Liderzy branży turystycznej zebrali się w Londynie na wydarzeniu branżowym World Travel Market, aby omówić najnowsze trendy kształtujące branżę.
Wydarzenie branżowe World Travel Market w Londynie prezentuje najnowsze trendy kształtujące turystykę i branżę turystyczną, teraz i w przyszłości.
Tysiące przedstawicieli zebrało się w stolicy Wielkiej Brytanii, aby zawierać transakcje, debatować i dyskutować, podczas gdy branża kontynuuje odbicie po pandemii Covid-19.
„Podróże rekreacyjne powróciły do zaledwie 10% poniżej poziomu z 2019 r.” – powiedział Dave Goodger, dyrektor zarządzający na region EMEA w Tourism Economics. „Musimy jednak pamiętać, że rok 2019 był rokiem szczytowym. Zatem poziom podróży, jaki odnotowujemy w tym roku, został przekroczony zaledwie w ciągu trzech lat w historii”.
Ożywienie następuje pomimo niepewności gospodarczej i geopolitycznej, a także latem charakteryzującego się wysokimi temperaturami i niszczycielskimi pożarami w krajach takich jak Grecja.
„Powiedziałbym, że największym wyzwaniem na dłuższą metę w przyszłości jest kryzys klimatyczny” – ujawnił Dimitris Frangakis, Sekretarz Generalny Greckiej Krajowej Organizacji Turystycznej. „Grecja ma konkretny plan do 2030 r., którego celem jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju w środowisku, stawienie czoła skutkom zmiany klimatu i oczywiście przystosowanie się do nowej ery”.
Walencja w Hiszpanii przyciąga turystów swoimi plażami, pięknem przyrody i historią. Uznane za zrównoważoną turystykę, miasto zostało nazwane Europejską Zieloną Stolicą 2024.
„Stare źródło rzeki to obecnie duży zielony obszar, duży zielony bulwar” – powiedział Focusowi Carlos Mazón Guixot, prezes rządu regionu Walencji. „Bardzo ciężko pracujemy, jeśli chodzi o transport publiczny. To dla nas bardzo ważne. O nowe technologie energetyczne. Tylko nie na rok, ale na całe życie”.
Zrównoważony rozwój po pandemii oznacza także kontrolowanie liczby podróżnych. Na przykład Wenecja planuje w przyszłym roku nałożyć podatek w wysokości pięciu euro na jednodniowych turystów, próbując stawić czoła nadmiernej turystyce.
Inne kierunki, takie jak Chorwacja, również zastanawiają się, co powinny zrobić.
Martina Srnec z Chorwackiej Krajowej Izby Turystycznej powiedziała Focusowi: „Nie możemy używać słowa overtourism, może tylko w kilku miastach, takich jak Dubrownik”.
„Nadal jako kraj nie wprowadziliśmy żadnych konkretnych działań. Ale teraz jest właściwy czas, aby władze lokalne i decydenci zaczęli o tym myśleć. To ważne, ponieważ chcemy zachować nasz kraj jako tak jest dzisiaj” – dodała Martina.
Jeśli chodzi o liczbę podróżnych, Tajlandia twierdzi, że przedkłada jakość nad ilość. Ochłodzenie tradycyjnych gorących punktów i otwarcie innych miejsc w kraju.
„Bardziej skupiamy się na wartości, jaką turyści wydają w Tajlandii” – wyjaśnił Siripakorn Cheawsamoot, zastępca gubernatora Urzędu ds. Turystyki Tajlandii.
„Druga sprawa dotyczy również rozproszenia liczby turystów. Łącz się z lokalną społecznością, łącz się z innymi miejscami docelowymi w całym ośrodku. W ten sposób posuwamy się do przodu”.
Gusta podróżników również ewoluują. Jak wynika z badania World Travel Market, w przypadku milenialsów i pokolenia Z w coraz większym stopniu liczą się doświadczenia i listy życzeń. Jest też szerszy trend dłuższych pobytów.
„Z tego, co widzimy, mając świadomość zrównoważonego rozwoju, nazywają to powolnymi wakacjami. Jest więc mniej wakacji, ale są one znacznie dłuższe. I są bardziej skupieni niż na opalaniu, a bardziej na doświadczeniu” – powiedział Wasyl Żygało, dyrektor portfela World Travel Market.
Jednym z krajów, który zapewnia niektóre z tych doświadczeń, jest Maroko. Do 2030 roku chce przyciągać 26 milionów turystów rocznie, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w tym roku.
„Ludzie szukają autentycznych przeżyć” – powiedziała Fatim-Zahra Ammor, Minister Turystyki Maroka. „Chcą mieć kontakt z naturą, skosztować lokalnej kuchni, poznać lokalne społeczności. Szukają też pleneru: wrażeń na łonie natury, długich spacerów, gór”.
Oczekuje się, że w ciągu najbliższych kilku lat światowy sektor podróży i turystyki odrodzi się w pełni. Ale jest to branża, która również się zmienia, ponieważ wyznacza rok 2024 i lata kolejne.