie.

Według kanału wiadomości biznesowych BFM szacuje się, że na czas realizacji prac odwołanych zostanie około 16 500 lotów.

W okresie od 9 stycznia do 14 lutego liniom lotniczym zalecono zmniejszenie o 20 procent liczby lotów startujących i lądujących na paryskich lotniskach Charles de Gaulle, Orly, Le Bourget i Beauvais.

W tym okresie nowy system będzie testowany w centrum kontroli ruchu lotniczego w Athis-Mons, największym we Francji, zarządzającym wszystkimi lotniskami w Paryżu i Beauvais.

Które loty zostaną odwołane w trakcie aktualizacji?

To, które loty zostaną odwołane, zostanie pozostawione w gestii linii lotniczych, ale prawdopodobnie będą one priorytetowo traktować trasy długodystansowe.

Air France powiedział francuskim mediom, że „był zmuszony odwołać w tym okresie niektóre loty na krótkich i średnich dystansach” – łącznie ponad 4200 przez grupę Air France-KLM.

Ogon samolotu Air France i wieża kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Roissy-Charles de Gaulle.
Ogon samolotu Air France i wieża kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Roissy-Charles de Gaulle.

Próbując zminimalizować wpływ na pasażerów, grupa linii lotniczych odwołała już te loty, poinformowała pasażerów i zaoferowała im transfery na różne loty tego samego dnia.

Dlaczego systemy kontroli ruchu lotniczego wymagają modernizacji?

Około 1 miliarda euro inwestuje się w poprawę kontroli ruchu lotniczego we Francji, tak aby Francja mogła obsłużyć więcej lotów i działać wydajniej.

Aktualizacja do „systemu nowej generacji” stała się „kluczowa”, powiedział BFM Florian Guillermet, dyrektor Services de la nawigacji aérienne (DNSA).

Skala operacji jest tak duża, że ​​modernizacji będzie wymagać prawie 80 procent systemu – to znacznie więcej niż zwykła praktyka polegająca na wymianie komponentów jedna po drugiej.

Nowe oprogramowanie zostało już wdrożone w centrach kontroli ruchu lotniczego w Reims i Aix-en-Provence, ale wymaga jeszcze przetestowania w największym ośrodku w Athis-Mons. W ciągu tych sześciu tygodni na początku 2024 r. oprogramowanie zostanie przetestowane, zanim ostatecznie zostanie wprowadzone na rynek w listopadzie.