Nowe przepisy powinny usprawnić usługi lotnicze w całej Europie.
W ciągu ostatnich kilku lat podróże były nękane strajkami i strajkami, ale Francja stara się poprawić sytuację pasażerów.
Przyjęto nowe prawo, które zapewni podróżnym mniejsze zakłócenia podczas akcji protestacyjnych prowadzonych przez francuskich kontrolerów ruchu lotniczego.
Jak na ironię, decyzja ta wywołała protesty kontrolerów ruchu lotniczego, którzy zaplanowali strajk na poniedziałek.
Akcja protestacyjna będzie miała wpływ na podróże lotnicze na lotniskach w całej Francji, a także na „przeloty” w francuskiej przestrzeni powietrznej.
Jednak po wejściu w życie nowego prawa takie sytuacje powinny zdarzać się rzadziej.
W jaki sposób nowe prawo zmniejszy skutki strajków na lotniskach we Francji?
Obecnie poszczególni kontrolerzy ruchu lotniczego planujący strajk nie mają obowiązku powiadamiania swoich przełożonych, chociaż związki zawodowe muszą z wyprzedzeniem wydawać wezwania do podjęcia akcji protestacyjnej.
Zgodnie z nową ustawą, zatwierdzoną w środę przez Zgromadzenie Narodowe, kontrolerzy ruchu lotniczego zamierzający przyłączyć się do strajku mają obowiązek poinformować swoich przełożonych z co najmniej 48-godzinnym wyprzedzeniem.
Zasada ta obowiązuje już pracowników kolei krajowych SNCF i paryskiego operatora transportu publicznego RATP.
Okres wypowiedzenia daje pracodawcom czas na sporządzenie tymczasowych rozkładów zajęć w oparciu o liczbę pracowników, którzy będą dostępni.
Pozwala także francuskiemu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego DGAC, który nakazuje liniom lotniczym odwoływanie określonego odsetka lotów w przypadku planowanych strajków, skuteczniej zarządzać sytuacją.
Jeżeli DGAC będzie wiedziała z wyprzedzeniem, ilu pracowników będzie pełniło dyżury, może ograniczyć liczbę odwołań do minimum, zamiast zachować ostrożność, jak ma to miejsce obecnie.
Centralne położenie geograficzne Francji oznacza, że akcje protestacyjne francuskich kontrolerów ruchu lotniczego mają wpływ również na dużą liczbę europejskich lotów odbywających się w przestrzeni powietrznej tego kraju.
Nowe przepisy powinny zatem ulepszyć usługi w całej Europie.
Czy nowe prawo zagraża prawu francuskich pracowników do strajku?
Nowa ustawa została przyjęta 85 głosami za i 30 przeciw. Według serwisu informacyjnego The Local przeciwni ustawie byli głównie lewicowi parlamentarzyści, którzy określili ją jako „zagrożenie dla prawa do strajku”.
Jednakże przepisy nie ograniczają praw kontrolerów ruchu lotniczego do podejmowania akcji protestacyjnych ani nie gwarantują minimalnej liczby lotów w godzinach strajku.
Wpływ strajku na usługi zależy od liczby uczestniczących w nim związków zawodowych.
Francuscy kontrolerzy ruchu lotniczego planują strajk
Kontrolerzy ruchu lotniczego również zaprotestowali przeciwko ustawie i zaplanowali strajk na poniedziałek 20 listopada.
Akcja protestacyjna doprowadziła do odwołania 25 procent lotów na lotniskach Paryż-Orly i Tuluza-Blagnac oraz 20 procent na lotniskach Bordeaux-Mérignac i Marsylia-Provence.
„Rozejm olimpijski”: czy strajki na lotniskach będą miały wpływ na Paryż 2024?
W obliczu zbliżających się igrzysk olimpijskich niektórzy podróżni mogą obawiać się wpływu strajków na ich loty do Paryża.
Największy związek kontrolerów ruchu lotniczego, SNCTA, ogłosił „rozejm olimpijski”, na mocy którego strajki zostają zawieszone do zakończenia igrzysk.
Opowiada się także za nowym prawem.